• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi
    MissCh skrev 2010-08-05 22:13:28 följande:
    Ja, vi tog det som en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen, som vi ju bara gäller 45 dagars resor. Vi har Trygg Hansa. Tror det kostade 249 kr per år för hela familjen. Så här står det om den på trygg hansa:
    ResPlus  För dig som reser då och då.
    Gäller för obegränsat antal resor hela året och för alla i familjen. Reser två personer utomlands en gång under året tjänar ni in premien eftersom ni inte behöver betala resebyråns avbeställningsskydd.
    Innehåller bland annat avbeställningsskydd för resan, den hyrda stugan eller lägenheten om dessa är betalda innan avresan.
    Ersättningsresa- ny resa för alla som omfattas av försäkringen och deltog i resan, detta på grund av att du under mer än halva restiden antingen blir inlagd på sjukhus eller av läkare ordineras vila inomhus.
    Höjer ersättningen för personliga tillhörigheter som tas med på resan.

Reser vi kortare tid än 45 dagar så gör vi inte det här tillägget, kan jag nämna, för då betalar vi med kort och får ungefär motsvarande när det gäller avbeställningsskydd etc.
    Ah, fy sjutton vad billigt. Folksam vill ha 375:- för ett extra avbeställningsskydd och utöver det: 1000:- för de överskjutande dagarna (11 dagar).......suck!
  • stockrosen
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-05 22:25:33 följande:
    Tack för alla svar ang. Phi Phi! Låter som att man bara ska ta någon enstaka natt på Phi Phi alt. göra en dagsutflykt dit och lägga på några nätter i Ao Nang eller omnejd istället!
    Jag håller inte med ovanstående. En natt är ALLDELES för kort. Det är ju ingen vits att åka båt dit i två timmar för att sova en natt. Tycker aboslut att du skall ge phi phi 3 nätter i alla fall. 6 kan bli för länge även om vi bott där i en vecka varje gång vi vart i thailand.

Det är en layback ö. Händer inte så mkt mer än stränder och mat. Men det är skönt. Ingen trafik (förutom mopeder) och väldigt easygoing. Men jag gillar Phi Phi.

Man kan ta longtailboat till Maya Beach där de spelade in The Beach men det är helt överreklamerat tycker jag. Det är vackert men hela stranden blir full av longtailbåtar så det är ingen vits. I så fall får man vara där tidigt innan alla andra kommer.
    Man gör fina snorklingsutflykter och så kan man snorkla med hajar om man vill (det gjorde vi och det var KANON)
  • Thegran

sjutton vad bökigt när de tagit bort fotoautomaterna där man kunde ta id-kort förut.
    Nu måste vi till fotograf eller nån fotobutik för att fixa foton till visumen! suck.

jaja. bara att ta tag i det, sen börjar det mesta bli klart.

• CeciliaSt

På Koh Samui har vi bokat boende på Laaaann 99 efter rekommendationer från en kollega.
    På Koh Phangang har vi bokat Salad Hut.
    Detta efte mycket letande

• Tullemi
    Thegran skrev 2010-08-06 11:19:40 följande:
    sjutton vad bökigt när de tagit bort fotoautomaterna där man kunde ta id-kort förut.
    Nu måste vi till fotograf eller nån fotobutik för att fixa foton till visumen! suck.

jaja. bara att ta tag i det, sen börjar det mesta bli klart.
    Som tur är så har vi faktiskt en automat i köpcentrumet som ligger här där vi bor. Gäller bara att få barnen att posera snyggt. Kan bli kul, Lucas är 6 månader så vi får nog hitta på nåt käckt där, haha
  • Thegran

Oh fusk med fotoautomat! Undra om det kan finnas nånstans i grannstaden...jag avskyr att fotas och en automat känns bättre än en person som fotar!

Haha ja, ni får skoja till er lite så han tittar in i kameran :)

• syster j

Om jag har förstått det rätt så är ju resplus bara en x-tra reseförsäkring som bättrar på det skydd som man har i sin hemförsäkring. Du slipper tex betala självrisk. (jag har också den) .Men jag ringde trygg hansa i dag med anledning av att vi är borta  i 3månader och hemförsäkringen täcker ju endast 45 dagar. De resterande dagarna föör 3 månader kostar oss på 5 pers 4800kr. Det hade jag inte räknat med. Men det känns ju som ett måste!!!!!

• Tullemi

Syster j: så resplus försäkringen hos TyggHansa täcker inte de överskjutande dagarna (efter dag 45 alltså ?) utan ger bara en bättre försäkring i 45 dagar? Jag har Folksam och min man Trygghansa genom jobbet så därför undrar jag... Fast nu har vi ju iofs redan tagit med Folksam. Tjejen på Folksam trodde inte att Resplus-försäkringen kunde motsvara den jag själv precis tecknat. Virrigt ju!

• MissCh
    Tullemi skrev 2010-08-06 14:37:14 följande:
    Syster j: så resplus försäkringen hos TyggHansa täcker inte de överskjutande dagarna (efter dag 45 alltså ?) utan ger bara en bättre försäkring i 45 dagar? Jag har Folksam och min man Trygghansa genom jobbet så därför undrar jag... Fast nu har vi ju iofs redan tagit med Folksam. Tjejen på Folksam trodde inte att Resplus-försäkringen kunde motsvara den jag själv precis tecknat. Virrigt ju!
    Oj, det verkar som att jag får kolla lite mer på det här. Jag tog Resplusförsäkringen efter ha pratat med Trygghansa, men vi kan ju ha missförstått varandra. Bäst att kolla så att man säkert är försäkrad...
    Men knäppt, i så fall skulle vi inte behövt Resplus alls, för motsvarande avbeställningsskydd får man ju när man betalar med kort, vi var bara ute efter förlängningen egentligen...
  • Smilla75

Resplus funkar inte, måste köpa tilläggsförsäkring för extra dagar. Kostade ca 1000 kr för oss för 2 veckor.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)