• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi
    Smilla75 skrev 2010-08-06 14:54:21 följande:
    Resplus funkar inte, måste köpa tilläggsförsäkring för extra dagar. Kostade ca 1000 kr för oss för 2 veckor.
    Ja, samma här. Dubbelkollade vad Europeiska ville ha och det var nästan samma summa för den tidsperioden.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-08-06 14:57:54 följande:
    Ja, samma här. Dubbelkollade vad Europeiska ville ha och det var nästan samma summa för den tidsperioden.
    Ja, vi kollade verkligen runt. Jag var gravid dessutom och behövde extra försäkring föt det också.
  • Mawe123
    MissCh skrev 2010-08-06 14:48:40 följande:
    Oj, det verkar som att jag får kolla lite mer på det här. Jag tog Resplusförsäkringen efter ha pratat med Trygghansa, men vi kan ju ha missförstått varandra. Bäst att kolla så att man säkert är försäkrad...
    Men knäppt, i så fall skulle vi inte behövt Resplus alls, för motsvarande avbeställningsskydd får man ju när man betalar med kort, vi var bara ute efter förlängningen egentligen...
    Jag har kompletterat med resplus inför kommande resa för att den är mer förmånlig med ersättningar, högre maxbelopp och ingen självrisk.

Med tanke på hur mycket  tid vi tillbringade på sjukhus sist så vill jag inte riskera att vi är för dåligt försäkrade.
    William 000213, Lowe 070712
  • Tullemi
    Mawe123 skrev 2010-08-06 15:23:57 följande:
    Jag har kompletterat med resplus inför kommande resa för att den är mer förmånlig med ersättningar, högre maxbelopp och ingen självrisk.

Med tanke på hur mycket  tid vi tillbringade på sjukhus sist så vill jag inte riskera att vi är för dåligt försäkrade.
    Usch då, det låter inget vidare
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-08-06 15:23:57 följande:

Vi har också tagit motsvarande pga min man råkade betala med fel kort så vi missade kortförsäkringen.
  • Thegran

Någon som har tips på mysiga restauranger på Klong dao?
    Det ska vara avslappnad stämning, gärna så man kan sitta på sackosäckar eller dynor vid ett lågt bord, barnvänligt (= barnen kan leka i sanden i närheten av bordet) billigt, god thaimat
    (för er som varit på where else på Klong khong så är det ungefär det stuket vi söker)

tar även gärna emot tips på bra matställen längs med huvudvägen i höjd med Klong dao.
    västerländsk mat är vi inte direkt intresserade av, så sådana tips önskas inte :)

• Smilla75
    Thegran skrev 2010-08-06 18:18:57 följande:
    Någon som har tips på mysiga restauranger på Klong dao?
    Det ska vara avslappnad stämning, gärna så man kan sitta på sackosäckar eller dynor vid ett lågt bord, barnvänligt (= barnen kan leka i sanden i närheten av bordet) billigt, god thaimat
    (för er som varit på where else på Klong khong så är det ungefär det stuket vi söker)

tar även gärna emot tips på bra matställen längs med huvudvägen i höjd med Klong dao.
    västerländsk mat är vi inte direkt intresserade av, så sådana tips önskas inte :)
    Ja, det har jag verkligen. Vi gillar Hans, man sitter på mattor på stranden med thaikuddar runt om. Superlätt med barnen. Thailändarna spelar fotboll framför, det dras upp nät osv. Maten är dels västerländsk med tyskstuk, min man gillar helt kött och det har de här som är supergott. Jag äter mest från thaimenyn som är mycket bra, särskilt fisk och skaldjur. Typ 200 baht för en thairätt att bli mätt på. Ligger rätt nära Southern Lanta.

Detta är enda stället på hela stranden där man kan sitta på stranden på dynor.

Längs huvudvägen äter vi nästan jämt på Sawadee som ligger mitt emot Southern, bredvid optikern, jättebra mat, trevlig service och lokal samt tramsbilligt (kring 60 baht).
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-08-06 20:39:06 följande:
    Ja, det har jag verkligen. Vi gillar Hans, man sitter på mattor på stranden med thaikuddar runt om. Superlätt med barnen. Thailändarna spelar fotboll framför, det dras upp nät osv. Maten är dels västerländsk med tyskstuk, min man gillar helt kött och det har de här som är supergott. Jag äter mest från thaimenyn som är mycket bra, särskilt fisk och skaldjur. Typ 200 baht för en thairätt att bli mätt på. Ligger rätt nära Southern Lanta.

Längs huvudvägen äter vi nästan jämt på Sawadee som ligger mitt emot Southern, bredvid optikern, jättebra mat, trevlig service och lokal samt tramsbilligt (kring 60 baht).
    200 bath för en thairätt tycker jag låter rätt dyrt om det bara är för maten. Är priserna så på Klong dao? Vi betalade oftast 70 - 150 bath när vi var där, åt mest runt Long beach och Klong khong då.
    Inte för att det är några större summor, men skiljer det sig så pass mellan stränderna eller är det andra priser på andra ställen på Klong Dao?

får kolla in Hans iaf, just det att sitta på dynor är lite av vår grej :) Har tyvärr hört dåligt om den restaurangen på ett annat forum men man får ju bilda sig sin egen uppfattning.
  • Smilla75

Men jag måste tillägga att jag verkligen inte gillar Where else! Maken till loj och trist personal utan något som helst av thailändsk charm. Dålig och dyr mat. En riktig turistfälla. 

Glöm inte Saladan. Det kostar 50 baht för hela familjen med tuktuk från Klong Dao (fråga inte!). Vilken som helst av strandställena går bra. Verkligt billigt mat. För bästa maten är det Papas som gäller där, drivs av trevligt svenskt par med blandad mat. 

• Thegran
    Smilla75 skrev 2010-08-06 20:39:06 följande:

Glömde; Tack för tipset!
    Har du några  fler?
    Det behöver inte promt vara att man sitter PÅ stranden. Det funkar att sitta på nån liten verandra på stranden också :)
    typ detta stuk; http://www.pixbox.se/pic_show_id16292748.html
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)