• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • lillsussan
    smarres skrev 2010-08-10 15:04:25 följande:
    Härligt!! När åker ni? Vi har drygt tio veckor kvar, men det ska nog gå fort....Skrattande!
    Det bär av den 5/1 - så det är ju rätt många veckor kvar förstås. Allt var extremt uppbokat om man ville ha direktflyg så det känns så skönt att veta att flygresan är bokad. Vi blir borta i tre veckor. 

Har nu lagt ett mail till thomas cook och frågat om vagga. Hoppas!
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • Tullemi
    Smilla75 skrev 2010-08-10 15:32:15 följande:
    Vi tar alltid Ducoral och även till barnen (över 2 år). Risken för kolera är förvisso låg men det skyddar för mkt andra magåkommer med. Vi tycker det är jobbigt nog att vara iväg med alla barn (och härligt förstås men ni förstår säkert hur jag menar) utan att vara halvkassa i magen. Eftersom jag jämt är gravid eller ammar....så får jag inte ta thailändska mediciner.
    Jag hittar ingen info om att Dukoral skyddar mot andra magåkommor också, endast mot kolera. Vi står i valet och kvalet om vi ska ta det eller ej, men om det bara är ett kolera-skydd så avstår vi nog.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Thegran
    Lyck4 skrev 2010-08-10 12:38:19 följande:
    Skippar ni även till barnen?
    ja, hon har twinrix plus de vanliga vacc alla barn här i landet erbjuds. Något annat än så tar vi inte.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-08-10 15:49:29 följande:
    Jag hittar ingen info om att Dukoral skyddar mot andra magåkommor också, endast mot kolera. Vi står i valet och kvalet om vi ska ta det eller ej, men om det bara är ett kolera-skydd så avstår vi nog.
    enligt vår vacc.klinik är det enbart mot kolera
  • YlvaD
    MissCh skrev 2010-08-09 23:02:16 följande:
    Vi bodde på Sand sea resort. Det var relativt enkla men OK trevliga bungalows. Poolen var jättemysig, och restaurangen precis mot havet jättebra. Men man kan gå på vilken restaurang som längs stranden i och för sig, utom till frukosten då. En nackdel var att det var höga palmer där det trillade ner kokosnötter ibland, en natt var det en som smällde till riktigt rejält i taket! Det måste vara livsfarligt om man får en sån på sig. Jag skulle hellre bo nånstans där de plockat bort kokosnötterna från palmerna... På östra sidan är det inte så fin strand, och där är mest backpackerställen, så ta något av dem på västra, jag tror flera kan vara bra. Hela halvön, med tre stränder, är väldigt liten så det är inte långt nånstans, tror det tar typ 10 minuter att gå mellan sidorna.
    Hej!

Vi ska bo på denna resort en vecka och sedan två veckor på Chada (Agnes älskar Bamseklubben) sedan vidare till Khanom.

Var stranden ok? Har läst att den var stenig...

// Ylva
  • MissCh
    lillsussan skrev 2010-08-10 12:11:43 följande:
    Såg jättefint ut. Bodde ni i Deluxe Air Condition eller vad hade ni?
    Jag är inte 100% säker, men jag tror det var det (tittade på bilderna på nätet, och det såg ut så).
    Om du vill kan jag leta fram bokningsinfon hemma sen, men den är ju från 2008 så den är kanske ändå inte aktuellt nu.
  • MissCh
    Thegran skrev 2010-08-10 16:08:02 följande:
    enligt vår vacc.klinik är det enbart mot kolera
    Jag har också alltid fått information att det ger ett partiellt skydd mot en del andra magåkommer också. Jag brukar ta det eftersom det ändå minskar risken en del (har för mig att det är 30-40% skydd eller nåt?) Men pga att risken ändå är såpass stor även om man tar det brukar de inte direkt rekommendera det, jag tycker dock att det är värt det.
  • MissCh
    YlvaD skrev 2010-08-10 16:25:40 följande:
    Hej!

Vi ska bo på denna resort en vecka och sedan två veckor på Chada (Agnes älskar Bamseklubben) sedan vidare till Khanom.

Var stranden ok? Har läst att den var stenig...

// Ylva
    Jag tyckte stranden var jättebra! Det är sand, lagom långgrunt och vågigt. Det är lite små sten och snäckor som barnen gick och samlade. De hade alltid badskor när vi badade, det är möjligt att man upplever det som ett problem annars, jag minns faktiskt inte så detaljerat. Om du vill kan jag skicka några bilder. Vi badade också mycket i poolen.
    Stranden på östra sidan är ju däremot inte bra för bad alls. Den tredje stranden på ön är trevlig att besöka, med härliga klippor och mysiga grottor på vägen dit.
  • Thegran
    MissCh skrev 2010-08-10 16:31:02 följande:
    Jag har också alltid fått information att det ger ett partiellt skydd mot en del andra magåkommer också. Jag brukar ta det eftersom det ändå minskar risken en del (har för mig att det är 30-40% skydd eller nåt?) Men pga att risken ändå är såpass stor även om man tar det brukar de inte direkt rekommendera det, jag tycker dock att det är värt det.
    ah ok, konstigt att de säger olika (men så är det ju iof oftast vad det än gäller :) )
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)