• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Nemi76
    hag7 skrev 2013-03-22 11:18:59 följande:
    Nemi76: Det låter ju super bra ,kan man knappast säga nej till !

Det tycker jag också, men sambon är inte riktigt på min sida. Han hade nog målat upp en bild av hur det skulle bli och så kom jag med detta erbjudande och vände uppochner på hans bild. Dessutom hade vi tänkt att vänta lite med resan och detta kom lite "fort inpå" tyckte han nog. Har en del kommande utgifter som måste gå före liksom. Men detta är ett once in a lifetime-erbjudande känner jag så jag får fortsätta övertyga honom. Han har inte sagt nej, men behöver nog fundera lite
  • Neosmama

Obelix: vet faktiskt inte, vi hyrde de tack vare att min killes föräldrar hyrde en lägenhet i lanta loft, men prova att googla på lanna lanta 1b

• loppis7

Vi har ju bokat våran resa men sitter nu o tittar om mina stora barn ska komma ner en sväng, vad skulle ni välja direktflyg till Krabi restid dit 11.05  o kostar ca 9500 kr el Thai mellanlandning bangkok restid 13.40 kostar 8315 kr.
    Vad skulle ni välja ? Sen tillkommer ju kostnad för dryck o ev hörlurar/film på Fritidsresor. 

• Jossanjo

Får man typ litet sovkit på Thai Air. Dvs en liten filt, kudde osv som man får på de andra reguljär flyg jag åkt på långflygningar.
    Vi åker 14.30 från Arn.
    Hem 01.00 från Thai.

• TomMon

Jossanjo: jadå det får man, man blir väldigt bra omhändertagen tycker vi!

• MissCh
    Arwen77 skrev 2013-03-20 10:46:37 följande:
    Hoppar in här i denna långa tråd har inte läst allt i tråden, hoppas kunna få några svar från några av er. Har ni åkt till Thailand under föräldraledigheten? Hur har ni gjort med bostaden hemma? Hur länge har ni varit borta? Jag har själv aldrig varit i Thailand bara hört om många som älskar det.
    Vi åkte under förra föräldraledigheten, åkte när minsta var 4,5 månader och hem när hon var 7,5 månader. Gick superbra och hon var inte sjuk en dag medan vi var borta. Vi funderade på att hyra ut hemma, även om tre månader kan kännas som lägre gränsen tidsmässigt för att det ska vara lönt, men valde att låta renovera lite hemma istället medan vi var borta. Nästa gång ska vi hyra ut.
  • MissCh
    MillaPo skrev 2013-03-19 13:36:59 följande:
    Hej!

Hittade just denna tråd o hoppas ni kan ge mig lite smarta tips, trix o annat smått o gott som man  tänka på inför/och på vår resa.
    Vi ska boka vår resa till koh chang här i dagarna o åka i början på nästa år. Vår dotter kommer då vara straxt över .Solskyddläder o krämer o annat sånt e vi väl medvetna om då vi rest endel själv innan vi fick barn, o vaccinationer o sånt kommer va avklarat när vi åker.

Men som vad ska man tänka på så som glass, mat , o dricka till ett litet barn? vilka bacill fällor ska man akta sig för?

E lite sånna tips o trix ja efterlyser. :)

Hoppas ni kan ge mig lite sån feedback Skrattande

Tack på förhand /Camilla 
    Du skriver inte hur gammalt barnet är... menar du 1? Solkrämer finns även att köpa där, om man inte har med tillräckligt, samma pris som hemma dock. När det gäller solskyddskläder till bad så kan det vara bra att ta långärmat till små barn. Jag hade en kortärmad till min minsta (5 mån) och hon hade ju armarna flytande i vattenytan när jag höll henne och blev helt ljusrosa snabbt, även om vi försökte vara i skuggan. Köpte snabbt en ny på tradera och fick skickat till Thailand :)

Om barnet dricker välling är det jättebra att ha med sig (många packar ner i vagnen). Det är enkelt att ta till också om det är knepigt att få i tillräckligt med vätska i värmen och aptiten kan vara låg, eller när de är sjuka, och det finns inte där. 

Vi gav inget att äta till vår bebis därifrån, förutom burkmat och välling vi hade med själva. Men hon var ju litene och ammade också. Men de andra barnen åt det mesta.

Glass brukar inte vara några problem, men frukt kan man vara försiktig med, lite säkrare om man köper och skalar själv.Vi köpte dock fruktsallader och skivad frukt på restauranger, men jag skulle inte gett det till min bebis.

Myggmedel är bra om det finns mygg, finns att köpa där till barn, och vi hade även med myggnät till spjälsäng och vagnen, vilket var bra. Vagn med bra solsuflett eller en extra att sätta på är bra.

Låt inte barnet gå barfota, särskilt inte i vattenpölar (hakmask).

Ha med flytväst i barnets storlek.

Det var mina tips :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)