MillaPo skrev 2013-03-19 13:36:59 följande:
Hej!
Hittade just denna tråd o hoppas ni kan ge mig lite smarta tips, trix o annat smått o gott som man tänka på inför/och på vår resa.
Vi ska boka vår resa till koh chang här i dagarna o åka i början på nästa år. Vår dotter kommer då vara straxt över .Solskyddläder o krämer o annat sånt e vi väl medvetna om då vi rest endel själv innan vi fick barn, o vaccinationer o sånt kommer va avklarat när vi åker.
Men som vad ska man tänka på så som glass, mat , o dricka till ett litet barn? vilka bacill fällor ska man akta sig för?
E lite sånna tips o trix ja efterlyser. :)
Hoppas ni kan ge mig lite sån feedback
Tack på förhand /Camilla
Du skriver inte hur gammalt barnet är... menar du 1? Solkrämer finns även att köpa där, om man inte har med tillräckligt, samma pris som hemma dock. När det gäller solskyddskläder till bad så kan det vara bra att ta långärmat till små barn. Jag hade en kortärmad till min minsta (5 mån) och hon hade ju armarna flytande i vattenytan när jag höll henne och blev helt ljusrosa snabbt, även om vi försökte vara i skuggan. Köpte snabbt en ny på tradera och fick skickat till Thailand :)
Om barnet dricker välling är det jättebra att ha med sig (många packar ner i vagnen). Det är enkelt att ta till också om det är knepigt att få i tillräckligt med vätska i värmen och aptiten kan vara låg, eller när de är sjuka, och det finns inte där.
Vi gav inget att äta till vår bebis därifrån, förutom burkmat och välling vi hade med själva. Men hon var ju litene och ammade också. Men de andra barnen åt det mesta.
Glass brukar inte vara några problem, men frukt kan man vara försiktig med, lite säkrare om man köper och skalar sjä
lv.Vi köpte dock fruktsallader och skivad frukt på restauranger, men jag skulle inte gett det till min bebis.
Myggmedel är bra om det finns mygg, finns att köpa där till barn, och vi hade även med myggnät till spjälsäng och vagnen, vilket var bra. Vagn med bra solsuflett eller en extra att sätta på är bra.
Låt inte barnet gå barfota, särskilt inte i vattenpölar (hakmask).
Ha med flytväst i barnets storlek.
Det var mina tips :)