• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Anne69

Nu är det snart ett år sen vi var på Lanta men det var verkligen dåligt med skor. Ett barn hade precis vuxit ur ett par sandaler och till henne hittade vi ett par flipp-flopps i Krabi. Hon älskade dem men de var verkligen förfärliga.......

• MiniPyret

Jag skulle vilja ha mer fotriktiga skor, har en drös med flip flop men jag och dotterna är inge duktiga på att balansera runt i dem!

• MiniPyret

Finns tvålståndet kvar förresten?
    Fanns nu i mars, men inte året innan.
    Köpte så himla goa tvålar där och hade tänkt köpa fler nu, dock sa en vän som var där nyss att hon inte hittade några    

• TomMon

Haha, jag och mannen satt och spånade ikväll och kom fram till en fråga som vi inte riktigt funderat över och som ni säkert kan hjälpa oss att reda ut. Jag har bott och jobbat i Thailand för 14 år sedan och efter det har vi årligen varit där för att hälsa på goda vänner. Vi brukar sitta uppe tills solen går upp och prata och dricka drinkar på olika barer som våra vänner äger. Men detta är första gången vi åker med barn, barn som somnar vid åtta. Vilket innebär att vi kommer att vara på rummet rätt mycket om kvällarna. Vad gör man då?! Okej, inser att det finns rätt många roliga/perversa svar på den frågan, men seriöst, vad gör man?! Tar en öl och ser på tv? Spelar kort? Jag har absolut inget emot att lägga mig på vettiga tider, men där kommer ju ändå att vara x antal timmar att slå ihjäl på ett hotellrum och efter 7 månaders gemensam föräldraledighet så har vi liksom klarat av de flesta samtalsämnena om man säger så.. Råd någon? :)

• elinaehn

TomMon jag undrar om ni inte också kommer gå upp mycket tidigare, o hålla högre tempo på dagarna? O uppskatta lugnet ihop när barnen sover så ni får vila ihop o tänka om dagen o planera morgondagen? Spela kort o mys av tid o ro, mycket mer än så behövs kanske inte? Reser själv med min tös. Nu är hon åtta men jag brukar inte ha så många timmar själv om kvällarna för jag är trött o nöjd o sover gott en stund efter dottern. Hm ibland samtidigt

• bohusbebis

TomMon, vi tog med vår syskonvagn med myggnät för att slippa vara så bundna till rummet. Ta med myggnät, kanske barnen kan ligga och sova i närheten. Vår dotter bäddade vi ibland om i en solstol, med myggnät och tunt täcke. Stora killen sov gott i vagnen. Annars är väl bärbar dvd, svensk radio via iPad eller nåt det dom återstår. Böcker - och tid tillsammans bara ni, förstås

• Machapuchare
    TomMon skrev 2013-01-31 23:17:00 följande:
    Haha, jag och mannen satt och spånade ikväll och kom fram till en fråga som vi inte riktigt funderat över och som ni säkert kan hjälpa oss att reda ut. Jag har bott och jobbat i Thailand för 14 år sedan och efter det har vi årligen varit där för att hälsa på goda vänner. Vi brukar sitta uppe tills solen går upp och prata och dricka drinkar på olika barer som våra vänner äger. Men detta är första gången vi åker med barn, barn som somnar vid åtta. Vilket innebär att vi kommer att vara på rummet rätt mycket om kvällarna. Vad gör man då?! Okej, inser att det finns rätt många roliga/perversa svar på den frågan, men seriöst, vad gör man?! Tar en öl och ser på tv? Spelar kort? Jag har absolut inget emot att lägga mig på vettiga tider, men där kommer ju ändå att vara x antal timmar att slå ihjäl på ett hotellrum och efter 7 månaders gemensam föräldraledighet så har vi liksom klarat av de flesta samtalsämnena om man säger så.. Råd någon? :)
    Passa på att träna tillsammans på kvällen, kanske? Ni kan ju köra en utmaning som tex 100 push-ups eller 100 squats (det finns appar för det) eller varför inte köra båda, en varannan dag? Sedan kan ni ju slänga in lite plankor också. Om ni känner er riktigt taggade kan ni ju köra crossfit inspirerad cirkelträning, gärna med puls-inslag som tex springa fram och tillbaka på gången utanför huset en gång varje varv. Ni kommer komma hem bruna, glada och dessutom i god form!
  • TomMon

Oj, riktigt bra tips, tack! Vi varvar nog lite mellan tidig kväll på rummet samt nattning i solstol! Träning gör jag under dagarna på löpbandet, min totala avkoppling. Mannen vägrar och lägger därmed på sig...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)