Inlägg från: bohusbebis |Visa alla inlägg
  • bohusbebis

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

nån som vet hur stora barnen kan vara för att man ska få ta vagn med till dem? Har en 5åring och en 2 åring och vi kan bara inte bestämma oss för vad för vagn vi ska ha med... Stora Phil&Ted:en för att kunna ta sköna kvällspromenader med kvällströtta storebror - eller en ranglig paraplysulky för att kunna rulla 2åringen på utfärder. (vi bor huvudsakligen vid stranden med promenadvägar till restauranger, men songtaew när man ska till nån av närliggande städer). Har med en manduca att bära lillasyster i åxå... Men 20+ kilos storebror sitter inte bra i paraplysulkyn.... Eller ta med både PT:n och paraplysulkyn...., (om pt:n räknas som en vagn och sulkyn som en, liksom) kan man det tro? (och sen lämna sulkyn där)
    Åker på måndag å blir borta hela december....

• bohusbebis
    Acefi skrev 2010-11-27 12:39:08 följande:
    Vi har haft vår Phil&Teds vid två resor till Thailand (Lanta) och en till Kuba och den har varit toppen! Lite meckig att få plats med på en tuktuk, men på minibussarna som det vimlar av på Lanta gick det hur smidigt som helst! Rullar fint på stranden gör den också.
    Hade åxå phil&ted:en med förra året och den var ovärderlig just på kvällspromenader och även på dagarna när vi ville gå lite längre sträckor m all badpackning man kan tänkas ha med sig... Men saknade ibland just en smidig liten sulky att ha med när vi åkte till stan etc... (då hade vi den då 1,5 årigen i patapum:en), då behövdes ingen vagn för 4,5 årigen... Åh, undrar om man betraktas som galen om man försöker klämma med 2 vagnar... Nån som vet hur reglerna är för att ha vagn på flyget (en per barn eller? till vilken ålder undrar man då?). Har just bokat en van från flygplatsen så vi behöver eg inte bry oss om att packa smått (vilket vi brukar göra, då vi ofta tar flygbuss/songtaew/taxi).
  • bohusbebis

Får se om vi får plats med paraplysulkyn i bilen till flyget, isåfall får den kanske åka med. Annars får det nog räcka med Phi&Ted:en. Var ute å körde m paraplysulkyn idag och insåg att 2,5 åringen faktiskt inte sitter speciellt bra i den, å absolut inte 5 åringen...

• bohusbebis

Sawadee alla thaifantaster. Nu på morgonen drar vi till Thaljand (som 2 åringen säger), ser fram emot att ligga på stranden imorrn förmiddag! Vi åker mot Rayong/ Ban Phe/ Koh Samet / Koh Chang. Kanske nån som är där/på väg dit? Håll utkik efter en marinblå Phil&Teds så hittar ni oss (fast det är mest thailändare där omkring). Ååååå va skönt, nu är vi på väg!!!!!!!!!!!!!!!!

• bohusbebis
    Tant T skrev 2011-05-02 20:17:39 följande:
    Man flyger till Bangkok och sen ska det vara 2,5-3 timmar till en by som heter Ban Phe och därifrån färja 30 min till Koh Samet. Lite i längsta laget kan vi tycka men å andra sidan så vill vi gärna se den sidan av Thailand oxå efter att ha varit till Phuket, Kao Lhak och Koh Lanta.
    hej, tipsar gärna om att stanna till vid den milslånga stranden Mae Rumphueng (finns lite olika stavningar på den) strax före Ban Phe! Underbar strand, några få ställen att bo på, bungalows eller condomium, men det brukar aldrig vara problem att få nåt ställe att stanna på. Verkligen lugnt å skönt. Koh Samet är bara strandrestauranger och myggiga bungalows, mysigt för nån natt men vi bor hellre på fastlandet och gör några dagsturer dit - eller någon längre tur till Koh Chang! Här är ett tips på ställe att bo på: www.vackrahembovall.se
  • bohusbebis
    Wixen skrev 2011-08-24 21:12:17 följande:
    Alla gillar vi olika..många barnfamiljer är förtjusta i Lanta. Jag gillade det inte..tycker att det finns bättre ställen i Thailand..eller så hade vi bara otur med stranden vi hamnade på som vi inte tyckte var så fin. Sen var det alldeles för mycket svenskar för min smak. =)

Det ska öppna en svensk skola även i Ban Phe (fastlandet..nära Rayong, Ko Samet).

vet du var man kan hitta mer info om den svenska skolan? brukar ni vara däromkring? Vi brukar vara där nån månad varje år, men träffar inte många svenska barnfamiljer där...
  • bohusbebis
    Smilla75 skrev 2011-08-25 15:33:20 följande:
    Vi brukar vara en månad på Lanta varje år men i år blir det för första gången Rayongkrokarna, har hyrt hus i Mae Phim. Vore jätteroligt att höra litet från dig om Ban Phe (och gissar att ni varit i Mae Phim med). Vi ska dit i november.

Vi brukar hålla till på andra sidan om Ban Phe, men åkt moppe till Mae Pim nån gång. Det är ju ganska ödsligt där,  några stugområden - men en fantastisk strand, och en liten restauranggata med många härliga fiskrestauranger precis på stranden. Men inte så mycket mer... Det är väl i ärlighetens namn inte så mycket mer åt andra hållet, men vi gillar att det inte är så mycket turister (utom på helgerna när det kommer busslaster med festande thailändare fr bangkok) och lätt att ta sig runt. Det är liksom thailand på thailändarnas sätt.
  • bohusbebis
    emsapemsa skrev 2011-09-16 00:51:38 följande:
    Hej! Hoppar in här då vi smått planerar en resa till Thailand när våran bebis har växt till sig :) Han/Hon kommer i början av oktober och vi har tänkt åka i mars nästa år. Så jag tar tacksamt emot tips om att resa med bebis i 5 månaders åldern! :)

Vi har tänkt vara borta i tre veckor och har varit o backpackat lite i Thailand innan så vi har lite koll på vart vi ska. Men det här med att resa med barn är helt nytt så det känns som om det är lite att läsa på! :)
    Det jag funderar mest över är väl sjukdomar, vad ska och KAN man vaccinera en 5-månaders mot? Sedan har jag lite undringar över dengue-feber, jag har varit o rest runt i Asien ett flertal gånger o aldrig blivit sjuk men däremot alltid fått väldigt mycket myggbett (trots medel och myggnät). Har dock aldrig haft AC på hotellrummet så det kanske hjälper en del?
    Är mest orolig för att barnet skulle bli sjuk i så fall.

Det står säkert en massa om detta längre bak i tråden men jag orkar inte läsa igenom hela ;) Så jag är jättetacksam för svar!      
    Vi har luffat i thailand med båda våra barn som varit 5 månader första gången vi varit iväg (sedan varje år, nu blir de 6,5 och 3,5 när vi åker i vinter). BVC har väl inte varit överlyckliga... Men för oss har det gått jättebra. Hoppas att du kan amma, då har ni maten med er och samtidigt en trygghet och faktiskt även ett visst skydd mot det mesta (min åsikt). Men då är det extra viktigt att du inte blir sjuk och tänker på att dricka extra mycket. Tror förresten inte att du kan ta alla vacciner (mot turistmagsjuka el vad den nu heter) nu när du är gravid, kolla med barnmorskan/bvc.
    Överlag tycker jag det är lätt att resa med barn, vi har åkt mycket minibuss och det är smidigt. Brukar bo relativt enkelt utan ac och ofta bara kallvatten, men väljer boende med toa/dusch på rummet.
    Prata med BVC om vaccin, det är bra om barnet hinner få 2 vaccinationer av mässling tror jag det var (reservation för att jag har fel, för det var ju ett tag sen). Det brukar vara vid 5-6 månader man får andra sprutan. 
    Hoppas ni åker och att ni får det härligt, att resa med bebis är ofta enklare än när de börjar gå... Och i thailand är de fantastiskt barnvänliga! Men räkna med att de gärna "tar hand om" barnet när ni är på restaurang eller på gatan, de vill gärna klämma och gulla med små barn. Markera var ni har er gräns på ett vänligt sätt så brukar det åxå gå bra. 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)