emsapemsa skrev 2011-09-16 00:51:38 följande:
Hej! Hoppar in här då vi smått planerar en resa till Thailand när våran bebis har växt till sig :) Han/Hon kommer i början av oktober och vi har tänkt åka i mars nästa år. Så jag tar tacksamt emot tips om att resa med bebis i 5 månaders åldern! :)
Vi har tänkt vara borta i tre veckor och har varit o backpackat lite i Thailand innan så vi har lite koll på vart vi ska. Men det här med att resa med barn är helt nytt så det känns som om det är lite att läsa på! :)
Det jag funderar mest över är väl sjukdomar, vad ska och KAN man vaccinera en 5-månaders mot? Sedan har jag lite undringar över dengue-feber, jag har varit o rest runt i Asien ett flertal gånger o aldrig blivit sjuk men däremot alltid fått väldigt mycket myggbett (trots medel och myggnät). Har dock aldrig haft AC på hotellrummet så det kanske hjälper en del?
Är mest orolig för att barnet skulle bli sjuk i så fall.
Det står säkert en massa om detta längre bak i tråden men jag orkar inte läsa igenom hela ;) Så jag är jättetacksam för svar!
Vi har luffat i thailand med båda våra barn som varit 5 månader första gången vi varit iväg (sedan varje år, nu blir de 6,5 och 3,5 när vi åker i vinter). BVC har väl inte varit överlyckliga... Men för oss har det gått jättebra. Hoppas att du kan amma, då har ni maten med er och samtidigt en trygghet och faktiskt även ett visst skydd mot det mesta (min åsikt). Men då är det extra viktigt att du inte blir sjuk och tänker på att dricka extra mycket. Tror förresten inte att du kan ta alla vacciner (mot turistmagsjuka el vad den nu heter) nu när du är gravid, kolla med barnmorskan/bvc.
Överlag tycker jag det är lätt att resa med barn, vi har åkt mycket minibuss och det är smidigt. Brukar bo relativt enkelt utan ac och ofta bara kallvatten, men väljer boende med toa/dusch på rummet.
Prata med BVC om vaccin, det är bra om barnet hinner få 2 vaccinationer av mässling tror jag det var (reservation för att jag har fel, för det var ju ett tag sen). Det brukar vara vid 5-6 månader man får andra sprutan.
Hoppas ni åker och att ni får det härligt, att resa med bebis är ofta enklare än när de börjar gå... Och i thailand är de fantastiskt barnvänliga! Men räkna med att de gärna "tar hand om" barnet när ni är på restaurang eller på gatan, de vill gärna klämma och gulla med små barn. Markera var ni har er gräns på ett vänligt sätt så brukar det åxå gå bra.