• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Peak

Är i Khao Lak nu och är sugen på att åka och shoppa nånstans, några tips? En tjej pratade om nåt köpcentrum mot Phuket town tror jag! Är så länge sedan jag var på Phuket så det lär ha ändrats en del!

Ge mig tips :)

• standby

Karon är mkt "turistigt" men jag tyckte det var trevligt, bra restauranger och fin strand.
    Denna gång var vi på ett helt "öde" ställe vilket passade perfekt för vi hade sällskap med oss.
    Många menar ju att det "sanna" Thailand inte innefattar typ Karon etc men jag gillade ändå ;)
    Däremot skulle jag INTE åka till Pathong eller Pattaya, det är två riktiga baksidor av Thailand tycker jag.

• MissCh
    Tös021 skrev 2012-12-18 11:13:24 följande:
    Å här tror jag att jag går med om det är okej? Är sugen å i full gång med att planera en thailandsresa, detta ska bli min första gång till thailand och med mig ska jag och min man ha våra två barn då (2år och 4år) vi planerar att resa januari 2014 men jag behöver lugna mina frågor och min man lite jag vill ha tipps på alltfrån flygresan hur får man den att fungera "perfekt" hir ser det ut är det nån som rest till karon beach? Vad kan man göra där finns det tillgång till shopping ? Mm.. våran största utmaning kommer att bli flyget då jag är så enormt flygrädd men har valt att trotsa denna.. därför vill jag ha tipps så resan går så smidigt som möjligt..
    Välkommen :) Jag reste också med familjen när barnen var knappt 5 och knappt 2 år, vi var borta i tre veckor och det gick jättebra. Sen har vi varit en längre gång när barnen var 7, 4 och 0,5 år. Tipsar gärna om diverse allmänna saker, kanske inte har så mycket att komma med kring just Phuket dock (gillar som många andra här Koh Lanta mycket bättre). Men det är ju så olika och många åker ju till Phuket och tycker det är bra. Vi var på Kata en vecka nästan under första resan av de jag nämnde här ovan, och var inte så nöjda. Men det var bra shopping på Central i Phuket town. På andra resan var vi bara en helg i Phuket town, för vi hade lite ärenden. Och så var vi på Phuket zoo, men det kan jag inte rekommendera. Däremot minns jag att jag tyckte att FantaSea showen på första resan var väldigt bra!

När det gäller flygresan så tycker jag det är bra om det är nattflyg och direktflyg till Bangkok (eller Phuket förstås). Då är det lite spännande i början, sen sover de, och sen är det dags för lite frukost och lite spännande igen och så landning. Alltid lite stressande att resa med barn, men det brukar gå bra. Vi tar med lite mutor, några små aktivitetsgrejer och ipads. Oftast har vi inte använt det mesta sen (jo, ipadarna...).

Lycka till med planeringen :)

• Tös021

Ja vi hörde av en vän igår att phuket var riktigt otrevligt ställe med fylla å otrevliga thailändare.. fick rekomendationer av ticket att vi skulla ta khao lanta men läste att det var ganska långt till "riktig" shopping och uteliv (matställen menar jag då med d) men det kanske inte är så? Hittade nämligen ett hotell med fritidsresor som jag vart helt kär i där.. jag vill ju shoppa å äta på mysiga resturanger med såklart

• Tös021

Just ja glömde med vi har flygit förr med små barn både 6 timmar och 4 timmat när barnen var 1år och 5mån (6timmar) å 4 timmar när vår yngsta var 7mån det har gått super bra men 6 timmar kändes i längsta laget.. men nu vill jag trottsa detta och flyga längre då är det tacksamt med tipps nu så vet vi inte om resan blir uppskjuten till jan 2015 för att ett par vänner ev ska med å detas son är mindre ändå

• carrobarro84
    Tös021 skrev 2012-12-19 07:58:23 följande:
    Just ja glömde med vi har flygit förr med små barn både 6 timmar och 4 timmat när barnen var 1år och 5mån (6timmar) å 4 timmar när vår yngsta var 7mån det har gått super bra men 6 timmar kändes i längsta laget.. men nu vill jag trottsa detta och flyga längre då är det tacksamt med tipps nu så vet vi inte om resan blir uppskjuten till jan 2015 för att ett par vänner ev ska med å detas son är mindre ändå

Vi har nyligen varit i Thailand med vår son på 22 månader. Ditvägen flög vi sent på kvällen och det jobbiga då var ju att få honom att somna även fast kabinen var upplyst. Det gick tillslut. Sen hade vi lite leksaker med oss (små bilar, pixiböcker, ett litet tåg och en rittavla. Det funkade att roa honom med resten av resan. På hemvägen åkte vi vid 16 så han var vaken lite längre och då lekte han med samma leksaker och sen tittade han på film/spelade på ipaden. Den var guld värd för då kunde man själv roa sig med en tidning eller liknande en stund. Vi förbokade platser så vi satt på en rad med bara två stolar så vi inte hade nån annan bredvid oss och hela planet hade extra benutrymme så sonen kunde sova på golvet framför våra fötter. Eftersom han var under 2 år och inte hade eget säta fick han bebismat (brukmat och en juice) men vi hade även bokat barnmat till honom som var typ köttbullar eller liknande. Maten ingick men det var tur att vi bokade mat för större barn till honom, annars hade han inte haft så mkt att äta. Men för mindre barn räcker det kanske gott men sonen har inte ätit barnmatsburkar sen innan han fyllde 1.
  • Smilla75
    Tös021 skrev 2012-12-19 07:55:05 följande:
    Ja vi hörde av en vän igår att phuket var riktigt otrevligt ställe med fylla å otrevliga thailändare.. fick rekomendationer av ticket att vi skulla ta khao lanta men läste att det var ganska långt till "riktig" shopping och uteliv (matställen menar jag då med d) men det kanske inte är så? Hittade nämligen ett hotell med fritidsresor som jag vart helt kär i där.. jag vill ju shoppa å äta på mysiga resturanger med såklart

Du hittar nog fler mysiga restauranger på lanta än någon annanstans i Thailand.
    Shopping är det dåligt med om man inte vill ha kopior, är det OK så finns mkt att välja på.  
  • MissCh
    Smilla75 skrev 2012-12-19 08:44:45 följande:

Du hittar nog fler mysiga restauranger på lanta än någon annanstans i Thailand.
    Shopping är det dåligt med om man inte vill ha kopior, är det OK så finns mkt att välja på.  
    Håller med, massor av mysiga restauranger, och olika sorter och prisklasser även riktigt bra ställen.
    Shopping - man får åka till Phuket närmast för bra shopping tror jag, finns förstås varuhus och lite mer än på Lanta i Ao Nang också, men det är inte så mycket. Bäst är Bangkok förstås, många passar på att stanna där ett par dagar på hemvägen till exempel, när man ändå ska byta flyg i Bangkok. 
  • MissCh

Lite smycken, tygväskor, flip flops, kläder mm kan man förstås köpa på marknaderna på Lanta.

• Billabong

En praktisk fråga om vagn/vagnar: Vi överväger om vi ska ta med två paraplyvagnar till våra tre barn eller om det vore bättre med en Phil&Teds... Vad säger ni? Vi kommer vara 4-5 dagar i Singapore och sedan en månad på Koh Lanta.

Jag ser för- och nackdelar med båda alternativen:
    Med Phil&Ted är det bara en förälder som behöver köra vagn och därmed kan den andre föräldern lättare kånka på bagaget vid förflyttningar (som dock inte är så många...), dessutom går den vagnen att köra med en hand. Nackdel med den vagnen är kanske att den tar större plats ihopfälld och även kan vara svår att få plats på tunnelbanan med? Och svårare för barnen att somna i på kvällarna...? Och den är dyr. Eventuellt också för liten för våra barn (måste så klart testas).
    Har jag missat ngt?

Två paraplyvagnar har fördelen att de är smidiga att resa med då de tar liten plats, lätt fälls ihop, är en billigare lösning och fyller sitt behov i storstad och på kvällar. Nackdelarna är att de rullar sämre och kräver att båda föräldrar kör vagnar utan att samtidigt kunna dra en resväska. Alltså svårare vid förflyttning¨.

Tacksam för input! 
    Förra gången vi reste hade vi bara ett barn och då var det inget bekymmer... Nu har det blivit värsta logistiken kring detta.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)