• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Billabong

Karolina75: Usch så fruktansvärt sorgligt och meningslöst... Känns futtigt att bara kunna beklaga den enorma sorgen.  Hoppas du kan få bra tips här av alla vana thailandsresenärer så att ni får en fin, läkande familjeresa. Själv har jag ytterst begränsade erfarenheter av Thailand än så länge.

MissCh skrev 2012-12-07 20:51:50 följande:
    Underbart att vara på Lanta men man vill ju inte vara där i flera veckor, så bra att kombinera med nåt annat.
    Hej! Jag undrar varför man inte vill vara där i flera veckor...? Vad är det du tycker saknas? Eller är det mer att du generellt vill förflytta dig och uppleva olika saker under samma resa?
    Vi håller just på att boka in oss där i en månad och nu funderar jag på om vi gör ngt galet? Enligt våra planer kommer vi bara att göra en kortare utflykt med ett par dagars övernattning på en närliggande ö.   

• MissCh
    Billabong skrev 2012-12-07 21:26:48 följande:
    Karolina75: Usch så fruktansvärt sorgligt och meningslöst... Känns futtigt att bara kunna beklaga den enorma sorgen.  Hoppas du kan få bra tips här av alla vana thailandsresenärer så att ni får en fin, läkande familjeresa. Själv har jag ytterst begränsade erfarenheter av Thailand än så länge.

Hej! Jag undrar varför man inte vill vara där i flera veckor...? Vad är det du tycker saknas? Eller är det mer att du generellt vill förflytta dig och uppleva olika saker under samma resa?
    Vi håller just på att boka in oss där i en månad och nu funderar jag på om vi gör ngt galet? Enligt våra planer kommer vi bara att göra en kortare utflykt med ett par dagars övernattning på en närliggande ö.   

Hej! Det var kanske lite förhastat skrivet. Jag själv skulle kunna vara där jättelänge :) Men det är väldigt litet och det kan vara trevligt att kombinera med nåt annat eller åka på lite turer därifrån, och jag vet att andra jag varit där med tycker att några dagar är lagom, så jag vill väl inte få någon att boka dit och inte känna sig nöjd antar jag...
    Tycker man om att ta det lugnt och inte göra så mycket (förutom bad då, och så finns ju klättringen om man håller på med det, och jag förmodar dykning också) eller gå till olika ställen så är det ju underbart härligt att vara där. Jag tyckte ju om Koh Yao där det inte fanns nåt mer än vårt hotell och hade kunnat vara där länge :)
  • Billabong

MissCh: Aha, jag förstår. Du ville gardera dig lite och inte vara den som ger ett alltför lyriskt omdöme ifall det inte är så att Karolina vill ha detsamma som du själv under en resa.
    För min del låter det finemang. Klättring tror jag vi skippar, men elefanttur vet jag att barnen vill uppleva och ett par snorklingsutfykter och ev. någon dyktur blir det också. Samt lugnare ö-liv ett par tre nätter eller så.

Över till något annat: Kan man köpa de klassiska thailändska trekantskuddarna någonstans på Lanta? I Ban Ko Lanta eller Saladan? Vill gärna ha sådana till vår balkong här hemma...

• Camilla D

Karolina75: Beklagar er oerhörda sorg! Har själv upplevt detsamma, i maj 2009 somnade vår son in i plötslig spädbarnsdöd, 6 dagar innan bf.  Förstår att ni vill komma iväg och bort med familjen, men tänk på att inte ha för bråttom. Ni har en tuff tid framför er och det tar tid innan man orkar som vanligt igen. Det kan vara skönt att komma iväg, men ni kommer inte få ut så mycket som ni önskar av er semester. Vi gjorde små enkla billiga semestrar sommaren efter Melker dog och sen åkte vi utomlands i januari, 8 mån efter hans bortgång. När vi blickar tillbaka kan vi se hur mycket mer nytta och minnen vi har av den semestern, de vi gjorde på sommaren minns vi knappt, och det jag minns är mycket sorg, tårar och lättsamhet. Hade inte heller något jättebra tålamod med mina barn pga sorgen.
    Bara ett litet tips, ni vet vad som passar er bäst! Stor kram!

• Smuliz84
    Snartblirvitre skrev 2012-12-06 04:08:20 följande:
    Martha - ja närheten i poolen,så leker man me samma saker och är nära varandra..

Smuliz- säkert men vet inte vilka som fick det... Vi va första planet som landade igår på Arlanda tydligen efter snökaoset så nu e vi hemma och lilleman ville upp kl 03 haha
    Skönt att va hemma igen :)

Gick resan bra? Har han kommit rätt i tiden? Allt bra med magen? Tiden bara rusan nu tycker jag :)
  • winters

Vad sorgligt Karolina, ni gör helt rätt i att bara ta hand om familjen, för oss är semestrar verkligen kvalitetstid tillsammans, ta hand om er, många kramar!

Oscar 091001 ♥ Elin 121118
  • AlmNov
    Neosmama skrev 2012-12-08 15:18:33 följande:
    Beklagar sorgen Karolina.

Idag är det bar 39 dagar kvar!!! Fy vad vi längtar :)
    Vi har oxå 39dagar kvar:)
  • Karolina75

Tack för ert deltagande<3 CamillaD: tråkigt att höra att du gått igenom samma sak. Det du skriver om att vänta får mig att fundera väldigt mkt på om vi gör rätt som åker. Vi har preliminärbokat flygbiljetter som vi i så fall ska bekräfta på fredag. I så fall åker vi 13 feb. Är rädda att inte få några direktflygsbiljetter till Krabi om vi inte bestämmer oss omgående. Vill liksom bara bort från allt och vara med min familj. Men jag är rädd som du säger, att resan bara ska kännas bortslösad.

För övrigt håller jag på att kolla upp era förslag, framförallt förslagen på Railey. Har varit där en gång förut och gillar det också. Phuket eller Ao Nang vill vi inte till. Försöker också hitta något juste hotell på Koh Mook, Koh Lipe eller Koh Nga, men det verkar generellt vara ganska låg standard på hotellen där. Hittar ett fint ställe på Koh Mook, Salvigian beach resort (eller något liknande) fast då tyckte jag priset kändes ganska hutlöst istället... Är inte så här kräsen i vanliga fall, men just nu orkar jag inte med någon back-packer style på resan även om det annars har sin charm. Är det någon som känner till något om boende på någon av dessa öar får ni gärna hojta! Kram

• Smilla75
    Karolina75 skrev 2012-12-08 22:00:04 följande:
    Tack för ert deltagande<3 CamillaD: tråkigt att höra att du gått igenom samma sak. Det du skriver om att vänta får mig att fundera väldigt mkt på om vi gör rätt som åker. Vi har preliminärbokat flygbiljetter som vi i så fall ska bekräfta på fredag. I så fall åker vi 13 feb. Är rädda att inte få några direktflygsbiljetter till Krabi om vi inte bestämmer oss omgående. Vill liksom bara bort från allt och vara med min familj. Men jag är rädd som du säger, att resan bara ska kännas bortslösad.

För övrigt håller jag på att kolla upp era förslag, framförallt förslagen på Railey. Har varit där en gång förut och gillar det också. Phuket eller Ao Nang vill vi inte till. Försöker också hitta något juste hotell på Koh Mook, Koh Lipe eller Koh Nga, men det verkar generellt vara ganska låg standard på hotellen där. Hittar ett fint ställe på Koh Mook, Salvigian beach resort (eller något liknande) fast då tyckte jag priset kändes ganska hutlöst istället... Är inte så här kräsen i vanliga fall, men just nu orkar jag inte med någon back-packer style på resan även om det annars har sin charm. Är det någon som känner till något om boende på någon av dessa öar får ni gärna hojta! Kram

Charlies är nog trevligare på Mook, de har helt nya bungalows för familjer i år som är mkt trevligare än de gamla.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)