• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Camilla D

Karolina75: Det behöver ju inte blir samma för er som för oss, men jag ville bara delge våra upplevelser. De ställen vi besökte efter hans död är än idag förknippade med sorg och tårar för mig. Jag var så trött så trött på de små semsestrarna vi gjorde den sommaren att jag inte var något roligt sällskap för min familj och inte orkade njuta eller ha kul. Vilade och sov mycket och min man och barnen gjorde saker ihop. För oss passade det bättre att vänta med en utlandssemester tills det värsta lagt sig, så hade vi en mysig och fin familjesemester ihop.
    Men som sagt, alla är olika, känn dig för vad du orkar. Antar att ni ha en begravning att planera (eller är den redan gjord) och många svåra och tuffa beslut och en jobbig tid framför er. Behöver du någon att prata med eller har några frågor så hör av dig!
    Kram!

• Karolina75
    Smilla75 skrev 2012-12-08 22:06:21 följande:

Charlies är nog trevligare på Mook, de har helt nya bungalows för familjer i år som är mkt trevligare än de gamla.
    Intressant att det finns nya bungalows för familjer på Charlie! Vi har tittat på de vi hittar bilder på och även läst recensioner och kritiken är just att det är väldigt slitet och vi tycker det ser ut som dubbelrum med extrasängar. Vet du om det finns några bilder på deras nya bungalow någonstans? Har du varit där eller har du hört talas om det?

• Karolina75
    Camilla D skrev 2012-12-08 23:17:38 följande:
    Karolina75: Det behöver ju inte blir samma för er som för oss, men jag ville bara delge våra upplevelser. De ställen vi besökte efter hans död är än idag förknippade med sorg och tårar för mig. Jag var så trött så trött på de små semsestrarna vi gjorde den sommaren att jag inte var något roligt sällskap för min familj och inte orkade njuta eller ha kul. Vilade och sov mycket och min man och barnen gjorde saker ihop. För oss passade det bättre att vänta med en utlandssemester tills det värsta lagt sig, så hade vi en mysig och fin familjesemester ihop.
    Men som sagt, alla är olika, känn dig för vad du orkar. Antar att ni ha en begravning att planera (eller är den redan gjord) och många svåra och tuffa beslut och en jobbig tid framför er. Behöver du någon att prata med eller har några frågor så hör av dig!
    Kram!
    Jag hade önskat det fanns en mall att gå efter så man visste... Men jag suger i mig av andras erfarenheter. För oss kommer i så fall den här resan bli 2.5 månader efter att vår flicka föddes. Jag föreställer mig att det är något senare än vad ni gjorde era mindre sommarresor, men det beror ju på när i maj detta ofattbara inträffade för er... Att vi kastar oss i väg så pass omgående handlar både om en intensiv längtan att vara med familjen, att komma bort ifrån snön, att det är praktiskt utifrån mitt arbete då det ändå finns en vikarie på mitt jobb som skulle haft min tjänst under den tid jag skulle varit föräldraledig och att det blir sämre väder i Thailand om vi väntar längre. Men visst tvekar jag... Mycket. Begravningen kommer förmodligen inte hinnas med förrän efter jul. Har föräldradagar för födsel av dött barn fram till början av januari. Sen kanske jag blir sjukskriven, men det har jag ingen aning om för tillfället. Jag är väldigt glad att du delar med dig av dina erfarenheter och jag förstår att det är olika för alla, men utan egen erfarenhet av något liknande har jag ingen aning om hur jag fungerar 2.5 månader senare...
  • Camilla D
    Karolina75 skrev 2012-12-09 11:15:16 följande:
    Jag hade önskat det fanns en mall att gå efter så man visste... Men jag suger i mig av andras erfarenheter. För oss kommer i så fall den här resan bli 2.5 månader efter att vår flicka föddes. Jag föreställer mig att det är något senare än vad ni gjorde era mindre sommarresor, men det beror ju på när i maj detta ofattbara inträffade för er... Att vi kastar oss i väg så pass omgående handlar både om en intensiv längtan att vara med familjen, att komma bort ifrån snön, att det är praktiskt utifrån mitt arbete då det ändå finns en vikarie på mitt jobb som skulle haft min tjänst under den tid jag skulle varit föräldraledig och att det blir sämre väder i Thailand om vi väntar längre. Men visst tvekar jag... Mycket. Begravningen kommer förmodligen inte hinnas med förrän efter jul. Har föräldradagar för födsel av dött barn fram till början av januari. Sen kanske jag blir sjukskriven, men det har jag ingen aning om för tillfället. Jag är väldigt glad att du delar med dig av dina erfarenheter och jag förstår att det är olika för alla, men utan egen erfarenhet av något liknande har jag ingen aning om hur jag fungerar 2.5 månader senare...
    Usch vad jag lider med er Kommer såväl ihåg känslorna, tankarna, funderingarna och allt annat man gick och bar på. Kan lova att det kommer bli lättare och lättare, men det tar tid. Sörj på ert sätt, det finns inga rät eller fel, alla sörjer olika. Ta emot den hjälp du blir erbjuden, båda av sjukvård och släkt/vänner. Vi gick hos en kurator efteråt som landstinget betalade, det var skönt att ha någon att bolla med, en som kunde hjälpa oss fram. Därimot var jag kass på att ta emot hjälp från kompisar, ville klara mig själv, något jag kan ångra idag, ensam är inte alltid stark.
    Sjukskriven kommer du säkert att bli, bara inte läkaren skriver "sorg" på intyget (sorg är nämligen ingen sjukdom anser dom) utan skriver depression! Jag hade turen att få en underbar handläggare som lät mig ta allt i egen takt och jag kom igång med arbetet 25% efter ca 4 mån, sen gick jag rätt fort upp till 50% och sen ökade jag. Man är trött och känslig i början.
    Melker dig den 17 maj och vi åkte iväg på små semestrar i slutet av juli/början på augusti. Allt gjorde ont, tänkte mycket på hur det skulle varit om han var med, såg massor av magar och barnvagnar, det sved.
    Men även detta lägger sig med tiden, lår det bara ta tid! Vi väntade 8 mån med vår utlandsresa, hade antagligen gått lika bra för oss efter 6 mån, men sen skall ju semestrar och väder spela in ocksp, precis som du skriver!
    Lycka till med allt, känns jobbigt att ni måste vänta med begravningen till efter jul
    Kram
  • AlmNov
    Neosmama skrev 2012-12-09 16:16:14 följande:
    AlmNov: kul :) Flyger ni från Arlanda?
    Jepp det gör vi:) Flyget går 23.15 till Krabi. 
    Hur flyger ni? 
  • Smilla75
    Karolina75 skrev 2012-12-09 11:03:55 följande:
    Intressant att det finns nya bungalows för familjer på Charlie! Vi har tittat på de vi hittar bilder på och även läst recensioner och kritiken är just att det är väldigt slitet och vi tycker det ser ut som dubbelrum med extrasängar. Vet du om det finns några bilder på deras nya bungalow någonstans? Har du varit där eller har du hört talas om det?

Min syster hyrde just en sådan och var nöjd men jag har inte sett dem. Just nu är hon på Jum men jag ska höra mig för när hon kommer till Lanta.
  • Norken

Karolina75: jag beklagar verkligen! Usch så hemskt och jobbigt :(
    Jag har ingen erfarenhet själv av så stor sorg, men håller med lite vad som skrivs tidigare. Fundera verkligen igenom denna resan, ni har kanske ut mer av den senare. Kan ni inte ta en enklare och billigare resa nu, typ en charter på en vecka eller två. Massa kramar till er!!!!

• Neosmama

AlmNov: vi åker oxå från Arlanda, men planet går 14:30 flyger till Phuket sen direkt till khao lak i 5 dagar

• salta katten
    Karolina75 skrev 2012-12-08 22:00:04 följande:
     Försöker också hitta något juste hotell på Koh Mook, Koh Lipe eller Koh Nga, men det verkar generellt vara ganska låg standard på hotellen där. Hittar ett fint ställe på Koh Mook, Salvigian beach resort (eller något liknande) fast då tyckte jag priset kändes ganska hutlöst istället... Är inte så här kräsen i vanliga fall, men just nu orkar jag inte med någon back-packer style på resan även om det annars har sin charm. Är det någon som känner till något om boende på någon av dessa öar får ni gärna hojta! Kram
    jag har bott och ska bo på Bundhaya resort på Koh Lipe. De har enklare bungar och de med högre standard.  Vi har bokat Garden family bungalow, de har högre standard
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)