• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • cillae
    daniels baby skrev 2012-12-17 09:12:42 följande:
    Hej igen alla! tog en paus härifrån men nu är jag tillbaks med frågor!
    Vi kommer åka i Mars istället för jan/feb, å det blir Lanta. Det känns som att det är bäst för barnen (2 å 4 år)
    Ang hotell: känns som alla lite finare är snor dyra. vi hade inte alls den uppfattningen när vi va på Samui i maj men detta ställe kanske är mer poppis å nu åker vi i högsäsongen. men anyway, har ni tips på bra hotell?
    VI är inne på att boka DR Lanta. vet att några härifrån bott där? berätta allt ni orkar snälla=)
    VI vill ha bra frukost, fint rum å nära till matställen utanför då vi är beroende av take away.
    Tips?? 
    Vi har bott på DR 4 ggr och trivs jättebra, det ligger på den bästa delen av stranden, några ställen från Southern. Det är inte alls stenigt och nån "bäck" har jag aldrig sett?!? Längst ned är det steningt och ett vattendrag, men här är den bred och fin. Helt ok frukost, buffe med rostat bröd och frukt och flingor, kaffe och the och sen får man beställa till ägg, pannkaka mm (ingår alltså) Jag tror inte allt är fullt i mars, maila direkt till hotellen och fråga om pris och tillgänlighet. Kollar man på tex booking eller agoda så kan det stå att det är fullt, men det beror på att tex Booking har 6 rum på stället och dom är fullbokade, men resten kan vara tomt. På DR brukar vi bo i en Mini Suite, en dubbelsäng och en lite bredare vanlig. Betydligt billigare än Family. Vi kommer att åka i feb-april och barnen är då 5 och 8 år, vi har bokat en Mini Suite. Nära till Saladan och mycket restauranger i närheten. Två pooler har dom.
  • TomMon

Hade inte tänkt åka nästa år men... Någon som har bra tips på familjerum i Ao Nang? Har ni någon erfarenhet av Timber house?

• MissCh
    TomMon skrev 2012-12-20 07:35:15 följande:
    Hade inte tänkt åka nästa år men... Någon som har bra tips på familjerum i Ao Nang? Har ni någon erfarenhet av Timber house?

Ingen erfarenhet av Timber house, men kan tipsa om Phra Nang Inn som har bra läge och bra basic "connecting doors" rum som blir utmärkta familjerum (markplan, nära poolen).
  • Smilla75
    cillae skrev 2012-12-20 06:02:07 följande:
    Vi har bott på DR 4 ggr och trivs jättebra, det ligger på den bästa delen av stranden, några ställen från Southern. Det är inte alls stenigt och nån "bäck" har jag aldrig sett?!? Längst ned är det steningt och ett vattendrag, men här är den bred och fin. Helt ok frukost, buffe med rostat bröd och frukt och flingor, kaffe och the och sen får man beställa till ägg, pannkaka mm (ingår alltså) Jag tror inte allt är fullt i mars, maila direkt till hotellen och fråga om pris och tillgänlighet. Kollar man på tex booking eller agoda så kan det stå att det är fullt, men det beror på att tex Booking har 6 rum på stället och dom är fullbokade, men resten kan vara tomt. På DR brukar vi bo i en Mini Suite, en dubbelsäng och en lite bredare vanlig. Betydligt billigare än Family. Vi kommer att åka i feb-april och barnen är då 5 och 8 år, vi har bokat en Mini Suite. Nära till Saladan och mycket restauranger i närheten. Två pooler har dom.

Tur du skrev, jag förväxlade med Good Days Lanta i all min trötthet, som ligger på Long Beach. Bortse från mitt inlägg!
  • TomMon

MissCh: Tack! Blev dock lite besvikna på Phra Nang Inns pool när vi var där och kollade i somras, den ligger väl väldigt mörkt?

• Badfantasten
    Billabong skrev 2012-12-19 23:28:27 följande:

En praktisk fråga om vagn/vagnar: Vi överväger om vi ska ta med två paraplyvagnar till våra tre barn eller om det vore bättre med en Phil&Teds... Vad säger ni? Vi kommer vara 4-5 dagar i Singapore och sedan en månad på Koh Lanta.

Jag ser för- och nackdelar med båda alternativen:
    Med Phil&Ted är det bara en förälder som behöver köra vagn och därmed kan den andre föräldern lättare kånka på bagaget vid förflyttningar (som dock inte är så många...), dessutom går den vagnen att köra med en hand. Nackdel med den vagnen är kanske att den tar större plats ihopfälld och även kan vara svår att få plats på tunnelbanan med? Och svårare för barnen att somna i på kvällarna...? Och den är dyr. Eventuellt också för liten för våra barn (måste så klart testas).
    Har jag missat ngt?

Två paraplyvagnar har fördelen att de är smidiga att resa med då de tar liten plats, lätt fälls ihop, är en billigare lösning och fyller sitt behov i storstad och på kvällar. Nackdelarna är att de rullar sämre och kräver att båda föräldrar kör vagnar utan att samtidigt kunna dra en resväska. Alltså svårare vid förflyttning¨.

Tacksam för input! 
    Förra gången vi reste hade vi bara ett barn och då var det inget bekymmer... Nu har det blivit värsta logistiken kring detta.

...
  • Norken

Billabong: har ni resväska eller ryggsäck? M ryggsäck så kan ni ju lätt ta resevagnar.

Vi har m 2 resevagnar, den ena modell bättre så den kommer nig inte vara till problem att köra med. Men den andre är nog sådär
    4 jätte små hjul, men den är tanken att ha mer om tjejen inte orkar gå hela vägen. Eller om hon vill somna i den på kvällen om man är ute senare.

Men jag tar oxå gärna emot råd om det funkar m vagnar där nere....

• MissCh
    TomMon skrev 2012-12-20 15:23:18 följande:
    MissCh: Tack! Blev dock lite besvikna på Phra Nang Inns pool när vi var där och kollade i somras, den ligger väl väldigt mörkt?
    Jag vet inte, har för mig att det inte är så mycket skugga men minns inte riktigt. Det växer lite träd/buskar så det faller lite blad i vill jag minnas. Men den ligger mellan husen, lite inklämd kanske eller det är ju ingen fri utsikt i alla fall. Överhuvudtaget är det ju ingen lyxkänsla precis, typiskt trestjärnigt men helt ok och toppen , bra connecting rum och toppen läge. 

Vi har också bott på Orchid, där är superfint med poolen tycker vi. Vi bodde alla fem i en liten egen bungalow med direktaccess till poolen. Den var mysig men det blev ju förstås förfärligt trångt. Vet att de har connecting rooms också, som vi funderade på, men de ligger i den stora byggnaden, den har balkonger mot poolen men ingång på andra sidan. För övrigt var deras restaurang riktigt bra, bästa stället att äta på i Ao Nang tyckte vi, förutom om man vill äta fisk i solnedgången förstås.
  • Billabong
    Norken skrev 2012-12-20 22:52:38 följande:
    Billabong: har ni resväska eller ryggsäck? M ryggsäck så kan ni ju lätt ta resevagnar.

Vi har m 2 resevagnar, den ena modell bättre så den kommer nig inte vara till problem att köra med. Men den andre är nog sådär
    4 jätte små hjul, men den är tanken att ha mer om tjejen inte orkar gå hela vägen. Eller om hon vill somna i den på kvällen om man är ute senare.

Men jag tar oxå gärna emot råd om det funkar m vagnar där nere....
    Jag misstänker att vi behöver resa med både ryggsäckar och resväska/or... Vi har nämligen ett blöjbarn, som är så pass stort att vi fått höra att det sannolikt inte finns blöjor som passar honom på plats. Måste därför ha med oss en arsenal sådana i packningen också. Plus att reseapoteket tar sin plats, en del kläder, några leksaker, badkläder osv. Ja, det blir nog en del. Förhoppningsvis har vi varsin ryggsäck och en resväska. Men det är ett tag kvar innan vi åker iväg så provpacka är inte aktuellt än.
    Neosmama skrev 2012-12-20 23:32:05 följande:
    Billabong: de finns ju syskonresevagn, de kanske är ett alternativ?
    Men du en tvillingparaplysulky? En sådan här: http://www.bonti.se/produkt/2482/maclaren-twin-techno-svart
    Annars förstår jag nog inte vad du menar för vagn...
    Vi har uppfattat det som att syskonvagnar på bredden är svårare att ta sig fram med än en som är som Phil&Teds eller två singelvagnar, dels i tunnelbanespärrarna och dels på stan generellt. Men det kanske inte stämmer?

Någon mer som har input i två-barn-som-behöver-vagn-problematiken? 

Och är det någon som rest med större blöjbarn? Finns det att få tag i större blöjstorlekar på Koh Lanta?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)