• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Karolina75
    Smilla75 skrev 2012-12-09 21:54:40 följande:

Min syster hyrde just en sådan och var nöjd men jag har inte sett dem. Just nu är hon på Jum men jag ska höra mig för när hon kommer till Lanta.
    Jag har skrivit till Charlie beach resort, men inte fått något svar...
  • Karolina75
    Norken skrev 2012-12-09 22:59:41 följande:
    Karolina75: jag beklagar verkligen! Usch så hemskt och jobbigt :(
    Jag har ingen erfarenhet själv av så stor sorg, men håller med lite vad som skrivs tidigare. Fundera verkligen igenom denna resan, ni har kanske ut mer av den senare. Kan ni inte ta en enklare och billigare resa nu, typ en charter på en vecka eller två. Massa kramar till er!!!!
    Tack för omtanken! Har vänt och vridit på saken nu fram och tillbaka. Vi tror att det som skulle kunna vara till tröst för oss just nu är att se vår dotter och min mans son bada, bygga sandslott och skratta. Att vi dessutom slipper laga mat gör inte saken sämre... Min förhoppning är att miljöombytet ska kännas som nystart, men det återstår förstås att se...
  • Karolina75
    salta katten skrev 2012-12-10 13:36:52 följande:
    jag har bott och ska bo på Bundhaya resort på Koh Lipe. De har enklare bungar och de med högre standard.  Vi har bokat Garden family bungalow, de har högre standard
    Tack för tipset! Jag har kollat in dem och de finns med bland möjliga alternativ för oss!
  • MiniPyret
    cillae skrev 2012-12-12 14:19:09 följande:

Ja jag håller med...Men som sagt smaken är ju olika, men jag tycker det är hemskt där. Ändå är det 4 år sen jag var där sist, och då bara tre dagar på slutet.

Ang att smaken är olika så kan jag berätta om Koh Lanta, många skriver och tycker att man bara kan vara där några dagar/nån vecka. Vi gillar det som tusan, har rest runt i Thailand flera ggr, har varit på de flesta ställen. Först utan barn och sen flera svängar med barn. Men de senaste 4 gångerna har vi bara varit på Lanta, en månad tre ggr och 7 veckor förra julen. Jag tycker det är underbart där, lugnet, den mysiga stämmning osv. visst det är mycket svenskar där, men barnen hittar nån att leka med och vi gillar att snacka lite :) Vi ska åka  nu i feb, två månader på Lanta, ev att vi åker nån vecka på slutet då vi ska flyga hem från Phuket, i så fall blir det Khao Lak, ett ställe jag aldrig varit på. Det har hänt, bla sis att vi bokat några nätter på nåt annat ställe, den gånger Koh Bulone, för att jag så gärna ville dit. MEn när det började närma sig så kände vi att varför ska vi lämna denna underbara ö, bara för att se en annan strand,när vi vet att vi trivs här, så det blev inget.  

Samma här, vi åker i januari igen till Lanta. Blir tredje året i rad och vi är mellan 4-5 veckor varje gång. Tröttnar inte!
  • Karolina75

Cillae och Minipyret m fl: Ni som verkligen gillar koh Lanta och åkt dit flera långa resor, vilken strand väljer ni då? För mig blir det visserligen tredje gången på Koh Lanta i februari, men känner mig ändå lite osäker på vilken strand som skulle vara bäst att välja med barnen 3 och 6 år gamla. Var senast på klong Dao och där är det ju verkligen barnvänligt och vi hittade ett fantastiskt bra hotell så nu har vi preliminärbokat det även för en stor del av den här semestern. Men vi kan ju ändra oss ännu... Älskade Klong Nin då jag var där med en kompis och utan barn, men vågorna där kan ju vara långt ifrån barnvänliga. Longbeach är ju också mysigt, men inte heller helt barnvänligt gällande havet, åtminstone inte den gången vi var där. Vad atmosfären avser så tycker vi nog egentligen minst om klong dao men att andra faktorer väger upp. Kanske har ni andra hittat någon bättre kompromiss?!

• Billabong
    cillae skrev 2012-12-12 14:19:09 följande:
    Ang att smaken är olika så kan jag berätta om Koh Lanta, många skriver och tycker att man bara kan vara där några dagar/nån vecka. Vi gillar det som tusan, har rest runt i Thailand flera ggr, har varit på de flesta ställen. Först utan barn och sen flera svängar med barn. Men de senaste 4 gångerna har vi bara varit på Lanta, en månad tre ggr och 7 veckor förra julen. Jag tycker det är underbart där, lugnet, den mysiga stämmning osv. visst det är mycket svenskar där, men barnen hittar nån att leka med och vi gillar att snacka lite :) Vi ska åka  nu i feb, två månader på Lanta, ev att vi åker nån vecka på slutet då vi ska flyga hem från Phuket, i så fall blir det Khao Lak, ett ställe jag aldrig varit på. Det har hänt, bla sis att vi bokat några nätter på nåt annat ställe, den gånger Koh Bulone, för att jag så gärna ville dit. MEn när det började närma sig så kände vi att varför ska vi lämna denna underbara ö, bara för att se en annan strand,när vi vet att vi trivs här, så det blev inget.  
    Låter härligt!
    Ser fram emot att få min egen uppfattning och känsla för det i februari...   
  • DecemberBebis

Detta var första gången för oss på lanta , har varit på flera andra ställen . Men vi älskar koh lanta !!

Imorgon ska vi åka på 4 Island tour .

Nu ska vi bege oss till frukosten ! Vädret är kanon

• cillae
    Karolina75 skrev 2012-12-12 22:04:50 följande:
    Cillae och Minipyret m fl: Ni som verkligen gillar koh Lanta och åkt dit flera långa resor, vilken strand väljer ni då? För mig blir det visserligen tredje gången på Koh Lanta i februari, men känner mig ändå lite osäker på vilken strand som skulle vara bäst att välja med barnen 3 och 6 år gamla. Var senast på klong Dao och där är det ju verkligen barnvänligt och vi hittade ett fantastiskt bra hotell så nu har vi preliminärbokat det även för en stor del av den här semestern. Men vi kan ju ändra oss ännu... Älskade Klong Nin då jag var där med en kompis och utan barn, men vågorna där kan ju vara långt ifrån barnvänliga. Longbeach är ju också mysigt, men inte heller helt barnvänligt gällande havet, åtminstone inte den gången vi var där. Vad atmosfären avser så tycker vi nog egentligen minst om klong dao men att andra faktorer väger upp. Kanske har ni andra hittat någon bättre kompromiss?!
    Ja vi har ju alltid bott på Klong Dao, och som du säger så är det väl främst för barnens skull, fast vi gillar det också :) Vi bodde på Long Beach en gå¨ng när sonen var ett år, och det var jättemysigt, men brant strand och höga vågor. Fast iof nu är dom 5 och 7 och badar hellre i poolen så det kanske inte hade spelat nån roll :) Men nu ska sonen gå i skolan, i Lilla svenska skolan och den ligger på Klong Dao så det känns enklast. Stranden kanske inte är det exotiska men den är kanon för barn, bra att promenera eller jogga på, nära till Saladan och det är mysigt där med tycker jag. Det finns massa bra ställen att bo på, men personligen så tycker jag man ska välja ett ställe som ligger ungefär på mitten på stranden (Klong Dao) längst ner är det stenigt och längst upp så kommer man så långt ifrån alla mysiga restauranger.
  • MiniPyret
    Karolina75 skrev 2012-12-12 22:04:50 följande:

FÖr oss blir valet enkelt och det är Klong dao beach. Det beror på att vi har barn och det är bekvämast för oss alla. De har lätt att hitta vänner och det är långgrunt.
    Men vi brukar  åka över dagen till andra stränder ibland för att få lite variation.
  • AlmNov

Vi kommer bo nästan högst upp på Longbeach och ha nära till Klong dao beach. Det blir både min och barnens första resa till Thailand.
    Har varit en riktig skitdag idag så jag kan säga att det längtas till tusen nu. Lilla tjejen har åkt på dubbelsidig öroninfammation och samtidigt som jag skulle upp med henne på vårdcentralen så ringer dom från förskolan om att den stora tjejen har jätte ont i magen och måste hämtas. En sambo som absolut inte kunde hjälpa till så försökte jag klona mig själv men det gick inget vidare.

Men några koppar kaffe senare så är jag nästan människa igen;) 

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)