• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Lavinia

Hej hej!
    STOOR stöttande kram till alla er som behöver det, särskilt Kasa tror jag behöver en rejäl:

Det är svårt och oerhört jobbigt att få en stol att stå när för många ben slås bort eller inte funkar. Jobb, partner, vänner och så barntillverkarförsök och mola uppepå det. Ibland kan det fungera att hitta nya ben på stolen eller stärka de som bara haltar lite, som det här forumet t ex. För några år sen när jag i halv panik letade efter min drömprins och samtidigt inte trivdes på jobbet gjorde jag istället en kraftansamling för att hitta nya sociala sammanhang och öka kontakten med befintliga vänner. Det var väl kanske inte det som gjorde att jag började trivas på jobbet eller hittade min man tillslut direkt men man blir lite lite starkare för att jobba på övriga ben. Problemet är bara att orka och det är väl där vi alla här har den största uppförsbacken. Hur gör man för att orka?

Igår fick jag värdet från den 21:e feb. Jag är under 10!!, närmare bestämt 7. Fast... det visste jag ju redan, beräkningana stämmer fortfarande . Och så fick jag mens igen dagen efter med bara 27 dagars mellanrum istället för 40. Tänk bara att vara så glad för en sån sak! Så vid nästa värde 14:e mars borde det ligga på ca 2.5. Vi får se... Då har det gått 38 veckor sen första skrapningen att ta sig till ett godkänt värde. Hoppas att detta kan ge lite perspektiv till er som precis fått molabesked och tycker 8 veckor är mycket...

Men jag är inte bitter längre, bara glad att kommit så långt. Hoppas bara att de där resterna tar sig ut självmant också så jag slipper en tredje operation. Det håller på och mensverkar nästan lika mycket nu, hela tiden, som under en mens så jag antar att arbete pågår men det gäller ju att det verkligen kommer ut, inte bara värker.

Vombat: Några nya värden? Det verkar bara vara vi kvar här just nu så fortfarande strävar efter nollan? Välkomna alla nya som läser detta! Skriv och berätta!

För min del hade jag gärna träffats live, fast då jag bor på västkusten och alla övriga verkar vara Stockholmare så behövs det en mer planerad utflykt om jag ska ta mig dit, en helg eller så. Men nu ska jag ha semester en vecka och åker på annat håll. Vi hörs så småningom igen.

Kram L

• Äntligen dax

Hej!

Jag skrapades igår för vad man tror är ett MA. Läkaren har dock skickat resterna på analys för att utesluta Mola p.g.a. mitt kraftiga illamående inte har gett med sig trots att graviditeten avstannat för flera veckor sedan. Spontant tänkte jag inte så mycket på detta då jag trodde att mola fyllde hela livmodern med blåsor och det hade jag ju inte. Nu har jag läst lite mer och börjar bli lite nojig. Vet någon hur lång tid det brukar ta att få svar på provet?

• Cia03

Jag har för mig att det tog två-tre veckor innan jag fick mitt besked. Hoppas du slipper mola!

• Anonym (Kommer igen)

Hej!
    Det var länge sen jag var in och skrev här men jag följer och läser om hur ni kämpar. Jag hade min mola hösten 2009 och blev gravid ganska snabbt efter 6 månaders förbud. Nu har vi fått en liten tjej och jag är sååå tacksam att det gick bra för oss till slut. Hoppas innerligt att fler av er får uppleva detta.
    När man tänker tillbaka på den tiden så kan jag ibland känna att det var som ett förlorat år i ens liv. Först 5 månaders graviditet i onödan, med illamående, sen den ständiga oron för cellgifter i 6 månader. Man har ju liksom inget val heller, det är ju bara att försöka kämpa på. Det enda positiva är väl att jag idag kan vara ett bra stöd när vänninor får missfall, eller att jag vet vilka som är mina 'riktiga' vänner, som fanns kvar trots att man inte alltid var på topp.
    Önskar er alla Lycka till med era värden och framtida graviditeter. kramar.

• Äntligen dax
    Cia03 skrev 2011-03-04 13:58:04 följande:
    Jag har för mig att det tog två-tre veckor innan jag fick mitt besked. Hoppas du slipper mola!
    Å nej va länge . Men tack för svaret.
  • Ludvigsmamma

Äntligen dax! Välkommen hit men jag hoppas att det inte é mola!!!! 
    För mig tog svaret bara en vecka men hört att det kan ta upp till en månad innan besked. Tar du hcg prov nu varje vecka till svaret?

Lavinia-  Härligt med dina värden!

Kommer igen!!! GRATTIS till tjejen!!! Jag har skrivit det förut men det ger mig hopp att det snart kan bli min tur!!!

Kasa vännen-Vilken otrolig stress och press det måste va att ens barnplanerande ligger i andras händer! Men...jag har 3 vänner som gjort IVF på Huddinge och alla dem tog det 4-5 försök innan de blev gravida...vet inte om det blev nån tröst för dig eller om det blev mer ett slag i ansiktet....hm...förlåt i så fall.

Väntan efter gravid förbudet har faktiskt varigt jobbigare för mig än under själva gravidförbudet...jag va så fokuserad på det datumet och så säker på att bli gravid på en gång...så förbaskat naiv.....och tanken på  att vår bebis skulle bli 1 år nu i april känns märklig..hade varit  bra mycket lättare om jag var gravid...men men nu kanske jag får hjälp och det känns bra speciellt då vi "bara" försökt 7 månader rent praktiskt att bli gravida efter gravidförbudet och inte ett år!

Vad posetivt det blev så här på fredagskvällenObestämd

Hur som helst så hoppas jag att ni alla får en underbar helg!!!

Kraaam!

• Lindah6

Hej alla.
    Lavina : Åhh vad härligt att läsa det du skriver =) Visst känns det bra =) Jag blev nollade i februari å känns som en stor sten lättade på hjärtat. =)

Kasa: Får inte fram några ord hur jag lider med dej. =/ =/ Vill bara krama om dej. Men jag hejjar på dej å tänker på dej.

Kram

• Anonym (Iris)

Heej!

Jag fick min mola i somras och gravidförbudet har nu släppts... vad händer då tro?! Blir gravid på en gång..Vågade jag hoppas nu? Nej! Nu har jag fått missfall och livet känns bara skit just nu :( . Frågade läkaren (var där och gjorde en undersökning) om jag nu får ett till missfall så har jag ju fått tre st och borde få göra en vidare utredning kring detta men han sa då att första missfallet var inget som de räknar som missfall utan var en sk "sjuk graviditet". Hur har det gått för er som fått missfall efter mola? Behöver höra lite ljus i detta mörker!

Kram  

• kasa01

Linda, tack snälla för dina kramar. De värmer!
    Anonym Iris, om du först plussat tidigt o mensen kommer innan de sett ett foster (runt v 7-8) kallas det för kemisk graviditet, o räknkas inte som missfall. Det är väldigt vanligt att dessa tidigare graviditeter stöts bort av kroppen, mer än hälften av alla graviditeter är icke "graviditets dugliga" och då gör kroppen alldesls rätt som stöter bort det. Annars hade vi haft en väldig massa skadade barn, och det vill vi ju inte. Jag förstår din frustration, det är många här som väntat länge efter sina gravförbud och tidigt gravtestar för att få se ett plus som inte varar. Jag tycker dock att man som mola patient kan få hjälp om man är orolig, vi har liksom redan rätt mycket sorg i bagaget. Stå på dig om du vill ha hjäp. Dock kan jag sägta att om det inte är något fel och ni ska in "undersöknings träsket" är det mycket väntan, och många ev försök som kommer gå åt när man är inne o gräver. Dock finns det många olika blodprover man kan titta på , AMH värde, skölkörtel mm.

Ludvigsmamma, nej då, inget slag i ansiktet! Jag har hela tiden varit säker på att det kommer att lyckas för oss, men det jobbiga är att körena förstör så mycket. När man först har väntat så länge, sen fått mola och får vänta ännu längre är väntan inte riktigt något som välkomnas. Stor kram.

• Lindah6

Varsågod

Idag ringde min bästa kompis som plussat på stickan. Känner glädje för henne men lite tungt i mitt hjärta. Jag vill juh oxå. Jag hållt på i 4 år men hon i 4 månader ca.

Ja adevnsjuk blir man, men min sambo säger hela tiden att vi kommer få det finaste kärleks barnet för vi jobbar så hårt på det plus tar lång tid att skaffa ett sådant mirakel. Men känner mej ändå deppig. Känns elakt men kan inte ro för det. Någon som känner så mer än jag ? eller är jag en så jävla egotist ? Jag vill bara blunda så är alla månader över så jag oxå får FÖRSÖKA åtminstonde att bli gravid. Inte sitta här med p piller och tvinga mej själv att svälja dom fast jag inte vill annat att bli gravid..

En dålig dag för mej idag......

Svar på tråden Mola/Druvbörd