• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • vanna

lillan ... jag skrapades för partiell mola förra året 30/1. Plussade fram till april .. därefter hade mina värden sjunkit under 5 på blodproverna. Då syntes det inget.. hade gravförbud till augusti.

Tråkigt att hälsa dig välkommen Lillan98 .. men välkommen att ställa alla frågor du bara behöver för att överleva den här tiden efter molan..

kramar

• Äntligen dax

Hej igen!
    Har fortfarande inte hört något om analysen av skrapresterna så jag nojar lite fortfarande. Mitt HCG verkar fortfarande vara högt för jag får superpositivt på stickorna. Är det en anledning att oroa sig eller vet någon om man kan ha det efter ett vanligt missfall också? Idag är det exakt 2 veckor sedan skrapningen.

• kasa01

Äntligen dax, man har inte samlat så mycket statisktik på vanliga missfall, så man kan tyvärr inte jämföra hcg sänkningen så snart inpå. Du skriver inte hur långt graviditeten fortgått, det kan vara av betydelse för hur lång tid hcg tar på sig för att sjunka. Jag fick min analys efter 1 vecka, jag hade ringt och frågat om jag var du. Mätte de ditt hcg innan skrapningen? Varför vade de att skrapa dig, i stället för att låta missfallet komma ut av sig själv, alternativt få tabletter? Många frågor, men jag tror jag kan hjäpa dig lättare om du har några av svaren.

Lillan, jag hade mätbart hcg i drygt 4 månader efter operationen. Dock fick jag mens som vanligt, något mer oregelbunden bara, vilket ju kan tyckas märkligt när kroppen tycker sig vara gravid?!?. Några här har det tagit 8-9 månader för att få ner hcg värdet, det är jätte olika het enklelt. Går du inte och lämnar blodprover? Lycka till.

fundersam, skönt att du får hjälp. Stor kram.  

Vanna, hur går det för dig? KRAM!!

• Lillan98

Hej!

Jag har lämnat blodprov  varje vecka tills den 21/2 då skulle jag ta ett uppehåll tills de hörde av sig. Funderar på att ringa menmne orken finns inte. Fick tillbaka min mens den 8/3. Tar ett grav test varje onsdag för min egen del. Förr längtade man efter ett stort + nu vill man bara ha ett minus:(

• vanna

Kasa - jag kämpar på med att bli gravid BIM på tisdag till veckan .. så det blir spännande. Inte för att förhoppningarna är så stora ... ska ta nya prover på sköldkörtelhormonerna om 3-4 veckor .. doktorn sa att de inte sjunker längre och om de fortfarande är för höga då kommer jag att sättas in på Levaxin. Om medicin kan få mig att bli mer fertil så får det bli så .. även om Levaxinbehandlingen troligen kommer att fortgå hela livet men blir jag bara gravid så är det helt klart värt!!

kram Vanna

• kasa01

Lillan, men då är det nog på väg ner. Om de anser att du inte behöver lämna lika ofta längre. Har de sagt vad dina värden ligger på? vad har de sagt om grav förbud? Hade du komplett eller partiell? Jag förstår att det känns hopplöst, jag har perioder när jag bara vill gå i ide. Har svårt att hitta lust till nått, jobber går åt pipan också. BLÄ... kram o lycka till.

Vanna, vad skönt!!! Levaxin är jätte vanligt, oroa dig inte för det! Så klart är det bättre om du slipper, men det är ändå bra att de hittat problemet och kan hjälpa dig. D-vitamin ska också vara bra, så försök få lite sol. Om det inte händer nu så ökar chanserna stort inför sommaren, man får 90% av sitt D vitamin via solen. kram!

• Lillan98

395 var det vid sista skrapningen. Hade över 80000 när jag började. Vet inte om det är mycket eller lite men var i vecka 7.

• Lillan98

Gyn ringde upp mig just. Jag fick en tid för undersökning idag. Hon tycket det var konstigt att mensen hade kommit tillbaka och att jag visar + ännu... De hade inte fått svar från sista skrapningen ännu:(

• Äntligen dax
    kasa01 skrev 2011-03-17 08:35:05 följande:
    Äntligen dax, man har inte samlat så mycket statisktik på vanliga missfall, så man kan tyvärr inte jämföra hcg sänkningen så snart inpå. Du skriver inte hur långt graviditeten fortgått, det kan vara av betydelse för hur lång tid hcg tar på sig för att sjunka. Jag fick min analys efter 1 vecka, jag hade ringt och frågat om jag var du. Mätte de ditt hcg innan skrapningen? Varför vade de att skrapa dig, i stället för att låta missfallet komma ut av sig själv, alternativt få tabletter? Många frågor, men jag tror jag kan hjäpa dig lättare om du har några av svaren.

Lillan, jag hade mätbart hcg i drygt 4 månader efter operationen. Dock fick jag mens som vanligt, något mer oregelbunden bara, vilket ju kan tyckas märkligt när kroppen tycker sig vara gravid?!?. Några här har det tagit 8-9 månader för att få ner hcg värdet, det är jätte olika het enklelt. Går du inte och lämnar blodprover? Lycka till.

fundersam, skönt att du får hjälp. Stor kram.  

Vanna, hur går det för dig? KRAM!!
    Man tror att jag haft ett MA där graviditeten avstannat i v. 5. Fanns inget foster utan bara en fostersäck. Skrapades i v. 10 för att det inte startade av sig själv och jag absolut inte ville vänta. Har dock haft ett grymt illamående som fortsatt trots att graviditeten avstannat tidigt och detta gjorde att de ville utesluta mola genom att skicka skrapresterna på analys. De tog inget HCG och har inte uppmanat mig att kolla med stickor heller. Kanske får ringa och efterlysa svaret, det kan ju ha kommit om jag har tur.
  • kasa01
    Äntligen dax skrev 2011-03-17 10:01:12 följande:
    Man tror att jag haft ett MA där graviditeten avstannat i v. 5. Fanns inget foster utan bara en fostersäck. Skrapades i v. 10 för att det inte startade av sig själv och jag absolut inte ville vänta. Har dock haft ett grymt illamående som fortsatt trots att graviditeten avstannat tidigt och detta gjorde att de ville utesluta mola genom att skicka skrapresterna på analys. De tog inget HCG och har inte uppmanat mig att kolla med stickor heller. Kanske får ringa och efterlysa svaret, det kan ju ha kommit om jag har tur.
    aha, då är jag med. Tja, det kan ju vara mola... men behöver inte vara det... enligt ultrgyn kan det ta upp till v 12 innan kroppen förstår att graviditeten avstannat. Det du mår illa av är hormonerna, inte fostret, och dessa fortsätter produceras så länge kroppen tror att den är gravid. Alltså kan det vara helt normalt, men även mola. Jag vill inte spekulera åt dig, ring o be om patologens svar. Det ska inte ta mer än en vecka. Hoppas verkligen du får ett bra svar.
Svar på tråden Mola/Druvbörd