• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Anonym (vraket)

Jag får oxå ansluta mej till detta sällskap. Har misstänkt mola och ska göra en skrapning imorgon. 

Min story: Utbebliven mens i dec dock inte gravid, ingen mens kom men gravid i jan, därefter missfall, nu trodde jag att jag var i v 12 men där fanns inget foster utan en massa blåsor. Vilket besvikelse...är helt förtvivlad.

Har läst ngt om att det är vanligare efter ett missfall? Stämmer det? Och varför i sådana fall? Det ska ju bara ha med själva befruktningsskedet att göra? Inte med våra gener?? Mitt HCG var igår 35000 idag 36000. Gynekologen sa att det var bra att det inte var för högt. Det talade för att den inte är så aggressiv... är det cancer redan i detta stadie?

Åh jag har så många frågor, kommer aldrig på att fråga när jag sitter där med benen i vädret... hoppas ni kan hjälpa mig lite med er erfarenhet?

Vilka öden ni alla varit med om. Varför ska vi drabbas av sådana konstiga saker som det känns som ingen annan får? Mamma har bara haft normala gravidieter. Vad är det för fel på mej?

• vanna
    Anonym (vraket) skrev 2011-04-20 15:34:01 följande:
    Jag får oxå ansluta mej till detta sällskap. Har misstänkt mola och ska göra en skrapning imorgon. 

Min story: Utbebliven mens i dec dock inte gravid, ingen mens kom men gravid i jan, därefter missfall, nu trodde jag att jag var i v 12 men där fanns inget foster utan en massa blåsor. Vilket besvikelse...är helt förtvivlad.

Har läst ngt om att det är vanligare efter ett missfall? Stämmer det? Och varför i sådana fall? Det ska ju bara ha med själva befruktningsskedet att göra? Inte med våra gener?? Mitt HCG var igår 35000 idag 36000. Gynekologen sa att det var bra att det inte var för högt. Det talade för att den inte är så aggressiv... är det cancer redan i detta stadie?

Åh jag har så många frågor, kommer aldrig på att fråga när jag sitter där med benen i vädret... hoppas ni kan hjälpa mig lite med er erfarenhet?

Vilka öden ni alla varit med om. Varför ska vi drabbas av sådana konstiga saker som det känns som ingen annan får? Mamma har bara haft normala gravidieter. Vad är det för fel på mej?
    men vännen! Det är inget fel på dig!!!! mola är inte nåt man bär med sig i anlagen .. det drabbar några få och det är helt enkelt bara sketen otur!!

hoppas du finner lite svar på de frågor du har genom forumet .. fråga vad du vill , här stöttar vi varandra och en del av oss har hunnit komma ur allt detta men fortsätter i alla fall skriva här för att gemenskapen är så enorm

bra att du inte hade så högt hcg, nu håller vi tummarna för att det sjunker snabbt med! mola hydiatosa är cancer men om man avlägsnar allt och den inte hinner sprida sig så finns ingen risk för cancer i andra kroppsdelar. Man brukar göra en lungröntgen för det är dit dessa celler oftast sprider sig om de gör det! Vet du om du hade en partiell eller komplett mola? vid partiell mola är risken för spridning nästan obefintlig enligt vissa texter..

styrkekramarHjärta
  • miam85

hejsan, 

jag är ny här inne och jag fick diagnosen partiella mola för nga månader sen. Mitt värde låg på 0.6 hcg den 14 april. jag ska lämna blod på torsdag igen:=). Hoppas det gått neråt då. 3 veckor efter skrapningen låg värdet på 4,1 vilket jag förstår är noll?

Jag har gravförbud fram till aug. Annars tycker jag att tiden flyger, vilket är skönt!!
    tänker positivt inför framtiden. 

Vad jag förstår det som betyder det att det är helt slumpen som avgör att en mola uppstår? inte att det är fel på kvinna el man? för man borde väl inte kunna vänta molor bara (tio st?)....konstigt isåfall. ar lite svårt att greppa fortfarande vad felet är...beror på...

stor kram alla 

• Tuttan80

Här e en till som har misstänkt mola, väntar på svar...!
    Blev skrapad för 2 veckor sen,, o då va mitt hcg på 77 000
    som nog e ganska högt..=( Har lämnat blod idag.
    När ja gjorde vul efter min blödning o då såg man inget foster men
    det kan ju ha varit tidigt oxå eller??
    vad e farligast med eller utan foster? VILL BARA HA SVAR PÅ PROVERNA!!!Gråter
    Vad låg er hcg värden på när dom upptäkte molan?
    Har så många frågor..

Mår super dåligt just nu=(

Kram Linda

Älskade Alfred-08
  • kasa01

Tuttan80, vraket och Miam85, trist att ni drabbats av detta, men bra att ni hittat hit. Det finns mycket information bakåt i tråden för den som orkar läsa från början. En länk som gav mig många svar på mina frågor:
    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=895

tuttan80, 77 000 är högt, men inte så farligt. Mitt hcg låg på 300 000 när jag opererades, hade komplett mola. Det tog lång id innan värdet sjönt helt, men jag har inte behövt några cellgifter. Oavsett om du haft ett foster eller ej, alltså komplett eller partiell mola, är det viktigaste att värdet sjunker inom 8 veckor. gör det inte det kommer man följa dig längre, förmodligen ett år, stiger värden eller du når en platså sätter man in cellgifter. Det finns många historier bak i tråden, läs gärna så kommer du få många svar.

Lavinia och vombat, hur går det för er? Känns som att vi som hängt här över ett år nu kommit på ny kula, och många har bligit gravida igen. Hoppas ni ändå vill dela med er om vad som häner er... saknar er!!

Vanna, så glad för din skull! Äntligen!

Leonell83, NEEJ gumman, vad jobbigt! Bra att de utreder, det finns mycket hjälp att få. Se till att de vänder på alla stenar dock, man får tyvärr vara ganska drivande har jag märkt. Stor kram.

Jag var o såg ett lite hjärta igår på VUL, visste inte hur orolig jag varit förrän jag kände lättnaden! Dock har jag ganske högt hcg, 90 000 ligger det på... Inga rikgtigt goa vibbar där, även om det fortfarande ligger innom "normal" gränsen. Alla ni som blivigt gravida, hur har de följt er?

Kram alla, och ha en fantastisk valborgshelg!

• miam85

Hejsan,

Vilken tur att vi möter våren och sommaren. Mer positivt än hösten och vintern. Jag har gravförbud till aug. Ska bli skönt när det är borta, gillar inte att få förbud för saker och ting...vem gör det!

Fast det är en väldigt bra tid att hitta tillbaka, ser inte denna tid som ngt negativt.

Hur har det gått för alla andra inne här som drabbats av mola? Det verkar som att majoriteten går det bra för.

Har ngn läst om man bara kan vänta " molor" och inga barn? alltså om det är genetiskt så? .

Trevlig valborg, tack för länken Kasa03.

kramis

• Pralinbiten

Hej, igen
    Grattis alla som är med barn, vad roligt, jag får tårar i ögonen när jag läser här. Jag vet ju själv hur jobbig väntan var.

Jag bara undrade en sak som jag inte fattat. Jag hade den partiella molan. Var det cancer? Har jag haft cancer?
    Det är ju ofattbart i så fall. Jag trodde bara de elakartade var cancer.

• vanna
    Pralinbiten skrev 2011-04-29 19:50:13 följande:
    Hej, igen
    Grattis alla som är med barn, vad roligt, jag får tårar i ögonen när jag läser här. Jag vet ju själv hur jobbig väntan var.

Jag bara undrade en sak som jag inte fattat. Jag hade den partiella molan. Var det cancer? Har jag haft cancer?
    Det är ju ofattbart i så fall. Jag trodde bara de elakartade var cancer.
    skönt att veta att det gått bra för dig! hur gjorde du .. fick du göra flera UL? jag ska  få göra ett i v 10 .. känns pirrigt att vänta tills dess, sedan känns det ju som att det skulle kunna vara en mola i alla fall! tänk om de ser detta i v 17!!!

partiell mola är också en ohämmad tillväxt av trofoblaster och räknas som cancer. men den är godartad om den inte sprider sig! men du står nu i cancerregistret! sa ingen det till dig?
  • Ludvigsmamma

Hej alla!!!

Välkommen ni nya...hoppas ni hittar tröst och svar på era frågor i vår underbara tråd!!!

Hur går det för er allihopa???

Kasa- Vad underbart att du fått se lilla hjärtat!!!

Vanna- kan du inte få göra ett ul tidigare?

Jag gjorde ett vul i vecka 6+2 och på måndag ska jag få göra ett nytt ska då va i vecka 9+0, och jag vill göra ett till i v13...tänker inte gå till vecka 18 igen som förra gången! Men jag är jätte orolig att den inte lever längre. Mitt mola foster dog ju i vecka 10....
    Jag har varit mycket nojjigare än vad jag trodde jag skulle va...jag mår väldigt illa och kräks 2-4 gånger om dan men samtidigt é det inte lika illa som förra gången..då låg jag på soffan eller hängde över toaletten konstant tom vecka 16.

Jag sitter också här och gapar...har jag haft cancer...jag har trott precis som pralinbiten att med partiell mola så var det bara godartade tumörer.

En annan fråga ni som fått barn på nytt efter mola och ni som väntar..tog de prover på moderkakan efter födseln..min läkare nämnde det nån gång!

Kraaaam på er alla underbara!!!

• Pralinbiten

hej
    Jag gjorde ett vul vid 6 veckor, det gjorde jag på gyn, på sjukhuset. innan dess gick det inte att  se något så hon jag pratade med. Då såg man en cirkel, gulkroppen. Man såg inget foster det var för litet. Efter det blev jag ganska lugnad, för vid molan såg man ju bara ett litet riskorn. Så då var det bara vanligt missfall att oroa sig för. Efter det har jag inte haft någon mer kontakt med gyn de ansåg mig frisk. 
    Efter det ringde jag mvc och vi bokade in en tid. Jag fick samma barnmorska som sist, hon var jättesnäll. Dom fixade också ett till vul i vecka 13 bara för att lugna mig. Det vulet gjordes på mvc och de sa att de inte hade kunnat se något vid vecka 6 eftersom deras apparat var lite äldre.
    Vulet i vecka 13 var underbart, man såg en figur som sparkade o hade sig. Armar och ben sparkade runt och hjärtat slog. På bilden som skevs ut ser det ut som ett päron, men när vi satt o tittade på skärmen såg man jättebra. Helt knäppt att det fick plats där inne när det inte syntes alls än.
    Efter det kunde jag sluta oroa mig helt. Jag tycker abolut du ska insistera på ett vul vid 13 så du kan slappna av.  
    Sen gjorde jag ett ul till vid v18 som alla andra, det var kul att se honom igen men inte samma känsla som i vecka 13 för då var det svårt att inte gråta av lycka.
    Jag hoppas allt går bra för er alla, och att ni får fina små bebisar. min är världens finaste, det kommer era vara med.

Läkaren jag pratade förklarade bara i några minuter o vikten låg vid att jag inte fick bli gravid på ett halvår, han sa inget om att det var cancer. kanske han inte ville skrämmas. sen sa han till mig att googla det. Så det mesta läste jag i den där artiklen som har vart länkad här innan. Där stod det ju att det rappoterades in till cacerregistret men jag hade väl än annan bild av cancer så jag tänkte att det inte var det ändå.

Svar på tråden Mola/Druvbörd