• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Lavinia

Tack Kasa! Och stort lycka till med din äggplanterings! Hoppas verkligen verkligen det funkar denna gång! Vet du närmare vad akrosomer är? Vad är proteinet till för? Jo, jag har också reflekterat över vilken jäkla otur ni haft. Hade man vetat att det skulle bli just en mola den gången hade det ju varit bättre att "kondoma" och lägga den tiden på IVF istället. Eller har molan med akrosomerna att göra på något vis? Låter ju inte troligt iofs.

Jo, det stämmer att man kan sjukskriva sig på semestern. Det är bara det att jag gjorde i somras under 1.5 v vid 2:a skrapningen. Det gör att jag har 3 v semester på lager varav jag måste ta ut 2v innan april om jag inte ska få ut dem i pengar (och jag vill inte alls ha pengarna utan bara vara ledig så mycket som möjligt). Och som mitt jobb är just nu har kommer jag få svårt att bara ta ut de 2 veckorna utan att folk ska känna att det blir en ännu jobbigare resurssituation. Ska jag in på sjukhus finns det inget val för varken mig eller kollegor som eventuellt kan tycka saker. Dessutom vill jag vara ledig samtidigt som maken. Plus att mellan ju och nyår är jag ledig ändå. Det är inte semesterdagar som man kan ta ut någon annan gång. Att man står så ensam som du gjorde som företagare är verkligen bara att beklaga!! Inte konstigt att folk tvekar att starta eget.

Kram L

• Bumblebina

Lavinia: Det finns ingen som begär att du ska bidra med positiva tillrop i din situation! Det är värt jobb som tagit oss igenom skiten! Tycker absolut att du ska kräva att få samtalskontakt, det kan bara hjälpa. Många kramar...

• kasa01

Hej Lavinia!
    Jo, det verkar som sagt ganska omöjligt det som hänt oss. Tror vi blivigt ett "intressant fall", vilket i alla fall gjort att vi fått läkarna allerta. Molan har inget m akrosomerna att göra, men jag misstänker att min IVF behandling har ett finger med i spelet (skadat ägg pga de starka hormonbehandlingarna). Har du tittat på några bilder av Lenart Nilsson? Det är läkaren som fotograferat foster i magen, samt ägg o spermier mm... jätte känd för det. Om man tittar på hans bilder kan man se en blåaktig "hätta" på spermie huvudet. Det är akrosomen, ett slags protein hölje som reagerar med äggets yta. När en spermie tagis sig in sluter sig ägget, utan det kan spermien alltså inte ta sig in.

Du kan ju gissa hur olyckliga vi blev när vi äntligen efter flera år blev gravida, och fick denna diagnos. Att vi, som du skrev, inte bara skyddat oss den gången... Vi skulle just börja med nästa IVF behandling när mensen inte kom och jag konstaterades gravid. När jag sen fick diagnoser svartnade allt, jag ville inte vara med längre... Fick hjälp, både kurator och psykolog, och mår sen i sensomras mycket bättre. Under tiden passade alltså försäkringskassa på att nolla mig, och dessutom pricka mig hos kronofogden för att jag v ar sen med min prelliminär skatt!!! Så otroligt osannorlikt! Om de nu anser att jag inte är värd ersättning för att jag inte tjänar pengar, bode de kanske inte bry sig om att jag betalar skatten i tid. Kan så klart bestrida allt detta, men jag har inte orkat.

Det låter inget vidare med din semester situation... Men i detta fall tycker jag nog ändå att du kan sjukskriva dig.. Vet ju inte vad du har för arbets situation, men detta är ändå cancer du ska behandlas för. Om man inte får vara hemma för det, vad ska då anses som tillräckligt gott själ för att vara sjukskriven?!?!? Kan det vara ett alternativ att vänta med cellgifterna tills efter jul? Eller anses det vara en dum idé?

Hoppas verkligen att de får bort det sissta nu...
    Stor kram, K

• vombat

Hej! Jag vet att jag inte känner någon av er, men det känns som det. Varje gång någon får ett dåligt besked känner jag mer er och varje gång någon äntligen kan dela med sig att lite goda nyheter så blir man glad och det väcker hopp i en själv att en dag få sälla sig till skaran.

Vanna, du förstjänar verkligen inga fler dåliga nyheter! (det gör ingen av oss). Man slås verkligen av att världen inte alls är en rättvis plats där människor får det de förtjänar.

Lavinia, även jag är matematiker och börjar nästan skratta (inte för att det är roligt) när jag tänker i sannolikhetstermer! varför kan inte  bara värdena gå ned?! varför måste man vara den lilla nästan försumbara promillen som råkar ut för detta. Jag känner med dig starkt!

Min egen historia står mest och stampar. Efter att ha legat på en platå och i princip planerat in hela cellgiftskuren så gick mina värden helst plötsligt ned till 16 och sen till 8. Så nära noll började man så klart hoppas på det bästa.....det ska man ju aldrig göra För idag fick jag veta att värdet gått upp till 12! Ulrika ska ringa nästa vecka så får vi se vad hon säger..... (när ska klumpen i magen lösas upp?)

Kram

• Anonym (skräpmola)
    vombat skrev 2010-12-17 13:04:05 följande:
    Hej! Jag vet att jag inte känner någon av er, men det känns som det. Varje gång någon får ett dåligt besked känner jag mer er och varje gång någon äntligen kan dela med sig att lite goda nyheter så blir man glad och det väcker hopp i en själv att en dag få sälla sig till skaran.
    Jag håller med! Ni är ju konstigt nog de människor jag delar det mest privata med, sånt som jag inte vet att vänner ska veta om tankar och oro.

Jag blev så otroligt ledsen när jag läste om er Lavinia och Vombat. Vet inte vad jag ska skriva förutom att jag tänker på er. Jag hoppas du kan få ledigt över julhelgerna Lavinia, tycker dock att både din arbetsgivare och dina kollegor borde ha förståelse för att du har behov av att vara ledig senare om det inte går nu, du har trots allt cancer som måste behandlas! Många arbetsgivare gör undantag och låter arbetstagarna spara semester trots att man egentligen inte får i vanliga fall när sånt här händer. O självklart behöver ingen av er komma med uppmuntran till oss andra just nu, det är ju ni som behöver det!

Nästa vecka håller jag tummarna för er Vanna o Kasa.

SuperMajjsan, vad härligt!

Jag gjorde mitt sista prov denna v! Har passande nog äl så nu passar vi på :)

Kram
  • SuperMajjsan

Åh, alla ni som har det jobbigt- känn inte att ni måste komma med positiva tillrop och uppmunta.. när jag startade första tråden var ju tanken att man skulle få skrika ur sig allt som är jobbigt och få stöd från de som mår bättre...
    Bara skriv av er!!!

Ha en mysig helg alla!

Kram

• Ludvigsmamma

En extra stor kram till er Lavinia och Vombat som har ett rent helvete för att få ner erat hcg!!!

Grattis skräpmola till att bli fri och få försöka igen!!! Håller tummarna att det går fort!!!

Kasa kommer ha dig i tankarna på tisdag!!!

Kraaam!

• SuperMajjsan

Kasa: Alla tumma och tår hålls för dig idag!!!!! LYCKA TILL!!!!

Vanna: Hur har det gått för dig?

Alla ni andra, lycka till och ha en riktigt god jul, jag jobbar bara idag och sen är det julledigt och jag är bara inne på FL på jobb-tid

Kram på er och håll tummarna för att min lilla böna har växt som den ska när vi ska kika in imorron

• Bumblebina

Tänkte bara kika in och önska alla en så god jul som möjligt och samtidigt säga att jag tänker på er alla! Även om jag inte skiver så ofta, så är jag inne och läser och lider med er och mina tankar finns med er. Kram till er alla!

• wass

Hej alla

Jag har inte haft tid att skriva förrän nu. Jag är nu i v 12   allt ser ju bra ut men skall till Danderyd (ultraljud)på måndag för att följa upp om det va en muskelknuta eller ej. Onsdag till KS för ultraljud för att göra Kub test! Återkommer med mera besked nästa vecka.

God Jul på er alla kämpare

Kramar Jea

Svar på tråden Mola/Druvbörd