Inlägg från: StarfighterPilot |Visa alla inlägg
  • StarfighterPilot

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

caos: jag gjorde vul i v.6 med denna. och sedan i v.10 och sen kub i v.13. min läkare har alltid varit givmild med ul, jag menar.. dem måste ju förstå hur det är att bära på ett barn efter att ha förlorat ett. att få se ett pickande hjärta är ngt alla borde få göra, så att man vet att allt står rätt till där inne. en bra start i graviditeten ökar ju chanserna att det ska gå bra, även om det inte garanterar ngt.
    elakt av dem att inte bjuda på ett vul.. jag sa till min läkare att jag åker privat om inte hon ger mig ett, och då sa hon att hon likagärna kunde göra det eftersom ett privat kostar så mkt.
    hoppas att du fick ett fint besked under det vul du gjorde idag.
    kraam!

• StarfighterPilot

jag känner igen mig i den oro som alla beskriver, men på ngt vis är jag alldeles för likgiltig för att orka med. detta bekymrar min bm, så ska ta upp det med läkaren imorn och kanske sätter dem in en psykolog, men jag vet inte.. känner inte att jag behöver det. det känns lite som om det kvittar om den lilla i magen hamnar hos oss här på jorden eller hos elise. är inte det väldigt konstigt att tänka så? jag känner redan att jag älskar denna bebis, men mer är det inte.. jag har liksom 'slagit av' och det som händer händer. vi har samma bra/dåliga odds för psd som i de andra graviditeterna, så det är väl mitt sätt att hantera allt på, tror jag.
    jag har iaf pratat med min man och vi har kommit fram till samma sak som jennijen, att han inte ska dämpa min oro, utan ta den på allvar! han kan ju inte känna på samma sätt som jag gör som har barnet i magen, utan han måste lita på mig och pusha för att kolla upp ist för att komma med 'förklaringar' till varför jag känner på ett visst sätt. det är nog det bästa stödet och sättet han kan göra allt på just nu, då jag har huvudansvaret för det lilla livet...

kraam på mors dag alla vackra änglamammor! <3

• StarfighterPilot

jennijen: jag är i v.15+4 idag.. och det är väl det dem är rädda för, att jag ska bli så sen med anknytningen till barnet att det blir strul när den är född. jag tror dock inte att jag kommer ha ngt problem med det, det är 'bara' nu som jag har denna likgiltighet som försvarsmekanism tror jag. innan elise föddes trodde jag att jag skulle ha problem med att älska henne som jag älskar vår levande dotter.. skulle kärleken räcka till? men så fort hon var född kände jag såååån kärlek att jag inte trodde att det var sant, även om hon var död. så jag tror att kärleken kommer när denna är född, för just nu känner jag varken sparkar eller rörelser, hör bara hur den lever om därinne när vi lyssnar med angelsounden.

pennyjenny: du har inte haft det lätt ser jag. gud vilken stark människa du är!
    känner du att du har förtroende för ngn på spec-mvc eller ngn bm? om du har det, säg att du vill göra alla undersökningar med den personen. det är viktigt att du ska känna ett bra bemötande och kan känna dig trygg med dem, jätteviktigt! dem har en sån stor del i allt med graviditeten att du bör kräva det.

kraxa: grattis till pluset! håller alla tummar jag har att du får gå hela vägen och får ett friskt vackert barn!

kraaam!

• StarfighterPilot

precis som camillaD nämner så är ju ultraljud en färskvara.. men i vårt fall tror jag inte att elise dog i psd, som det står i hennes rapport, utan jag tror att hon hade ngt problem med hjärtat. 2v innan hon föddes död fick jag höra hennes hjärtljud som slog, men att dem 'knäppte'. detta påpekade jag för bm och för min man som inte var med, men min bm sa att det inte alls lät konstigt. ngr dagar senare dog elise. och hon hade varit lugn i ngr v, men alla sa att hon hade trångt.. sen så hade jag alldeles för mkt fostervatten, så ngt fel måste de ha varit på henne, så jag litar inte på att hon dog i psd.
    var på planering för denna gravidtet idag och vi kom fram till att jag ska få göra ulraljud i v.18, 22, 25, 28, 30, 32, 34, 36, 38 och ett planerat snitt ca.10dagar innan bf. ska även få göra ctg-kontroller så att dem ser att  hjärtat slår normalt och ultraljuden är för att mäta fostervattenmängd bla. känns så himla bra, vår läkare är så himla tillmötesgående. hon 'bjöd' på ett ul idag, mitt fjärde, och jag är i v.16 och hon tror att det blir en tjej. :) detta blir då vår tredje tjej, och jag hoppas att hon får komma till oss, eller om hon hänger med elise till himlen. vi får se.. skönt med kontroller och att dem försöker stilla min oro iaf.

lillamåne: USCH för försäkringskassan! att dem alltid ska krångla. vad är det för människor som jobbar där? och vad är det för regler som de måste tillämpa?! suck!! stå på dig för allt i världen!!

• StarfighterPilot
    jennijen skrev 2010-06-03 16:29:44 följande:

Jobbigast var att se rummet där barnen ligger efter snittet, med de här små maskerna och alla sladdar och allt.
    ligger snittbarn i ett särskilt rum efteråt, men masker och sladdar? eller är det under andra förutsättningar som de blir spec omhändertagna?
    jag fick upp min levande dotter på bröstet så fort dem satt på henne mössa och kollat det mest väsentliga. sedan hade vi henne hela tiden på uppvaket och vi lämnade bara ifrån oss henne när dem skulle ta PUK testet, vilket tog ngr minuter. annars var hon med oss, jag ammade, vi bytte blöja mm.
    med elise var det såklart annorlunda. henne ville vi inte se direkt efter snittet, utan vi väntade ngr timmar innan dem kom med henne till rummet som vi fick.. då var hon redan kall då hon förvarats i kylrum. :(

imorn fyller vår levande dotter 2år. känns så jävla hemskt att elise inte är med oss. men som min man sa, hon är inte med oss kroppsligen, men hon finns alltid runt oss. vilket är sant.
  • StarfighterPilot

jennijen: då har dem samma rutiner som på USÖ. hur långt gången är du? när har du bf?
    jag får snitt ca.8-10dagar innan bf, men jag vill ha det så nära inpå bf som möjligt, så att barnet är så redo som möjligt. planen var densamma med elise..

• StarfighterPilot

idag blir elise 5mån i himlen. det är helt sjukt vad vissa datum etsar sig fast..

• StarfighterPilot

ma lu: stor kram till dig! idag ränner nog våra töser glatt omkring på de små ben som dem en gång sparkat oss innefrån med. <3

• StarfighterPilot

lillapinglan: hur långt gången är du? jag hade röd/brunt i ngr dagar och var livrädd. eller rättare sagt säker på att det var missfall, så jag fick komma på vul i v.6+0 och där fann dem en levanden liten prick. så ring och begär ett vul! om inte så får du evta säkert ist för denna oro..

cat79: grattis!! <3 underbart med pickande hjärtan!

• StarfighterPilot

<3 till benjamin på hans 10mån dags!

Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10