Inlägg från: StarfighterPilot |Visa alla inlägg
  • StarfighterPilot

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

hej alla positiva änglaföräldrar!

känns som om det bara går utför för mig.. jag kommer aldrig klara detta. bebisen i magen har vairt lugn i tre dar nu.. jag har lyssnat med angelsound, hans hjärta slår, och jag känner små pet ibland, men inga kicksparkar som han brukar ge ifrån sig. förr var det ett säkert kort att ligga på rygg, då kom han igång.. nu segar han som bara den! hur gör ni för att få igång de små? ngr tips? jag brukar dricka kall stark saft, för buffa på magen vågar jag inte göra då det ger mig sammandragningar som påminner om rörelser.

jag närapå svimmar när förtvivlan sätter in, hela elise händelse med besked och födsel spelar upp framför mina ögon även nattetid. usch. är i v.28+2 idag... lång tid kvar.

kram på er iaf!

• StarfighterPilot

malamala: jag tog ditt råd till mig, och idag på mitt tul så bad jag om att få ett ctg. så först fick jag ett mkt långt och ingående ultraljud där både en bm och en läkare gick igenom allt. han ligger på -3% nu, så det känns jättebra, och allt annat såg mkt fint och rätt ut. efteråt fick jag göra ett 25min långt ctg, där allt såg bra ut. var inte alls skoj att ligga där, men han rörde sig mkt och jag tryckte på den där knappen om att jag kände fosterrörelse måånga ggr. ska få göra ctg en gång i v hädanefter, och ul varannan v. känns hur bra som helst.. hoppas bara att jag mår bra mellan alla dessa kontroller, för då kommer jag nog stå ut de resterande veckorna.

tack för allt stöd man får här inne! tack tack tack!
    kraaam! <3

välkommen schäfer! grattis till den nya graviditeten! när är du beräknad? :)

• StarfighterPilot

jennyc: jag är snittad två ggr, och dem brukar kolla så att moderkakan inte satt sig fast i snittet tror jag. har inte fått ngn anledning till varför, men antar att det inte är bra för ärrvävnaden eller att det krånglar till det om man ska göra fler snitt, då de snittar i samma ärr. de kollar även så att moderkakan inte satt sig för långt ner, vilket omöjliggör en vaginal förlossning.. men i mina fall har den aldrig satt sig i snitten, även om det alltid har suttit i framvägg.
    jag snittades juni 2008. och sedan så snittades jag 5e januari i år med vår ängel, och jag blev gravid 7v senare. ärret och livmodern läker inom 1mån-6v.. så det var ingen fara för en ny graviditet fast att jag nyligen blivit snittad. nu i nov sker mitt tredje snitt.

• StarfighterPilot
    jennyc skrev 2010-08-27 16:52:56 följande:
    åh va bra info! Jag kan inte föda vaginalt eftersom de gjorde ett t-snitt som kan göra att allt brister när värkarbetet sätter igång. Men då förstår jag inte varför min läkare ville att jag skulle vänta minst 3 månader bara för det...för sorgearbete och allt det där kan jag förstå om man ska vänta och nu hade jag ju problem med gallan så vi fick hoppa över första gången vi kunde försöka eftersom jag skulle opereras...så sist ÄL tog det sig ju :) Första försöket :P Så jag vågar snart tro att våran otur har vänt
    vår läkare rekommenderade oss att vänta med syskonförsök i ungefär 4-6mån.. men jag frågade hur snabbt livmodern drog ihop sig och ärret läkte, och då sa hon 4-6v. hon sa att de har märkt att änglaföräldrar som blir gravida snabbt inpå kan få det lite mer kämpigt psykiskt, men vi tänkte att oavsett när vi hade blviit gravida så hade en graviditet varit psykiskt jobbig, när man har det bagage vi har.
    elise föddes med snitt den 5e januari 2010, i v.33+1. hon hade drabbats av psd. :( fick sedan mens den 8e feb och äl den 24e feb, och blev gravid direkt. vår läkare sa att hon hade listat ut att vi skulle försöka snabbt inpå och gratulerade, så det är inte 'farligt' för kroppen att bli gravid så snabbt inpå..
    men grattis till att ni blev gravida så snabbt! jag känner lite att det är en ljusning i all sorg, att våga hoppas på ett levande syskon, så det känns rätt att vara gravid igen, även om det blir sån kontrast till allt vi varit med om.
    kram! <3
  • StarfighterPilot

jennyc: jag känner som dig, att det är bra att kasta in sig i en ny graviditet igen för att våga.. om tid hade gått emellan hade jag kanske inte vågat igen.. tyvärr har det gjort att folk inte ser att vi fortf sörjer. de tycker att varför gör vi det då vi har ett -nytt- barn på g. men ett barn kan aldrig ersätta ett annat, denna ger elise en lillebror, och gör henne till storasyster. ett litet ljus i vår sorg, och jag är riktgit glad att vi blev gravida så snabbt. ska bli skönt att 'bli klar' med barnaskapandet ngngång.

malamala: jag har hört att det tar ett år för kroppen att återställa sig helt efter en graviditet, men det finns ju inget som säger att det är farligt att bli gravid snabbt inpå. sägs ju att krpppen blir inte gravid om den inte är redo.. och det fick styra i vårt fall.
    att vilja bli gravid nära inpå tror jag är en vanlig reaktion, det blir ett sånt onaturligt avslut på en graviditet när barnet dör och man åker hem utan den lilla.. så jag är nöjd över vårt beslut att vilja bli gravida snabbt inpå och är överlycklig att det också blev så.

måndag och ny v för oss alla.. tiden går sakta men säkert framåt..

• StarfighterPilot

issapissa: hur många snitt har du gjort? jag har gjort två, båda planerade. eller ja.. planerad med min levande dotter, sen så fick jag snitt även med min ängladotter då hon satt i säte och då jag skulle få snitt om jag hade gått full tid. hon föddes död i v.34.
    detta var i januari och jag ska göra mitt 3de snitt nu i nov. alltså mitt andra under 2010.

kram!

• StarfighterPilot

att det finns sånnadär barnmorskor är ju skrämmande! de borde byta jobb genast. usch!

har förstått att det inte är standard att änglamammor blir uppföljda ordentligt under en till graviditet, men det borde bli! lika sjukvård till alla!

här i örebro, eller iaf iom vår läkare, så får jag komma och gå lite som jag själv vill, de vill att jag ska känna mig trygg och tycka om att vara gravid fast att jag sitter på de erfarenheter jag gör. alla ni har rätt till samma behandling tycker jag!

byt bm 1plus1blir4!

kram och ha en underbar helg allihopa! <3

• StarfighterPilot
    Strumpan 78 skrev 2010-09-04 08:39:32 följande:
    Är det läkare på spec mvc?
    Jag bor utanför Örebro och tillhör också USÖ. Tycker jag blivit bra bemött där, har inte hunnit dit så många gånger än, men f.om v20 (är i v 18 nu)kommer jag ha en tid i veckan en tid frammåt. Och så säger de att jag ska kontakta dem såfort det är nått. Tycker det känns tryggt!
    det är både läkare och barnmorskor som jobbar på spec mvc, vad jag har förstått. jag har gått regelbundet från v.6 och går oftast hos 'vår' läkare som vi hade i samband med vår ängels förlossning. tycker om de flesta läkare och bm's på spec mvc, men det finns ngr blåbär som jag har önskat bort då jag vill att varje kontroll ska kännas bra.
    kul att du också bor utanför örebro.. vi bor utanför lindesberg.
    kram!
  • StarfighterPilot

konstigt att ni inte får extra kontroller. jag menar, vi förlorade vår tjej i psd i v.34, vilket man inte på ngt sätt kan skydda sig mot denna gången.. och även om de hävdar att 'det händer inte igen', så har vi ju samma bra/dåliga odds som alla andra då psd inte är ngt ärftligt. ny graviditet = samma odds som alla andra gravida. och ändå får vi gå på väldigt många kontroller och blir ordentligt uppföljda.
    ni, som har en annan orsak till förlorat barn, där det kan förhindras eller åtminstone bli upptäckt i tid borde ju få komma på kontroller så att det inte händer igen! för oss är ju ett ul eller ett ctg bara ett lugn för stunden, för barn kan ju dö närsom helst i psd.. men det krävs ju för att jag som mamma och barnet i magen ska må bra..
    konstigt att man som gravid ska behöva kräva och ställa på läkarna för att få igenom ngt som de borde ha räknat ut själva. 

• StarfighterPilot

får läkare neka kontroller? dem kan väl ha en åsikt om att det kanske inte behövs, men är det inte så att vi ska få den vård som vi anser att vi behöver? jag har kanske fått allt om bakfoten, men trodde det var så det funkade, att vi ska känna oss trygga med den vård vi får/vill ha.
    jag frågade min läkare om det var aktuellt att jag skulle äta trombyl, då jag förstått att många som förlorat barn gör det.. men hon sa att jag inte behövde då jag inte hade ngn förhöjd risk av ngnting då elise dog i psd. men hade jag velat äta denna medicin så hade jag fått, då det är lite jag som bestämmer hur jag vill att denna graviditet ska gå till. på ultraljud ber jag dem även kolla sånt som jag vet att ni får kontrollerat, så som antalet kärl i navelsträngen, tillväxt, navelsträngens fäste i moderkakan, fostervattenmängd mm.. och jag ber dem förklara så att jag förstår vad dem gör. allt för att JAG ska känna mig lugn och inte bara känna att dem har kollat och att det bör vara ok då. tog även till mig rådet att be dem förklara allt på en ctg kurva, så nu gör dem det för mig varje v med. mkt bra! 

jennyc: säg att du inte känner dig säker eller lugn i din graviditet om du inte får komma på regelbundna kontroller. det bör de väl inte kunna neka dig till? de säger att man får komma in när man känner sig orolig, men säg att du vill ha planerade besök ist för att känna att ni går igenom denna graviditet tillsammans och att du inte känner dig som en börda. så sa jag.. och det funkade.
    vilket sjukhus tillhör du?
    lycka till!

Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10