Inlägg från: StarfighterPilot |Visa alla inlägg
  • StarfighterPilot

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

förstår att vi alla har olika erfarenheter av angelsound. och jag hoppas kunna urskilja på mitt och barnets hjärta, det har jag alltid gjort hos bm. jag menar, hjärtslagen i angelsounden och dem jag känner när jag håller mig för hjärtat är väl desamma, dvs, är de lika är det alltså inte barnets?
    är i v.11+0 imorn, så får vänta ngr v innan jag testar, även om jag varit 'lättlyssnad' förut. med elise hörde jag hjärtljuden i v.13+2 hos bm, och då fann hon dem direkt.. men visserligen så är jag lite rundare om magen nu än vad jag var då, då jag inte lyckats göra mig av med gravidkilorna sen elise föddes i jan.

• StarfighterPilot
    jennijen skrev 2010-04-28 12:57:15 följande:
    Verkligen lycka till Änlamamma! Det måste kännas pirrigt idag?Ego: Jag och Daniel ska till NÄL imorgon för första mötet med en Aurorabarnmorska. Jag är supernervös.. Är det någon som har erfarehet av Aurora? Jag vill inte behöva bli övertalad till en vagnal förlossning utan vill ju ha ett planerat snitt pga rädsla och jag vill helst få igång processen kring det och få veta ett datum rätt snart. Någon som vet vad de säger och hur träffar med Aurora går till?
    jag har gått på aurorasamtal pga förlossningsrädsla. och då fick jag gå på ngr möten med samma aurorabarnmorska där vi gick igenom en vaginal förlossning och ett snitt, och vad jag var rädd för och mina tankar kring en förlossning. visst kändes det lite som om dem hade i bakhuvudet att försöka få mig till att iaf försöka mig på en vaginal förlossning, men i slutändan vill dem att man ska vara bekväm med sin förlossning och få den uppföljning som man tror sig klara av. i mitt fall fick jag kejsarsnitt beviljat då dem sa att dem inte kunde se att jag ändrade mig ang att jag ville ha snitt med de få veckor jag då hade kvar av den graviditeten. datum fick jag av en läkare ngr veckor innan snittet gjordes.
    med mitt andra barn, som är vår änglaflicka elise, så fick vi ett snitt beviljat utan aurorasamtal. som tur var hann vi aldrig få datumet för snittet, men hon föddes ändå med snitt då hon satt i säte och att dem inte kunde 'tvinga' mig till att föda vaginalt och det var inte på tal om ngt vändningsförsök med ett dött barn.
    jag hoppas att ni får en tillmötesgående aurorabm, för har hört av vissa som haft stränga tanter som hävdar att alla har förlossningsrädsla och att har man blivit gravid så får man f*n föda vaginalt också.
    dem kan dock aldrig tvinga dig till att föda vaginalt om du absolut inte vill.. vad jag har förstått det som iaf.
  • StarfighterPilot
    jennijen skrev 2010-04-28 14:23:53 följande:
    Tack för ditt svar! Så det hänger alltså mycket på vem man får träffa? Med min otur lär jag ju få en tant som tycker att jag redan fött ett levande barn vaginalt och klarat det bra så det är bara att göra om igen. Var det alltså Aurorabm som beviljade ditt snitt? Jag har också hört att de egentligen inte får neka till snitt men sen hör man om kvinnor som blir nekade ändå vet inte vad man ska tro. Nu är det ju ett tag kvar innan jag har BF men jag vill veta ganska snart hur det blir, det är jobbigt att gå och vara konstant orolig och ha ångest för en eventuell vag fl.
    är du helt inställd på ett snitt så märker dem det nog ganska snart, och då tror jag inte att dem kan neka dig. på mig förstod dem det på en gång då jag varit hos kurator och haft långa samtal med min bm, så dem kunde inte göra annat än att bevilja mig snitt. och eftersom du har fött vaginalt innan och inte tro dig klara av det igen, så får man ju hoppas att dem tar dig på allvar, vilket jag tror. bara du står på dig.. dem kan säkert försöka få dig till att 'testa', få föda under mer kontrollerade former eller likn. men som sagt.. stå på dig.
    det är en läkare som beviljar snittet utifrån de rapporter som aurorabm skriver. iaf på örebros sjukhus. jag la mkt vikt vid att det inte var så roligt att vara gravid när vi inte visste hur jag skulle få föda, + allt annat som jag är rädd för, inte för att det påskyndade processen, men då har dem lite att utgå ifrån och jag antar att antalet aurorabesök beror på det, och därefter när du får beslutet om beviljat snitt eller inte.
    får jag fråga varför du vill ha snitt?
  • StarfighterPilot

ego: idag var jag på mitt första besök hos bm. går hos samma som med min levande dotter, och det kändes alldeles toppen. hon mötte oss bra och ska göra allt för att denna graviditet ska kännas säker.
    jag pratade med henne ang angelsound, och hon sa att dem inte kan säga att det är farligt för barnet, men inte heller att det är ofarligt. sa att jag hade köpt en och hon var inte emot det, hon rent av gav oss en tub med gel (samma som de har) som vi ska ha för att lättare kunna höra hjärtslagen. :) vi fick även höra det lilla hjärtat slå och hon visade hur vi skulle göra för att lättare hitta bebisen, och hon sa att en fylld blåsa gör att livmodern trycks ihop lite och därav kan man lättare hitta rätt. hon hittade dem iaf direkt och dem slog mkt tydligt, är i v.11+0, så just nu känner vi lite lycka och en strimma hopp. :)

• StarfighterPilot

jennijen: jag kan nästan med säkerhet säga att ni får beviljat snitt. men en såndär upplevelse i bagaget kan dem inte neka er. men stå på er, få ur din rädsla i ord (vilket är det svåra) så att dem verkligen förstår.
    jag är livrädd för att det är JAG som har ansvaret för barnet under en vaginal förlossning, med krystandet och allt. under ett snitt är det läkarna. sen så sker snitt i en mkt mer kontrollerad miljö, med barnläkare, barnmorskor, narkosläkare och allt vad dem har för titlar. :) men sen är jag verkligen för snitt, så jag är väldigt vinklad i mitt tänkande. kan dock inte tänka mig att föda på annat vis än med snitt, och nu efter två st behöver jag inte bråka med läkarna om det, och efter två snitt VET jag att det är mitt sätt att föda barn.

min bm är verkligen toppen! när hon stod där med bebbens hjärtslag i dopplern så sa hon till min man att ta fram mobilen och spela in, vilket han gjorde. vi har lyssant om och om, och dem låter så fina och rena. <3

• StarfighterPilot

jennijen: anledningen till att jag fick beviljade snitt är att min kropp så starkt sätter sig emot att föda vaginalt och att det skulle hämma hela processen. vill inte psyket har dem sett att det inte går, och dem vill undvika katastrofsnitt så långt det bara går.
    vilken v är du i? jag hade som sagt fått beviljat snitt med elise, men inte fått det exakta datumet när hon föddes död den 5e januari i v.34. så att du är beredd på att du inte får datumet så snabbt, men att själva beviljandet godkänns innan.
    lycka till! kraaam! <3

• StarfighterPilot
    Änlamamma skrev 2010-04-29 12:53:14 följande:
    Tack tjejer <314:30 skall vi vara inne på förlossningen så nu är allt nedpackat och magen pirrar!
    åh vad avis jag blir!! vill också ha ett levande barn snaaaart!
    igår fick en vän sitt andra barn, och i dagarna får en annan vän sitt första. jag är mitt i en babyboom i min vänskapskrets, vilket tär, men här inne.. shit vad lycklig man blir när en änglamamma får bli mamma till ett jordebarn!!! <3
  • StarfighterPilot

jennijen: det är väl skönt att veta att dem inte nekat ngn snitt förr, och att ni antagligen inte heller blir nekade? min aurorabm körde också med hur dåligt det är med snitt både för mamman och barnet, och nu i efterhand har flera bm och läkare sagt att det bästa för både mamman och barnet är att förlossningen blir bra, oavsett förlossningssätt. jag har dock alltid velat ha snittdatumet så nära bf som möjligt, då jag vill att barnet ska 'vara klart' när det tas ut. det är det enda negativa med ett snitt tycker jag, att barnet kanske tas innan det är sådär moget som det är när en vaginal förlossnsing startar. men men..
    hoppas att samtalet kändes bra överlag så att du vet att det gör nytta.
    kraam!

• StarfighterPilot

grattis till alla som snusar bebis och till alla som nyligen plusat! låt det gå vägen för oss alla!!!

imorse när jag låg på rygg, alldeles stilla och raklång i sängen, alldeles tyst, så kunde jag liksom känna hur allt sjönk undan och livmodern kändes som en liten boll i min mage. jag kände aldrig med händerna, utan hur huden smet åt om livmodern och omkring mina höftben. jag är väldigt smal, (+ ngr kilo sen elise födsel i januari), men tror mig ändå kunna känna livmodern sådär. och i livmodern kände jag små volter/rörelser. det liksom bökade omkring i min lilla boll till livmoder. oj vad snurrigt det blev nu, men är det möjligt, att jag kände bebis röra sig? jag är bara i v.11+4. det kan ju ha varit precis varsomhelst, men det kändes precis där som livmodern är..
    aja. jag blev glad iaf, och min man viskade och frågade om han kunde få känna, och jag skrattade att 'nej, du får nog vänta ngr v till..' :)

• StarfighterPilot

anniloo: vi får hoppas att det är våra små bebbar som redan är i full gång där inne! ska känna efter imornbitti igen, när jag är i rörelse så känner jag inget..
    när ska du på kub? om du ska göra det vill säga.. jag ska dit den 10e. åh, om det ändå vore imron vi skulle dit. :)

Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10