Inlägg från: StarfighterPilot |Visa alla inlägg
  • StarfighterPilot

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

ego: idag var jag på mitt sista tul. han har skjutit i vikt och ligger nu på +9%, dvs 3200gram. de gjorde en mätning först som gav +12%, men gjorde sedan om det och fick +9% då han låg på +0,2% för två veckor sen. barn ska ju öka ca200gram/v, och han har ökat mer än 700gram på två v! en liten tjockis! :)
    men annars var allt toppenbra. bra ctgkurva, bra med  fostervatten och jag hade bra blodtryck. läkaren sa att jag såg lugn ut, 'på utsidan' svarade jag. visst är jag lugn, det bor en mkt stark och livlig kille i min mage.. men oron finns, men är inte så svårhanterlig.

igår var jag soffliggandes med världens foglossning och svullna hände roch fötter, idag har jag gått en relativt lång promenad och är inte alls särskilt svullen. att det kan skifta så... 

• StarfighterPilot

nova89: välkommen hit! detta är en tråd med otroligt fantastiska människor som har hjälpt mig nå så otroligt! här finns det inga dumma frågor eller funderingar, och inget trams som kan förekomma i andra fl's-trådar. så välkommen!
    läste din press och jag har nog varit inne på din sida förr.. och åter igen knyts det inom mig och jag får tårar. beklagar verkligen din resa.. <3
    jag har en 2,5åring här hemma och en ängel som är född i v.33+1. 7v senare blev jag gravid och är nu i v.37+0. bebisen föds två dagar innan vår ängel blir 10mån..
    men som sagt, grattis till det lilla växande och hjärtligt välkommen.

• StarfighterPilot

jag har gjort vul i v.6-7+ med min levande dotter där de såg att det fanns en tom fostersäck vilket betydde att jag fått missfall, (efter en krafitg blödning) men att bredvid fanns det en fostersäck, gulesäck och ett liiiitet embryo med ett litet pickande hjärta. detta var 2007 och betyder att det var en tvillinggraviditet till en början, men att min levande dotter var den som klarade hela vägen..
    i denna graviditet gjorde jag ett vul i v.6+ och då såg man en liten prick där det pickade ett litet hjärta i. det var dock på gränsen att se ngt, men man kunde urskilja iaf.
    men som sagt.. ett par dagar är avgörande att kunna se ngt eller ej. jag tycker att du ska be om ett vul så snart som möjligt.. tre v är alldeles för länge, de borde ju förstå hur detta påverkar dig.

• StarfighterPilot

vi beställde hem ett respisence dito igår.. hoppas det hinner komma innan lillebror föds om exakt en v, den 3e nov.
    var på vårt sista ctg och sista bmbesök idag.. alla tycks redan se oss ha gått i mål, vilket inte känns bra.. bara för att man är nära betyder det inte hurra än. bittert jag vet, men det är svårt att hålla borta oron.

• StarfighterPilot
    anniloo skrev 2010-10-28 14:30:13 följande:
    Har varit på mitt sista TUL innan förlossningen och allt såg fint ut!! Bebisen väger ca 3250g, en liten tjockis!Flört Men nu behöver den inte växa så mycket mer tycker jag, bättre att komma ut snart.Skrattande
    hah, låter som om jag skrev det där. har också varit på mitt sista tul, och då vägde bebisen ca.3200g, en liten knubbis. :) men det är ju bra att dem är lite tjocka, betyder ju att dem mår bra.
    jag har 6dar kvar.. hur många har du?
  • StarfighterPilot

quiet thoughts: det hann gå ca.7v mellan att vår ängel föddes död i v.33+1 och jag blev gravid med det lilla syre som föds om 5 dagar. från de flesta fick vi ett grattis, men iom graviditeten så tog folk för givet att vi hade sörjt färdigt vår lilla ängladotter. men så är inte fallet. vi tänkte lite som er, att vår levande dotter skulle få ett syskon i någurlunda nära ålder, och vi vill så gärna ha fler barn, så vi kände att min kropp fick välja när den orkade med en graviditet, och det gjorde den tydligen direkt.
    vi har stora problem med övrig släkt på min mans sida som vägrar se vår ängel som ett barn, med anledning att DEM aldrig har sett henne. till saken hör att dem har valt att inte se henne, vill inte ha kort på henne och då hon aldrig hann ta ett andetag så var hon aldrig ett barn, enligt dem. så sent som igår fick jag höra att det är JAG som ska ringa och be om ursäkt att JAG har sagt upp kontakten, men jag orkar verkligen inte med folk som anser att vår ängel aldrig var ngt barn. dem tar vårt barn ifrån oss, rätten till att sörja och jag tycker att det är konstigt att det är dem som avgör vad som är ett barn eller ej. många försöker förklara deras beteende med att dem kanske har det svårt i sin sorg, men igår sa min mans mamma att hon inte vet hur hon ska sörja då hon aldrig hann träffa vår ängel, sitt barnbarn. men jag menar, man väljer ju inte hur man ska sörja, det kommer av bara farten.. och känner man att man inte vet hur, är det ens 'sann' sorg då? sen tycker jag att har man massa barn själv och massa barnbarn, vet man inte då vad ett förlorat barn innebär, och sorgen iom det?

hoppas ni alla har en underbar fredag och har en mysig helg framför er.

måånga kramar till wilhelm på hans 5mån dag igår. <3

• StarfighterPilot
    IssaPissa skrev 2010-10-29 15:25:57 följande:
    Något jag stör mig så fruktansvärt på är att alla pratar om att jag väntar barn nr 2 fast de vet. Jag väntar barn nr 3 precis som de som har sina två barn levande och friska.
    Fick rätta svärmor igår som sa, aha ska ni ha 3 barn när jag pratade om en ev ny graviditet i framtiden. Jag svarade att det enligt mina uträkningar blir 4 barn och det är vad vi alltid velat.
    så är det här med.. vi har en levande dotter och en ängladotter.. ändå ska många envisas med att vår levande dotter ska bli storasyster snart, när hon i själva verket redan är det då vår ängladotter faktiskt är född, men inte vid liv. de liksom inte räknar med henne, vilket känns rejält i hjärtat.

jag förstår inte vart människors empati har tagit vägen...
  • StarfighterPilot
    Tida77 skrev 2010-10-29 18:38:26 följande:
    Idag har jag varit hos psykolog för första gången. Hon tyckte absolut att jag behövde medicin. En antidepressiv och en lugnande för att ta bort de biverkningar (ångest) som den första tabletten kunde ge, och för att jag skulle sova bättre.
    Känner mig helt förvirrad nu. Jag trodde jag var på väg att bli bättre!? Om jag går med på att ta medicinen måste den tas i minst ett år. Känns uselt!
    Jag vill inte alls, men hon "skrämde" mig lite och sa att det är bättre att sätta in medicin tidigt på gravida för annars fanns stor risk för att man blir mycket sämre ju längre tiden går och man kan få förlossningsdep och svårt att ta till sig barnet.
    Känner mig väldigt förvirrad nu och vet inte vad jag ska göra :(
    jag är utbildad beteendevetare och är inte för medicinering, men vet att det ibland krävs för att man ska 'komma över tröskeln' och påbörja en sann bearbetning av sin sorg. risken finns att man fastnar i sin ångest, och då är medicin ett sätt att dämpa denna så att man kan komma åt vad som egentligen är ens problematik och sedan kan man gradvis sänka dosen när man är på rätt spår. en knuff åt rätt håll mao. men medicinering ska aldrig ske på egen hand utan tillsammans med kbt eller annan samtalshjälp, och erbjuds du det tror jag att du ska tacka ja. hjärnan är så fruktansvärt komplicerad, den behöver lugn och hjälp ibland, som medicin ger.

<3
  • StarfighterPilot
    Tida77 skrev 2010-10-30 16:37:47 följande:
    StarfighterPilot skrev 2010-10-29 22:56:12 följande:
    jag är utbildad beteendevetare och är inte för medicinering, men vet att det ibland krävs för att man ska 'komma över tröskeln' och påbörja en sann bearbetning av sin sorg. risken finns att man fastnar i sin ångest, och då är medicin ett sätt att dämpa denna så att man kan komma åt vad som egentligen är ens problematik och sedan kan man gradvis sänka dosen när man är på rätt spår. en knuff åt rätt håll mao. men medicinering ska aldrig ske på egen hand utan tillsammans med kbt eller annan samtalshjälp, och erbjuds du det tror jag att du ska tacka ja. hjärnan är så fruktansvärt komplicerad, den behöver lugn och hjälp ibland, som medicin ger.

<3
    Jag vill liksom inte säga nej till medicin "bara för att", men det sitter djupt i mig att det är en "sista utväg". Men jag försöker tänka förbi det.
    Jag har inte ångest. Jag kan bli väldigt orolig för att något även ska hända min man och dotter, men det är ändå hanterbart (tycker jag). Jag sover hela nätterna men väcks av dottern då och då, när jag sover själv sover jag som en stock. Däremot sover jag även ett par timmar på dagen och det gillade psykologen inte, men det gör väl många gravida tänker jag...
    Jag tycker själv inte att jag "fastnat" i sorgen, och jag mår mycket bättre nu än för några veckor sedan, men sämre än tidvis i somras.

Jag har inte bestämt mig helt ännu, men jag tror att jag kommer att tacka nej till medicinen. Istället tänker jag att jag ska be att få träffa samtalshjälpen två gånger i veckan istället för en som nu. Jag ska börja gå och simma med en kompis. Och jag ska helt enkelt säga till mina vänner att de ska ta med mig ut och gå så jag kommer ut i solen och friska luften minst ett par gånger i veckan. Jag tar mig inte ut på egen hand, jag kommer aldrig iväg.
    Min BM har också gett mig en kontakt (psyk) inne på spec. mödravården som jag ska be att få en "second opinion" av.

anledningarna till att jag känner mig så skeptisk är dels att det gick så himla fort. Hur kan hon bedöma på 30 minuter om jag behöver medicin eller inte? Och att hon sa "det är den medicin med MINST risker för fostret" och "det är en bra medicin, man kan äta den i tio eller tjugo år, eller hela livet om det behövs". Och det är ju jättebra om man är i behov av det, men jag gillar inte inställningen. Första målet borde ju vara att få patienten frisk och må bra, inte att man ska äta medicin resten av livet...
    psykologer är istortsett de enda som får skriva ut medicin, och dem använder sig mkt av det tror jag. jag fick ångestdämpande medicin utskrivet efter min ängels födsel, men har inte ätit ngt utav den då jag inte är för medicin och vill inte 'fastna' i ett bereonde som dessa mediciner lätt kan skapa. som jag dock skrev så behövs dem ibland, för vissa, men aldrig under en längre tid. så det är nog rätt tänkt utav dig att fråga om fler samtalstimmar ist då det är där man får hjälpen, inte från medicinen. medicinering är som en knuff åt rätt håll, men har man själv styrkan så är det ju att föredra att inte äta medicin.
    jag blev, som jag tror alla har blivit i denna situation, erbjuden samtalskontakt med kurator och psykolog efter förlossningen, men jag tackade dock nej till denna då jag hellre söker mig till likasinnade än att prata med ngn som egentligen inte vet hur det verkligen känns. jag sökte mig hit och här känner jag att jag får det stöd jag behöver. sen skriver jag också blogg, så det är mitt sätt att bearbeta sorgen..
    så tack alla ni. <3
  • StarfighterPilot

här hemma är vi i full gång med att städa både högt och lågt. på onsdag föds lillebror agathon, så då vill vi att allt är fint och fräscht när vi kommer (om vi kommer..) hem med nykomlingen. ska packa väskan med mina och min mans kläder, agathons är klar sedan länge.
    shit.. känns som om vi kan gå imål med lycka denna gång. <3

skön beskrivning av en snitt jennyc. :)

• StarfighterPilot
    jennyc skrev 2010-11-01 10:43:12 följande:
    ja eller hur...precis så en otroligt jobbig förlossnings ka gå till, utan svett och skrik

ska du snittas eller bli igångsatt
    jag blir snittad. dvs, åker dit tidigt på ons morgon, lite fix och sen är han född. :)
    detta blir mitt tredje snitt. med min första dotter, som lever, så cyklade jag till förlossningen, och gick hem två dar efteråt. nu bor vi lite längre bort, så det blir bil.. men ändå, mkt behändigt. :)
  • StarfighterPilot
    jennyc skrev 2010-11-01 19:44:25 följande:
    gud så bra, då kan jag ju fråga dig; hur länge efter ett snitt är man vanligtvis kvar (behöver va kvar) jag va ju uppe redan samma dag men behövde rullstol när vi skulle längre sträckor som ut eller upp till neo. Behövde inte så mkt smärtlindring utom vid ett tillfälle men det räckte med den extra dosen jag fick. Jag va ju kvar i fem veckor men de va ju för annat ;)

De andra som va snittade va ju i samma sits och de jag känner sen tidigare som är snittade är snittade för så länge sen så de va en annan syn överhuvud taget på hur länge man va kvar på bb. Vill ju inte bli hemtvingad efter en dag då vi har trappor och de är jobbigt nysnittad :S ett par tre dar är mer lagom men svårt att få plats till Niklas att va kvar hela tiden
    med min första dotter, som lever, så stannade vi som sagt i två nätter. ville hem redan efter en, men de gör pku-testet efter två dar, och så vill dem att nysnittade stannar -minst- två nätter. min man fick aldrig en egen säng under den vistelsen, så han sov i en fotölj på rummet. vid det kommande snittet har dem bokat enkelrum till oss så att min man får egen säng och ska mao stanna kvar med mig och lillebror.
    med vår ängel som föddes i januari så stannade jag bara en natt. hon är född tis kl19.18 och vi åkte hem ons em. detta var inte läkarna så glada över, men dem kan inte hålla kvar en och jag ville hem till vår levande dotter som aldrig hade sovit borta. denna gången fick min man egen säng..
    jag har alltid klarat mig på två alvedon under ett par dar efter de snitt jag gjort, och räknar med att det blir detsamma även denna gången. man ska ju aldrig ha ont, så om det är värre denna gången så ska jag be om ngt starkare..
    hemtvingad kommer du aldrig att bli, och jag antar att dem vill att du stannar iaf i två nätter. du tror inte att du kan be om ett enkelrum eller åtminstone en säng till niklas? tycker att det är konstigt att männen inte får en garanterad plats, det är ju deras barn med. och oavsett förlossningssätt så har man ju ont efteråt och behöver lite hjälp och barnet måste ju få en chans att knyta an till pappan med.

GRATTIS magganhm!!!!!!!!!! <3
  • StarfighterPilot
    Strumpan 78 skrev 2010-11-02 14:06:49 följande:
    Urs i dag är det tungt.
    Det är min älskade Arvids 1 års dag. Och han finns inte här hos oss....
    <3 till er och den lille fine killen arvid på hans 1års dag. <3

jag har varit dålig i magen sen igår.. trodde det var pga nervositet inför snittet imorn, men har nu fått berättat för mig att de vi träffade i söndags har magsjuka. alltså.. vad ska jag göra?! jag kräks inte utan det kommer bakvägen. borde jag inte bli frisk snart då det har gått över ett dygn?
  • StarfighterPilot

hej allihopa!
    i onsdags den 3/11 kl.9.00 föddes lillebror agathon med ett rejält vrål!
    51cm och 3775g, en liten tjockis mao. :)
    han hade lite trubbel med andningen det första dygnet, så han fick ligga på neo för lite hjälp, men nu är han kry och idag fick vi komma hem.
    helt sjukt att han idag är 2 dagar gammal, på vår ängels 10mån dag. <3
    vår levande dotter visar den stolthet som jag kände att hon missade vid lillasysters/vår ängels födsel, men nu är hon så bedårande stolt att det smälter inom mig.

trots mina två mkt tajta snitt, i januari och nu, så mår min kropp väldigt bra och ärren var fina.
    känns så otroligt overkligt att vår väntan är över, att vi gick i mål och kom hem med ett levande barn. jag är alldeles snurrig av alla känslor..

kraaaam till er alla! ni är de som har stöttat mig mest och är det finaste personerna man kan ha kontakt med över internet! <3<3<3<3

• StarfighterPilot

en riktig liten klump som föddes 10 dagar innan bf pga planerat snitt. tänk vad stor han hade varit om han hade varit fullgången. moderkakan och navelsträngen var stora dem med, så han har haft gott om mat i min mage.

jag sa till att jag hade tendenser till magsjuka, men dem trodde det berodde på nervositet iom våra erfarenheter och att jag var väldigt ledsen innan snittet.. sen höll magen upp ett dygn, men nu är den lika dålig igen. skitjobbigt att ha mer ont i magen än snittet. :( de har iaf tagit prover så vi får se varför det är såhär..

är det ngt spec du undrar över ang snittet? detta var ju mitt tredje och jag kan göra ett, om inte två, till sa läkarna. allt såg mkt fint ut och det spelade ingen roll att det bara gått 10mån mellan snitten. jag hade ont det första dygnet, men nu har jag som sagt knappt ngt ont alls.. detta är helt klart det lättaste snittet jag varit med om. sjukt att det är så, att det tredje är det lättaste..

kraam!

• StarfighterPilot

minimalla: konstigt, men det kändes nästan bättre när han låg på neo, det dygnet han gjorde det. då vad han under ständig kontroll och hade alltid kunnig personal kring sig..

måste bara fråga er som har andningslarm, hur funkar det på era pyttesmå? vårt sitter varken bra på liberos eller pampers blöjor. de är ju så hårda och ligger inte mot hans lilla mage...

• StarfighterPilot
    jennyc skrev 2010-11-06 14:04:44 följande:
    ja de jag är mest nyfiken på ang snittet är väl hur det känns så tätt inpå...jag får 10 månader emellan snitten :S En stor fundering är ju också det här med hur många snitt man får göra och jag vet att det är olika från olika personer men jag är verkligen livrädd för att de säger vid detta snittet att de rekommenderar inte en till...jag vill ju ha många barn :O

Mitt snittärr har "gått isär" nu när magen växer...känns lite obehagligt och huden är väldigt tunn där ärret är, sticker och kliar och kan ömma...hur blev det för dig längre fram i graviditeten när man får den riktiga magen?

Har tusen funderingar och svar på en del men de är ju vad personal sagt och de känns inte lika tryggt som att fråga nån som vart med om det :D
    det är exakt 10mån mellan mina snitt med, och konstigt men sant så är detta mitt lättaste snitt. agathon är 3dar gammal idag och jag sprang alldeles nyss omkring och plockade och dammsög, och kom på att mina alvedon hade gått ur kroppen för mer än en timme sen. så kroppen har verkligen repat sig bra.
    när de sydde ihop mig sa ena läkaren till den andra: 'gud vad fint detta var då, inte alls som på den igår', vad jag skrattade, och de sa att den de hade opererat igår hade gjort två snitt och var inte alls fin i ärren, medan jag som nu har gjort 3st har fina och lättläkta ärr. frågade om jag kunde få fler barn, och de sa att en, om inte två till, skulle gå bra. det har börjat bli lite tunnt i livmodern, men dem rekommenderade iaf inte att jag skulle avstå.

mitt ärr kändes lite ömt och avdomnat emellanåt under graviditeten, men påverkades aldrig av att magen växte. sägs att ett ärr läker på 6v, detsamma för livmodern.. så snittet kändes som det brukar göra upp till ett år efter att det gjordes..

det är bara att du frågar om det är ngt du undrar. jag svarar gärna.
    kraam!
  • StarfighterPilot
    Marijha skrev 2010-11-07 19:09:02 följande:
    Hej,

Tack för alla gratulationer! Och grattis till alla småbebisar och gravida!

Jag frågade BB om andningslarm och de rekommenderade det inte då de fellarmar ofta. Jag har ändå köpt ett men inte använt ännu. öpte samma som dig, Starfighter, men har inte packat upp det än. Låter inte bra att de är så tunga..hmm..Sover er son i spjälsäng eller i er säng?

*kramar*
    men herregud, jag har ju mail från dig som jag inte svarat på på eeevigheter. förlåt!
    vi har inte heller använt andningslarmet än, då det inte sitter som det ska på agathon. blöjan är alldeles för hård och hans mage för liten för att larmet ska få kontakt.
    agathon sover i vår säng och kommer nog att göra det ett bra tag framöver. vart sover ahlvar?
Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10