Tida77 skrev 2010-10-30 16:37:47 följande:
StarfighterPilot skrev 2010-10-29 22:56:12 följande:
jag är utbildad beteendevetare och är inte för medicinering, men vet att det ibland krävs för att man ska 'komma över tröskeln' och påbörja en sann bearbetning av sin sorg. risken finns att man fastnar i sin ångest, och då är medicin ett sätt att dämpa denna så att man kan komma åt vad som egentligen är ens problematik och sedan kan man gradvis sänka dosen när man är på rätt spår. en knuff åt rätt håll mao. men medicinering ska aldrig ske på egen hand utan tillsammans med kbt eller annan samtalshjälp, och erbjuds du det tror jag att du ska tacka ja. hjärnan är så fruktansvärt komplicerad, den behöver lugn och hjälp ibland, som medicin ger.
<3
Jag vill liksom inte säga nej till medicin "bara för att", men det sitter djupt i mig att det är en "sista utväg". Men jag försöker tänka förbi det.
Jag har inte ångest. Jag kan bli väldigt orolig för att något även ska hända min man och dotter, men det är ändå hanterbart (tycker jag). Jag sover hela nätterna men väcks av dottern då och då, när jag sover själv sover jag som en stock. Däremot sover jag även ett par timmar på dagen och det gillade psykologen inte, men det gör väl många gravida tänker jag...
Jag tycker själv inte att jag "fastnat" i sorgen, och jag mår mycket bättre nu än för några veckor sedan, men sämre än tidvis i somras.
Jag har inte bestämt mig helt ännu, men jag tror att jag kommer att tacka nej till medicinen. Istället tänker jag att jag ska be att få träffa samtalshjälpen två gånger i veckan istället för en som nu. Jag ska börja gå och simma med en kompis. Och jag ska helt enkelt säga till mina vänner att de ska ta med mig ut och gå så jag kommer ut i solen och friska luften minst ett par gånger i veckan. Jag tar mig inte ut på egen hand, jag kommer aldrig iväg.
Min BM har också gett mig en kontakt (psyk) inne på spec. mödravården som jag ska be att få en "second opinion" av.