• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Resande, det låter likt min mage, också jättekänslig för tryck och med svullna tarmar och skönt att höra att du också har stark värk och som kramper ibland. Det är just den där krampkänslan jag tycker är läskig.

Mosing, tack det är ju en bra riktlinje att ha. Den jag pratade med hade ju dock inte samma, typiskt nog. Men det är säkert olika beroende på typ av tablett (hölje osv).

Kaz, ja tack och lov inget mer blod, de såg inte ens några rester på undersökningen. Men har nu idag haft lite näsblod så slemhinnorna är nog sköra.

• Vi 5

Jossanjo, vad bra att ni inte behöver betala!

Åh nej, här är det mer blod Inte så mycket, men ändå jobbigt. Tar bilen till jobbet istf att cykla iaf. Vill inte reta upp det mer än nödvändigt. Ska nog sluta med albylen ändå, tror att det är den som ger blödningarna, om det nu inte är tecken på begynnande missfall...

• Vi 5

GHP, för att minska risk för mf, man behandlar ofta de som fått upprepade mf med albyl/trombyl. Men evidensen är inte solklara och jag har gjort det på eget bevåg så jag tror att jag ska sluta nu. Diskuterade med läkaren på KK som tyckte att jag kunde fortsätta och att om det var blödningar pga av medicineringen så var de ändå ofarliga. Svårt...

Jossajo glömde säga lycka till och att jag tänker på dig kl 10.

• Vi 5

Jossanjo, skönt att du blir väl omhändertagen och att provet gick bra att ta. Instämmer med de andra om att det är guld värt med en sådan läkare! Hoppas nu att er resa ändå blir avkopplande och härlig!

Kasperina, fy för störtblödning och att du blödde så länge efteråt, minns att jag läste om det, nu när du skriver det. Tänk att så många blöder ändå.

• Vi 5

Jossanjo, men fy så jobbig väntan! Jag tänker så på dig och hoppas att du kommer in och berättar för oss.

Stramalj, håller tummarna för ditt KUB imorgon! Skönt att ha berättat för de närmsta kollegorna. Jo, jag har tänkt på ssk men det är komplicerat när det gäller mig. Jag är 25% ssk efter min utmattningsdepression förra våren, och har fått dispens att fortsätta på 25% så det är på förlängning nu, men enl min rehabplan måste jag gå upp på 100% före juni annars blir det utförsäkring. Så jag vill inte krångla nu, min plan är att försöka klara mina 75% och gå upp på 100 i sommar och under semestern, men att i höst ta fl för E. Eg oavsett om detta går vägen el inte.

Appropå att berätta har jag verkligen velat hålla hemligt denna gång, dels pga att jag varit ssk och personalansvarig förra året antydde att en graviditet inte skulle vara lämplig utan nu är det rehab för jobbet som gäller, men också för att det ska lysas ut en tjänst lite vikt för mig och plus det att vi nog vill göra FVP och om det behöver avbrytas orkar jag inte förklara mig.

Men nu när jag fick blödningar valde jag att berätta för två kollegor för att jag behövde back-up med lite undervisning som en av dem ryckte in och tog.Tänkte också att om det blev mf skulle hon behöva hjälpa mig med mer grejer på jobbet. De är också mina vänner privat. Jag blev nu i helgen SÅ besviken när det visar sig när vi igår var hos min mans kollega m familj (de är också våra nära vänner privat) att min kollega hade berättat för en annan av min mans kollegor som berättat vidare för de vi var hos i påsk. Det innebär att förmodligen alla på min mans avdelning vet Eftersom vi jobbar på samma institution, men olika avdelningar, lär ryktet kunna vara spritt även på min avdelning. Vet nu inte om jag ska ta upp det med min kollega, men jag är verkligen besviken Jag fattar faktiskt inte varför min kollega/vän berättade för min mans kollega, de känner knappt varandra och hon är en som inte kan hålla tyst. Jag sa iofs inte uttryckligen, säg inget, men jag sa att jag ville hålla det hemligt särskilt på jobbet.

• Vi 5

Jossanjo, tack för dina tankar, jag har skrivit till henne nu, det kändes lättare än. Att prata med henne. Jag har skrivit ganska försiktigt, men vi får se hur hon svarar. Och när det gäller din väntan kanske du kan ta fram läkarens nummer och höra av dig och fråga iaf imorgon bitti.

Galia, tack för ditt svar och för att du trasslar ut mina tankar lite. När det gäller vår personalansvarige så har hon ju inte med saken att göra förstås, mer än att hon är med och upprättar rehabplanen. Hon lägger sig i rätt mycket och frågade mig förra året när jag var som mest utarbetad om vi funderade på syskon och jag var dum nog och svarade. Tror tom att jag svarade ärligt att det var del av problematiken att jag var nedstämd.

FK kontakten litar jag inte på, tyvärr, hon är väldigt regelstyrd och fyrkantig, men min företagsläkare är bra, även om även han då tyckte att jag var för dålig för att tänka på graviditet ( och i efterhand kan jag förstå på ett sätt vad de menade, men det är ju inte lätt att lägga sådana önskemål på paus om man är över 40 ).

Tillbaka till rehabplanen så har du nog rätt i att det ju bara är de 25%en jag förlorar i så fall, jag tänkte fel och tänkte att jag kunde bli nollad och därmed även missa FP. Det kan jag avstå i så fall, men jag tror omöjligt att min FK handläggare skulle godkänna mer sjukskrivning än 25 trots ny anledning.

Däremot har jag tänkt att jag kan ta en vecka då och då nu, inte så bra eg, men ett sätt att hantera det utan att behöva berätta att jag är gravid. Vår personalansvarig skulle också berätta för "alla" om hon läste det i ett sjukintyg. hon har verkligen ingen koll på sekretess, har tom röjt en kollegas bekymmer för mig innan jag hann stoppa henne. Hon är oprofessionell värre.

I går och på dagen idag mådde jag bättre, men som det är just nu är det bedrövligt. Jag ska träffa företagshälsovårdsläkaren om ett par veckor och ska rådgöra med honom då. Tack igen för att du hjälpte mig att sortera lite.

När det gäller min vän tror jag det kan vara någon slags omtanke från hennes sida, det var en av familjerna som ställde upp så mycket när A dog och hon vet hur gärna jag velat ha fler barn.

• Vi 5

Stramalj! Underbart! Så fina siffror ni fick också!

Jossanjo, tänker på dig och hoppas ni fick positivt besked och kom iväg på er resa!!!

• Vi 5

Stramalj, jag har också haft lågt under graviditeten, 90/50 (och vid några tillfällen kunde de knappt mäta upp 50, minns att bm frågade om jag var död ). Det enda de sagt är som GHP att dricka mkt och motionera lite, plus att jag skulle tänka på det när jag reser mig osv. När det gäller lakrits har jag läst att man vid grav inte ska äta mer än 50g, men minns inte varför.

Hemulen, återkommer med svar, idag ligger jag i sängen, mår så bedrövligt och har inte sovit i natt. Pratade med mvc om mina kramper (som sammandragningar) som kommer en till två gånger om dagen fast jag tex sitter still. De gör ganska ont och jag kan inte resa mig förrän det släppt, vilket tagit mellan 10 och 30 min. Ska lämna urinprov ifall det beror på tyst UVI och hon tyckte bestämt att jag skulle vara hemma och vila. Så jag tänkte vara hemma idag iaf och nu ligger jag i sängen och hoppas få sova bort lite tid...

• Vi 5

Jossanjo, så skönt att höra ifrån dig! Och härligt att höra att ni har det bra!

Tack alla för input, själv vet jag inte om det verkligen är sammandragningar, hade det aldrig med vare sig A el E, och det är väl väl tidigt. Men konstigt är det och lite läskigt. Jag märker att jag stoppar huvudet i sanden lite med det mesta just nu, orkar inte tänka på sjukskrivning tex. Det blir lite splittrat när jag är beredd på mf nästan varje sekund att tänka att jag skulle bli ssk pga graviditet. Maken har också stoppat huvudet i sanden och jag har ju eg bara pratat med er om graviditeten så jag skulle kanske behöva prata lite med någon som känner mig om hela situationen.
    Nu ska jag åka och lämna in provet och hämta ut mer Lergigan innan det är dags att hämta sonen och åka på Minisim.

• Vi 5

jossanjo, men åh vad skönt att ni fick ett positivt besked! Hoppas att det gör resan ändå mer underbar!

Elsis, stort grattis till ert tredje barn! Hur långt har du kommit nu alltså? Jag kan tänka mig att det varit jobbigt under ovisshetstiden, men det låter ju som du säger skönt att veta vad det kan innebära. Det låter ju också som att det är ökad risk och inte med nödvändighet behöver bli några bekymmer.

Stramalj, vad fint att du kollade upp det med lakritsen, då borde det inte vara några bekymmer för mig att äta lakrits heller. Fast å andra sidan klarar jag inte att äta något som är sött ändå, allt smakar tvål och gör mig mer illamående.

Hemulen, hur har det gått med bihålorna? Och sjukstugan i övrigt? Lät ju märkligt att svullna upp i benen och lite otäckt med. Skönt att de kollar noga på förlossningen. Jag hoppas innerligt att ni mår bra så att ni får lite lugn och ro innan de kommer.   

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8