• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Kaz, vill också kika in och ge dig en kram! Jag hoppas du kan känna dig lugnare över vikten om P är mer nöjd nu. Jag tycker också det är synd att de på ditt BVC verkar gå mer på att följa kurvan än att han mår bra. Kurvorna är ju väldigt gamla och bygger inte på så många barn (om de nu inte uppdaterat dem nyligen). I det underlaget finns ganska få barn över 4kg och de flesta är vad jag förstått helt uppfödda på ersättning. Det är därför ganska troligt att barn som till största delen ammas inte följer kurvan hela tiden och mycket troligt att lite större barn inte gör det.

En barnläkare jag samarbetar med brukar säga att man inte kan räkna med samma viktuppgång för de som är stora, och att om de mestadels är nöjda så kan man ha is i magen. En del stora barn hoppar enl honom ner en kurva till mittenkurvan under det första halvåret, de "har haft det lite väl bra i livmodern". Har du läst "att växa och upptäcka världen"? I den finns ju olika perioder när de allra flesta barn är mer "gnälliga" och missnöjda. Man tänker där att de utvecklas i något avseende tex i början tillväxt. Då är de mer missnöjda och vill ofta suga mer och det är ju gynnsamt för mjölkproduktionen och därmed tillväxten. Jag har lånat ut min, så jag kan inte kolla, men har för mig att det är flera sådana perioder tidigt, minns en vid 3veckor iaf.
    Bra också att du kan försöka vara snäll mot dig själv och se fördelar med att även ge ersättning!
    Och glöm inte att försöka äta och dricka själv även om du inte har aptit! Kram!

• Vi 5

Uppidetblå, jag känner igen det där med att det är jobbigt att magen är så stor redan. Jag ser ut att vara i 5-6 månaden redan och i fredags när det dessutom var varmt och jag börjat vagga av magen och mina onda fogar, gav jag upp att anstränga mig för att dölja den.. Det behövs liksom mkt koftor och sjalar för det Hade bara vid skjorta och fick massa kommentarer direkt, Fast jag skulle vilja vänta till RUL som är 14 maj eg.

Hemulen, åh det är svårt när känslan om hur man vill att det ska vara och den logiska realistiska delen av en fattar att det nog inte går. Det verkar onekligen svårt att få till dubbelamning och orken ska ju räcka också. Hur går det? Har du fått besked om igångsättning? Hoppas du har lite ork kvar nu när det närmar sig.

Asap, fint om det kan vara till nytta Har en kompis som fick en flicka på 5,5 kg (två v tidigt!). Jag försökte då peppa och undersökte detta med stora barn lite...

Jossanjo, skönt att du får träffa bra läkare fr Huddinge! Och bra att du tänker anmäla!

Stramalj, tack, jag har överlevt dessa veckor, maken är hemma även om han blev ett dygn försenad. Jag fick in ansökan med alla 23 bilagor (räknade ut att det tagit mig 37 timmar att skriva ihop allt som behövdes). Fick också veta att det bara finns en konkurrent med behörighet. Kan inte låta bli att tänka att det inte är konstigt när det är 15 dagar mellan det att annonsen var ute och dead-line. Inte lätt att hinna få in allt. Men bra för mig

Mår inte så vidare och ska vara hemma mån och tis iaf. Är ledig torsdag och fredag. Så bara lite jobb på onsdag. Inga fler blödningar tack och lov. Men huvudvärk hela tiden, illamående, onda fogar. Och så verkar jag ha väldigt svag bäckenbotten, jag kan bara stå eller gå i ca 10 min sedan får jag hemsk värk och det känns som att hela underlivet ska trilla ur.
    Gör knipövningar, men misstänker att det är efter att jag ju fick total ruptur vid första förlossningen och bara har 2mm mellangård. Hade en hel del av detta när jag väntade E men inte lika mkt och lika tidigt. Det är rätt handikappande. När vi skulle storhandla igår tex fick jag slänga mig ner för att sitta på alla möjliga konstiga ställen...Någon som känner igen det? Som har något knep?

• Vi 5

Stramalj, råkade trycka iväg innan jag hann fråga hur det är med dig?

• Vi 5

Jag som bara är 1.68 började med linnen under när jag ammade istf amningströjor som jag tyckte var bökiga. Drog bara ner det urringade linnet och upp tröjan så kände jag mig med skyld. Efter det har jag fortsatt och har alltid linne

• Vi 5

GHP, tack för tips, jag har foglossningsbälte hemma, men har inte börjat med det än, dock minns jag att jag tyckte att det gjorde underlivsvärken värre när jag väntade E, det var som att det stasade på något sätt. Får prova igen.

Cilla, tack för erbjudandet! Ja, vi får ses när jag hämtat lite krafter

Mosing, det är så segt på universitetet så anställningsförfaranden (för denna typ av tjänst) tar mellan 1 och 2 år. Det är helt galet, men det ska tillsättas sakkunniga och granskas i nämnder osv. Men det borde bli intervju någon gång iaf De förlänger mitt vik lite i taget, så det är också bra.

• Vi 5

Kaz, det låter ju toppen att han gått upp så mycket! Är han mer nöjd nu? Och det låter som en klok inställning!

Uppi, jag känner mig också väldigt andfådd och får hjärtklappning så fort jag reser mig, går upp för en trappa osv, men jag hade bra hb hos bm för 1-2 v sedan (122) så det borde inte vara det för mig. Hon sa att det sällan var lågt så här tidigt utan kunde börja runt v 20 för de flesta, men jag undrar om det ändå kan vara på väg ner och att det är det man känner av.

Jag var hemma och vilade igår och är hemma idag, to och fre. Men jag har sådan sprängande huvudvärk hela tiden så det känns inte så vilsamt även om det förstås är det. Är också väldigt orolig att det inte ska leva därinne, med E hade jag känt tydliga distinkta rörelser redan förra veckan. Nu har jag några gånger känt något som skulle kunna vara rörelser, men det kan lika gärna vara inbillning. Börjar fasa för ul om en vecka och att jag ska få besked att det inte lever. Det är hopplöst att skaka bort känslan fast jag mår illa fortfarande och magen växer. Mår iaf mindre illa på dagarna, vilket är skönt.

• Vi 5

GHP, ja huvudvärk är ju mitt kardinalsymptom vid stress och för snart 2 år sedan hade jag spränghuvudvärk i 6 månader i sträck, varje dag. Det var efter det jag blev deltidssjukskriven. Det tog långtid att jobba bort, och så fort jag blir stressad kommer det tillbaka. Så min kropp skriker åt mig att ta det lugnt och nu gör jag mitt bästa.
    Ja, det finns ju inga garantier när det gäller graviditeter, men det är ju för varje dag som går troligare att det ska gå bra.

• Vi 5

Råkade skicka iväg innan jag var klar. Så jag försöker tänka så som du skriver.

Kaz, åh så skönt att han är mer nöjd! Jag tror jag får i mig vätska nog, dricker massor. Vet att mitt hb också sjunkit snabbt vid v 20, (är v 17 nu) har för mig det rasade från 130 till 95 när jag väntade E (eller var det A?) då. Jag ska ändå kolla mitt TSH snart igen så då kan jag be om en ny koll.

• Vi 5

Mosing, ja flera år :-0 det är som sagt galet och på mitt uni är de tom långsammare än de andra. Det har hänt många gånger att vi tappat de bästa kandidaterna på vägen.

Hemulen, men åh så härligt att de kommit upp så bra i vikt, även om det förstås är jobbigt för dig! Måste vara väldigt otympligt och inte konstigt att du är trött.

Kaz, så skönt att pressen släppt! Och jätteskönt att han är nöjd och växer på sig fint!

Galia, ja jag tänkte på det med blodvolymen också och jag har också gått upp mycket i vikt, redan 5kg (Äter ju hela tiden för att hålla illamåendet i hyfsat schack) så det kan nog spela roll med.

Jossan, hur går det med HBt?

Nu är jag rätt säker på att det jag känner faktiskt är pyret Väldigt skönt!

• Vi 5

Galia, ja så kan det vara, har funderat på det med, men det kan också vara så att jag inte vågat lita på mina intryck är eg bara en två veckor senare nu än när jag kände E första gången. Rul är på tisdag, den 14e.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8