30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Kaz, vill också kika in och ge dig en kram! Jag hoppas du kan känna dig lugnare över vikten om P är mer nöjd nu. Jag tycker också det är synd att de på ditt BVC verkar gå mer på att följa kurvan än att han mår bra. Kurvorna är ju väldigt gamla och bygger inte på så många barn (om de nu inte uppdaterat dem nyligen). I det underlaget finns ganska få barn över 4kg och de flesta är vad jag förstått helt uppfödda på ersättning. Det är därför ganska troligt att barn som till största delen ammas inte följer kurvan hela tiden och mycket troligt att lite större barn inte gör det.
En barnläkare jag samarbetar med brukar säga att man inte kan räkna med samma viktuppgång för de som är stora, och att om de mestadels är nöjda så kan man ha is i magen. En del stora barn hoppar enl honom ner en kurva till mittenkurvan under det första halvåret, de "har haft det lite väl bra i livmodern". Har du läst "att växa och upptäcka världen"? I den finns ju olika perioder när de allra flesta barn är mer "gnälliga" och missnöjda. Man tänker där att de utvecklas i något avseende tex i början tillväxt. Då är de mer missnöjda och vill ofta suga mer och det är ju gynnsamt för mjölkproduktionen och därmed tillväxten. Jag har lånat ut min, så jag kan inte kolla, men har för mig att det är flera sådana perioder tidigt, minns en vid 3veckor iaf.
Bra också att du kan försöka vara snäll mot dig själv och se fördelar med att även ge ersättning!
Och glöm inte att försöka äta och dricka själv även om du inte har aptit! Kram!