30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Vi ska på vårt KUB i morgon, och jag är förstås väldigt nervös, framförallt för att jag är orolig att fostret inte ska leva, men också för att det ska vara något fel med det. Inte minst med tanke på min ålder. Som jag berättat tidigare får man inte göra FVP i vårt landsting om man inte får dåliga risksiffror på KUB, men vi har iaf lyckats få en läkartid samtidigt för att få diskutera möjligheten att ändå få göra det. (Annars försöker vi göra det privat). Det jag nu funderar över är att om man får göra FVP är det "bara" de tre trisomierna man kollar, dvs snabbtestet. Jag tänker att det ju är dem man lättast screenar med KUB och att jag, om jag nu ändå genomgår en riskfylld FVP, vill få göra hela screeningen, så som man gjorde förr. Den läkare vi träffade senast sa dock att man bara gör fullständig analys om man letar efter något specifikt som finns i släkten, man "gör aldrig sådan screening annars, för man kan inte leta i blindo". Det är alltså bara snabbtestet som görs. Men jag tycker mig hört andra som gör FVP som får göra mer än snabbalanalysen utan att leta efter något specifikt. Men stämmer inte det alltså? Jag försöker förbereda mig för morgondagen och vill nu höra vad ni har för erfarenheter.