• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Sofia, jag ville också säga hej till dig! Extra roligt eftersom jag plussade dagen före julafton och precis som du har bim den 28/8 Jag ska på vul den 18 januari och står knappt ut att vänta, för jag har tyvärr nästan inga symptom alls ocjh är väldigt orolig över det. Båda mina tidigare graviditeter mådde jag mer illa vid denna tid.

barba, fy vad otäckt, jag tycker också att de är jobbigt att det kan vara så brutala inslag på svt. Edvin råkade se en snutt när en mamma slog sitt barn (i en film) när jag knäppte på tvn häromdagen och innan jag fick av det hann han se en stund och hans tårar rullade nerför kinderna och han sa "mamma man får inte slå barn mamma?! Han sa det om och om igen och verkade rätt tagen av det. Jag har mått jättedåligt över att han hann se det...Vi pratade om det en stund då och jag sa att det var på film, på låtsas osv. sedan verkade han ändå släppa det.

• Vi 5

M73, vad är det jag läser!?!? Så himla roligt! Stort grattis till dig!!! Vilken glad nyhet Hur har du lyckats vara tyst så länge

Hormonstinn, usch så orolig jag blev för dig när jag läste om sd och inläggningen, det låter bra att det verkar finnas en förklaring och så hoppas vi att det håller sig lugnt nu!

Barba, grattis, men så jobbigt med huvudvärken!

Assar, usch stackare med alla mjölkstockningar, hade du det mkt de andra gångerna med? Jag hade det mkt när a var liten, jag lärde mig då att INTE massera, trycka eller försöka mjölka ur.  Om man har smala mjölkgångar (som jag hade) riskerar man att de spricker om man masserar och det kan då bli värre. För mig orsakades mina mjölkstockningar ffa av tryck (från tex en bh eller väska, eller som jag satt så att armbågen klämde mot bröstet när jag ammade osv) Eller förstås att A inte åt ordentligt. Det enda som funkade för mig var att vänta lite längre mellan gångerna jag ammade så att A verkligen åt ordentligt när det väl var dags, det var ibland nästan outhärdligt att vänta, men å andra sidan hjälpte det bättre. Mjölkar man ur är ju risken att brösten ställer in sig på att producera än mer...Värme är bra och ipren för att minska inflammatoriska processer.

Pysslig, ja så klart att man blir irriterad, och varför kan de inte tänka själva...

• Vi 5

Sofia, åh nej så tråkigt,  jag lider verkligen med dig, men precis som de andra hoppas jag på ett litet mirakel så att det växt till sig till nästa koll. Fast jag förstår att det inte är lätt att hoppas när du varit med om liknande förut. Jag ska på mitt ul på onsdag och är väldigt orolig att gå samma väg som du, jag har fortfarande väldigt lite symptom och det är inte ens i närheten av de symptom jag hade de två andra graviditeterna, så jag är ganska inställd på att det inte kommer att gå vägen för mig heller. 

• Vi 5

Sofia, tack, om nu statistiken skulle funka så...När jag fick mitt ma (2004) sa läkaren att om varje kvinna får 5 graviditeter kommer hon att få ett mf, det är ju väldigt förenklat men när jag försöker lugna mig så tänker jag är på grav nr 4 och redan har mitt mf... Tänker på dig!

Sara, ingen fara alls, kunde inte låta bli att tänka, "tänk om det ändå vore RUL" då hade jag iaf passerat de värsta veckorna och det borde sett ok ut dittills...men nu är det endast v 8 och även OM det skulle se ok ut är det fortfarande oroligt under lång tid till....

• Vi 5

Nu har vi varit på vårt vul och det var tyvärr som jag trodde, det fanns bara en tom hinnsäck och jag är ju i v 7+6 så det finns ingen chans alls att det är något. Troligtvis stannade det av väldigt tidigt. Jag får tabletter nästa vecka för att avsluta det hela. Just nu känns det bara eländigt och jag tror nog inte att det kommer att bli några fler barn för oss. Jag är för gammal och kvaliteten på äggen för dålig. Nu gäller det bara att genomlida detta...

• Vi 5

kikar in för att tacka för all omtanke, ni är så fina! Jag har jobbat som en tok för jag har inte orkat tänka, men undrar om det var den bästa strategin, är nu helt slut, jätteyr i huvudet och har så ont i magen att jag går dubbelvikt. Har inte ens hunnit vara ledsen. Jag har iaf fixat tid för "second opinion" av annan läkare eftersom denna läkare tidigare missade min ena äggstock och jag inte helt litar på henne. Jag tror dock visserligen att det verkligen inte finns någon som helst chans för att det finns något därinne, men känner ändå att jag måste få det bekräftat av någon mer för att kunna ta de där missfallstabletterna. Nu skaj ag iaf åka från jobbet, ska förbi kyrkogården och tita till Albin lite.

Mrs Fisk, så härligt med lyckat RUL, grattis!

M73, så skönt att allt såg fint ut, nu kan du berätta på jobbet

Persefone, är inte  säker på om jag sagt grattis än, så stort varmt grattis till er! Det låter som att det är mycket hormoner som är i rullning. JAg kan då avråda från första Babarfilmen där Babarsmamma blir mördad, den är helt hemsk och jättesorglig.

• Vi 5

Hej på er, jag smyger nu in lite försiktigt är bara i v8 och har flera missfall bakom mig så det känns ganska läskigt att våga sig in här. Jag tror att jag känner de flesta härinne, men hojta till om någon vill ha en närmare presentation. Jag mår bedrövligt illa, vilket jag är tacksam för, för det har jag bara gjort vid mina lyckade graviditeter. Så det känns som att det hittills är betydligt mer lovande även om jag ju vet att det kan gå snett närsomhelst. Förutom det kraftiga illamåendet och tröttheten är magen på allvar stor som om jag vore i fjärde (el kanske mer) månaden! Det är säkert mest svullna tarmar och sådant, men det gör att jag som är smal i vanliga fall inte kan ha mina vanliga kläder. Och när jag tar på de få bylsiga skjortor jag har ser jag jättegravid ut och jag skulle verkligen vilja dölja det ett bra tag till. Någon som har tips?

• Vi 5

Tack för alla välkomnanden! Jag mår nu ändå mer illa och vet knappt vart jag ska ta vägen. Provade Postafen igår kväll och tyckte det hjälpte lite, faktiskt, men jag blev lika däckad som de andra gångerna jag provat och kunde knappt tänka en tanke på hela fm. Att ta det på dagen skulle inte gå, de gånger jag provat somnar jag typ vad jag än gör. Men nu tog jag en i kväll med och den verkar inte hjälpa nu. Ursäkta att jag inte orkar kommentera så mycket. Maken har varit borta en vecka också och så har jag mkt på jobbet.

Jossan, nej då var det nog inte jag, jag var gravid för drygt ett år sedan men det blev mf. Innan dess var jag här när jag väntade min E men han kom i dec 2008. Och innan dess A som kom 2006.

GHP skulle kanske kunna vara en idé, tack! men jag har nog ingen som inte är gravidtunika och tror att folk är för ovana att se mig i det, och att det då skulle börja spekuleras och folk är lite plumpa på jobbet med. Har kört med kavaj och lite längre svarta tröjor under (så jag kan ha byxorna uppknäppta) tror att det kan funka ett tag till ändå.

Hemulen, skönt att se dig, har varit lite orolig när jag inte sett dig! Låter som att det räcker att tänka på dessa tre barn Jag har tid 19 mars, så en vecka kvar.

Stramalj, du är så gullig, läste ditt förra inlägg för ett bra tag sedan om att du hoppades att jag skulle våga mig in här och tårarna rann...åh du skulle ha min bm, hade tur och fick henne när jag väntade E, hon förlöste också A så det kändes speciellt. Hoppas verkligen du får någon bra. Hur mår du? Vilken v är du i nu alltså?

Ela, jag förstår också alla de tankarna. Jag tror att det är viktigt att tänka dem "klart".

Jag vill prata fosterdiagnostik nästa tis också. Känns helt bisarrt när jag varje minut tror att det ska bli mf, och väldigt läskigt med sådant förgivettagande som det innebär att ens tänka tanken. men jag vet inte hur mkt vi skulle orka i vår familj så jag vill gärna göra FVP, men i vårt landsting är det strikt KUB som gäller, bara de med riskvärden får göra FVP. Man verkar inte ens kunna få göra det om man betalar. Ska diskutera men tror inte jag kommer ha någon framgång. Det är stenhårt. Kanske kan man göra det privat i Sthlm?

• Vi 5

Åh Cilla, var det hos AS (läkaren)? Har kollat hans sida men just FVP står inte med i prislistan eller i "åtgärdslistan" så jag trodde att han inte gjorde det. Inboxa gärna!

• Vi 5

Tack för all input om illamåendet. Det har varit något bättre idag vilket har lett till ökad oro, men försöker hålla mig lugn. jag mår trots allt förfärligt Luktsinnet är ju makalöst, i pausen på ett seminarium hade en tjej tvättat händerna (misstänker jag) med handtvål, det luktade så starkt och äckligt att jag knappt kunde genomföra det.

Älgen, om jag ska ta Postafen både morgon och kväll måste jag vara ledig en vecka. Och det är svårt, jag har massa undervisning och vi har jättedåligt med folk.

Mosing, Lergigan vet jag inte om jag vågar prova, men du beskrev det lockande

Stramalj, vad skönt att hon verkar bra så långt! Jo, jag blev inskriven redan typ v 6 för att kunna få träffa läkare o göra tidigt vul nästa vecka. Fick inte träffa läkare pm man inte var inskriven. Ska prata med läkaren på tisdag om illamåendet med om nu allt ser bra ut.

Cilla, ja jag får ringa, men man vill ju inte ha någon som inte gjort det på flera år heller Fast just han är väl extremt rutinerad. Tar gärna emot tips på andra bra privata ställen.

Ja visst är det jobbigt med alla olika förutsättningar vi får beroende på var vi bor. Idiotiskt!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8