Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Asap, det var det min syster kallade "han har inte tid att sova när han lär sig så mycket" häromsistens när G lärde sig sätta sig upp själv. Gissa vad han gör när man har lagt ner honom i sängen?!
    Det var väl förra helgen han satte sig upp. Under veckan övade han på krypgrejen, och denna helg tog han sina första riktiga kryptag. Han föredrar att krypa baklänges eller åka på rumpan, men det kommer. Och han har heller inte tid att sova, han som varit så lätt att lägga och som sovit så lugnt och fint om nätterna. Nu tar det nästan lika lång tid att natta honom som A, och han vaknar ett par gånger varje natt.
    Jag antar att fasen tar slut när de har kommit över tröskeln till det de håller på att lära sig. Fast sen kommer det väl en ny.... 

• cilla67

Firren, på vår förskola tyckte de att A kunde skippa middagsvilan i början av veckan, men kanske sova nån timme to-fr, eftersom det är i slutet av veckan han är tröttast.
    A vill heller inte sova middag. Hemma är det så hopplöst projekt att vi lagt ner det och så tar vi en tur med bilen om det blir ohållbart. Kan räcka med att vi åker och handlar, så hinner han sova en stund. Eller så händer det att han går och lägger sig själv en stund, fast då blir det lite sent. Men förskolans tips var att börja med att ta bort vilan i början av veckan.

• cilla67

Asap, det kanske inte är så dumt, för jag har lagt märke till en sak, G vill helst träna (eftersom det går bäst där) i sängen, i vår säng, på skötdynan eller på vardagsrumsmattan som vi trollade fram från under möblerna i helgen. Den är astjock och mjuk, och det verkar vara lättare att skjuta ifrån när det är lite mjukt.

A var ju jämt på den mattan, men sen när vi flyttade fick maken spel på alla vassa kanter som fanns, eftersom A var precis lagom hög för att panga rätt in i alla kanter med tinningen eller tänderna. Så vi gjorde en rätt märklig möblering för att miminera antalet kanter och hörn, varvid finmattan försvann in under alla möblerna.

I samband med kalaset i helgen var vi så många att det inte gick att duka i köket, så vi klämde in soffan och fåtöljen i ett hörn, rullade ihop mattan och bar ut bordet i vardagsrummet  och soffbordet i köket.
    När vi skulle ställa tillbaka tyckte jag att det var ett bra tillfälle att se om vi kunde få till en roligare möblering, och vips kom mattan fram i sin helhet. Sedan dess har G suttit/legat/krälat omkring på den stora delar av dagen och tar sig allt längre bort utan att vi hinner se hur det går till. Igår kväll satt han plötsligt mitt i en härva av sladdar som normalt döljs av en sittpuff och en gardin... Aja, inte sladden!!!

• cilla67

Jag får ju erkänna att jag är matt-fetischist. Det kan ha påverkat vårt hem. Det kan det. Fast mest påverkade det mitt singelhem.

• cilla67

Och jag är för gammal för att ens ha hört talas om Urcellen Ellen. Däremot minns jag damerna i Fem myror, Vera, Ellen och Cecilia.

Asap, så klart hon kan sitta! Det är ju därför hon är vaken! Man måste ju öva och testa alla nya grejer! 

• cilla67

Pysslig, vilken oootuuur att proppen gick så du måste surfa istället! Jag antar att maken byter den när han kommer hem?!

• cilla67

Asap, snurrperioden, hur länge varar den? Här tycks den ha varat i ungefär tre år hittills, och ingenting tyder på att den ska avta. Tvärtom. Maken snurrar nämligen också. Fast iofs bara runt sig själv, och på längden. A snurrar som en propeller, man vet aldrig i vilken ände av sängen man hittar honom, inte heller vilken ände av honom som är i närheten av kudden. G snurrar likadant i sin spjälsäng, för att inte tala om på skötbordet, som vi därför fick avskaffa för ett tag sedan. Numera byter vi på golvet... Men det var ganska trevligt att få tillbaka bänken i tvättstugan!

• cilla67

Glassgrisen, du är nog inte äldst, det är nog jag! Jag minns Drutten och Gena, och till och med John Blund i form av en docka och Lennart Svans röst.

• cilla67

Glassgrisen igen, vad jobbigt det låter. Hoppas att det blir bättre snart. Har du pratat med bm om det så de kan kolla att det inte är havandeskapsförgiftning på g? Kram!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8