Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vi har rundat av första advent med raggmunk och fläsk. (Vi hämtade en halv gris hos systerdottern igår!) Vi vuxna äter ju det på normalt vis, men A har ätit en megaportion stekt fläsk och G har ätit raggmunk.
    Med megaportion i det här fallet menas det som hade varit en megaportion fläsk till raggmunken. Ensamt var det inte så imponerande som måltid, men det var vad A kunde tänka sig i alla fall. Nu är det inte långt kvar innan de väger lika mycket.

• cilla67

Moppen, skönt att ni börjar landa i tanken. Det blir nog bra! Kul med hus!

Galia, nä, korv blir det nog inget av med. Resten av grisen är ju stekar, kotletter, lägg osv. Det blir mat på bordet till nästa höst! Fick ett lamm för någon månad sedan också.
    Poängen är ju att vi har "eget" fläsk och lamm, hushållsgris, liksom. Inget genmodifierat, antibiotikabehandlat kött, utan riktigt gammaldags kött från en gris vi har klappat och matat. Nåja, hjälpt till att mata någon enstaka gång, då!

Systerdottern med familj har gård med alla de vanliga bondgårdsdjuren och är As idol. Det finns få saker som lockar så mycket som att åka till Sara (kusinen). Man kan titta på och klappa både kor, hästar, lamm, grisar, höns, katter och hundar. Och så kan man få sitta i traktorn! En vacker dag kommer han nog också att våga åka med!

Mrs Fisk, mmmm! Jag ska äta mer raggmunk till lunch strax. Det blev ganska mycket igår. Ska jag mejla över några?! Jo visst blir det lite ceremoni av det där. Jag är också uppvuxen med det, och allt vilt pappa kom hem med. Minns hur köttkvarnen gick varm och pappa stod med bryne och knivar.

• cilla67

Grattis Lady W! Skönt med den milstolpen passerad! Kul med en lillasyster!

Persefone, roligt att fått se lillebror ordentligt! Snart kommer han!  

• cilla67

Personligen kan jag säga att 17 januari är en bra dag att föda barn på. Särskild på Danderyd. Hjärta

• cilla67

G har just badat. Vilken skillnad det är på de där pojkarna. A badar mycket försiktigt. Han öser med muggar och leker att han kokar te och bjuder på på badkarskanten. Största skräcken är att tvätta håret.
    G är ju för all del för liten för såna lekar, men han har inga problem med vatten på huvudet eller någon annanstans. Han sitter och kör med sina knubbiga ben fram och tillbaka, snabbt, snabbt så vågorna skvalpar över kanten på baljan och mamman får städa efteråt.
    Jag tänkte testa ett dubbelbad snart, men är lite tveksam till hur så olika barn fixar det. Det löser sig väl, antar jag!

• cilla67

Assar, vilken liten godisbit hon är, Elsa! De andra är jättefina också, där var flera underbara bilder men dopbilden var verkligen ursöt!

• cilla67

Ja, det kommer jag aldrig få höra! Min mamma kommer inte ihåg sånt längre, eller så blandar hon ihop oss. Men det är ursäktat, om man är 90 år och har haft småbarn i tre perioder med 22 år mellan första och sista bebis.

Jag bara suckar när jag läser om julpyssel och julgodis. Det är ju JÄTTELÅNGT kvar till jul!! Jag har lyckats få dit en advenstljusstake och en stjärna so far. Något julpynt blir det inte förrän tidigast 22, men då åker vi ju. 

Fast jag tänkte ta in jullådan idag, och se vad vi har och vad jag har lagt på ett bra ställe...
    Ifjol bad jag maken ett par gånger om dagen i två veckor, ta in sagda låda, innan jag gav upp. Den 23 gjorde han slag i saken och kom tillbaka med beskedet att någon jullåda inte stod att finna. DÅ kom jag ihåg att vi i samband med flytten hade dumpat lite saker hos mamma, såna där saker som jag i juni tänkte att vi inte skulle behöva på länge... Det blev en improviserad julgranspyntning. I år har vi nog inte plats för någon gran, eftersom vi köpte ett olivträd och satte i en gigantisk kruka ute och så tog vi in den härom veckan... Om det inte hinner dö före jul, så får vi pynta olivträdet, helt enkelt.

• cilla67

Persefone, vad fort det har gått! Och snart är det januari! 

Ja, min mamma är rätt fantastisk. Så gammal hon är, ska hon ner på knä och krypa på golvet med barnen.

Jag minns ju min egen mormor i samma ålder, hon var gammal på ett helt annat sätt. Fast det förstår man ju, med tanke på att hon var född 1889 och hann med att emigrera till USA, komma tillbaka och under tiden uppleva att radion blev var mans egendom, bilen likaså och så kom tv. Och färgtv. Och alla hennes barnbarn fick möjlighet att gå i skolan dubbelt så länge som hon själv fick. Minst. 
    När man tänker efter var 1900-talet helt fantastiskt intressant!

• cilla67

Förresten, visst är det några här vars barn delar rum? Hur funkar det med läggning?

A och G delar ju rum, än så länge... får deras far bestämma får G flytta ut snart.
    Hittills har vi nattat G i vår säng och sedan lyft över honom, eftersom han inte alltid är i fas med brorsan. Men nu kan han ju ta sig ur vår säng, på ett synnerligen omdömeslöst sätt, och fort går det, så nu vågar vi knappt ha honom där längre.
    I måndags testade vi att natta "i stereo", och det funkade jättebra. Kanske för att jag hade "för-nattat" G innan och sett till att han var trött.
    Tisdag: not so good. Han ville inte alls sova, han ville inte alls ligga stilla och rulade som en konjakstunna fram och tillbaka i spjälsängen.
    Onsdag: Pappan ensam med läggningen, G till salu vid mammans hemkomst vid 21.30. Ville inte sova då heller. Båda gossarna fnittrar och leker tittut.

Nu tar ju alla förändringar några dagar, och jag tycker att vi ska ge det veckan ut i alla fall, innan vi offrar mitt arbetsrum/gästrummet. Men hur gör ni? Hur har ni lyckats med detta konststycke? När G är ensam med mig på dagen somnar han hur lätt som helst.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8