Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Det finns ju massor av böcker, den här tycker jag verkar bra: www.adlibris.com/kids/product.aspx
    Vi läste bara Nelly packar innan, fast egentligen utan intention att det skulle ge A nåt att tänka på. Vi pratade om bebisar generellt, vem på dagis som har en lillasyster eller bror, om att storebröder är snälla mot små barn (ex. från dagis) och lite så först.
    Så efter RUL, när vi också visste vad det skulle bli, pratade vi om att A skulle få en lillebror. Det var nog lättare att ta in en mer exakt kunskap för honom. Då började vi ta fram bebiskläder och bebissaker, som A fick klämma på och prova medan vi sa "den hade du när du var liten bebis" och frågade om han ville ge den till sin lillebror när han kommer, och det ville han gärna. Först efter den biten började vi prata om att bebisen var i min mage, när det bara var någon månad kvar. 

• cilla67

Det skrevs i 1-3-tråden om barn som skrattar... det är ju helt underbart när man hör A och G skratta tillsammans, även om det ibland följs av gråt och tandagnisslan. A har ett sånt där underbart kvillrande skratt, men G, älskade lilla sötnos! Han har det mest smittsamma skratt man kan tänka sig. Och han skrattar ofta och gärna, åt lite vad som helst. Mest om man kittlas eller gnuggar näsa!
    Igår satt jag i telefon med en sköterska på sjukhuset och skulle boka tid för hans nästa provtagning, och G satt på golvet och lekte bredvid.
    Mitt när jag sitter där och rabblar personnummer börjar han skratta. Han skrattar och skrattar, efter en stund hör man hur sköterskan börjar bli fnissig också, och frågar om det är G som skrattar, och åt vad. Tja, inget särskilt, livet är skönt, han är mätt och har just bajsat...! 

• cilla67

GBS kan man  ju ha utan att det känns, så det kan man gärna be bm kolla extra, om man har sammandragningar som man inte tycker man borde ha. Fast det ÄR vanligt med tidiga sammandragningar andra gången, fick jag lära mig. Jag fick också sammandragningar i vecka 13-14 andra gången.

• cilla67

Och om man inte har isofixöglor i bilen kan man oftast få det ditsatt på verkstad för ca 500 - och det tycker jag det hade varit värt att ha det även i makens bil.

• cilla67

Hormonstinn, håll dig i skinnet nu! Bra att de har koll på er. Bäst lillebror stannar åtminstone tio veckor till!

Assar, jag har gjort lådor till A och G där jag sparar vissa saker och plagg. Sånt vi fått, sånt de har haft på sig på dopinbjudan och sånt jag är lite extra kär i. Jag försöker göra så det är ungefär lika mycket i dem, men eftersom A är äldre blir det ju mer i hans! Och så de där älsklingsleksakerna, prasselblomman, bitleksaken och sånt mormor/farmor stickat.

Pysslig, det är nog olika på olika bilar. Jag kollade upp hur det var med makens VW, och där kunde man sätta in i alla fall. Jag tror att öglorna fortfarande räknas till avdelningen lull-lull, så vissa märken hoppar över det. Men ring och fråga på verkstaden!

Jag har satt G i dagiskö. Gott så, men så kommer papper från barnomsorgshandläggaren med ködatum från 12-02-26. Va?! Jag anmälde honom ju i fredags?! Jag antar att det är garantitiden som är utsatt, men då är det ju inte en regelrätt kö.
    Hade det varit en busskö hade jag ju stått på min plats i kön från när jag ställde mig där, skit samma om jag ska med 62an men 3an kommer först. Då låter jag ju dem som ska på den gå före. Men jag är fortfarande före dem som kom efter mig som också ska med 62an. Jag vill inte att nån ska sortera upp kön och säga att jag inte behöver stå där förrän 3an har kört, liksom. Jag fattar inte systemet.
    De har teleQ också, så jag får väl veta hur det ligger till ca 15.15, när tanten ska ringa upp. 

• cilla67

Jaha, nu har jag talat med barnomsorgstanten som ändå hade tänkt ringa upp och säga att det inte är tillåtet att "taktiksöka" plats! 0226 är datum för garantimånaderna, därför står det där, ansökningsdatum är tydligen en annan sak, och det står på annat ställe i rullorna. Annars måste man vara fyllda ett för att få en plats, men det är det enda kriteriet.
    Hon kollade hur kön såg ut och tror att G får sin plats ändå, men rådde oss att flytta datum, annars måste G skolas in i juni och sedan följa med till sommaröppna dagiset om vi söker till 25/6 som jag gjort, på inrådan av dagisföreståndaren. Och då får vi ingen semester... Kanske bästa att ändra till 1/8 då... 

• cilla67

Barba, grattis! Tråkigt att du är sjuk, krya på dig!

Knase, det där lät inget vidare... Vin kanske är rätta medicinen! 

• cilla67

M73, grattis!!

Assar, vilket elände... jag har inga som helst tips, jag har varit helt förskonad från stockningar. Men personligen hade jag satsat på ylletröja och varma duschar. Hoppas det släpper snabbt! 

• cilla67

Wohoo! Gustav har satt sig upp själv, från magliggande!!! Ingen stor grej för andra, G är ju snart 1 år, men för oss är det jättestort. Han är jättesen motoriskt, i alla fall jämfört med sin bror, och sitter som fastlimmad på golvet och leker. Han kryper inte eller nåt.
    Han har gjort vissa ansatser till att resa sig och tycker det är det roligaste som finns att stå upp, men han fixar inte det praktiska ännu. det där med att gå till ettårsdagen är en utopi, kanske till sommaren.
    men nu kan han sätta sig upp själv, och han blev jätteglad när han kom upp! Lille gubben!! 

• cilla67

Och lyckan vet inga gränser, nu gjorde han det igen och sitter och bara lyser av lycka! Nästa projekt är alltså att lägga sig ner igen... eller kanske att resa sig i sängen. I vilket fall, dags att dra upp sidan!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8