Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Chiqita - Välkommen till livet med en treåring! Kan bara instämma i det Billabong och Älgen säger för jag känner igen alltihop. Och här har vi också övergått till matning i sommar. D har vansinnigt svårt att sitta på ändan vid bordet och vi måste mata honom för att han ska få i sig nåt alls. Jag hoppas att lite vardag kan få fason på den ovanan.

Nu gröt hela familjen, sen hemfärd efter 2½ v semester på Västkusten.  

• Mrs Firren

Hej alla! Läser vad ni skriver men kommenterar sällan.

IdaVi - Aj aj vilken jobbig tandolycka. Stackars Ida.

Här tycker jag det funkar bättre och bättre med Stella. Magen mår bättre och barnet är nöjdare. Frid och fröjd nästan. Nu är hon drygt två månader och det är så skönt när tiden går och hon blir lättare att tyda och få nöjd. Sjalen är vår bästa vän och efter kommer babysittern med babygymmet stående framför så att hon kan pilla och sparka på det.. Nu håller jag på att träna in henne på att sova i sin säng och det funkar halvbra.

Inatt har hon för första gången sovit, vad jag upplever som, en hel natts sömn. Dvs somnade vid 20 och sov till 9, med löpande matningar förstås. Hoppas, hoppas att det kan vara en ingång till lite mer regelbundenhet. Vi har alltid varit så himla bortskämda med att David sovit på kvällarna, vilket har gett oss mycket vuxentid, så jag måste erkänna att det var skönt när lugnet la sig igår när hon somnade. Vi såg på film för första gången sen Stella kom. Lyx!

Med David är det bra. Otroligt gullig med sin syster och väldigt förtjust i henne. Han skiner verkligen upp nu när hon pratar tillbaka till honom och ler brett, De är så söta ihop. Hjärta  Återinskolningen på fsk går inte lika bra. Maximal separationsångest för hans del, så vi ska ha ett snack med personalen på måndag. Jag tror problemet är att det är just jag (och Stella) som lämnar. Tror inte han reagerat på samma sätt om pappa lämnat.

• Mrs Firren

asap - Fast grejen är att det är action hemma hela tiden när han är hemma. Han kräver aktivitet hela tiden annars blir han fasansfullt gnällig och klängig och det mår ingen av oss bra av, då blir det bara tjat från alla håll och till slut exploderar vi båda två. Så vi tror absolut att vardag på förskolan är det bästa för honom.

Och han har kul där, har fått rapporter hela veckan att han skrattar dagarna i ända - när han slutat gråta efter mej. Måndag och tisdag var jag kvar en timme, onsdag-fredag en halvtimme. Innan sommaren och hela året har det bara varit frid och fröjd. Så  jag vet inte. Vi får se. 

Vi ska ha vårt vanliga samtal (ca var 3e mån) med ansvarspedagogerna i morgonbitti där vi ska prata om pedagogiken kring D, hans nya resurs och så lämningarna bl.a. Det brukar bli väldigt bra samtal så jag är hoppfull att de har en bra plan eller iaf en idé om hur vi kan lösa situationen kring lämningarna. Jag/Vi må känna vårt barn bäst men det är de som är experterna generellt sett och sitter på en massa erfarenhet. Jag litar på dem.

• Mrs Firren
    Älgen skrev 2012-08-28 22:47:25 följande:
    Mrs Fisk,  flera barn på storebrors avdelning har denna höst blivit bökiga att lämna på dagis. De vill inte gå dit, gråter och håller tag i föräldrarna men är glada när de hämtas senare. De har en väldigt bra grupp, både barn och fröknar är toppen men det verkar vara nåt med fyra års åldern som stökar till dagislämningar. 

Storebror har inte gråtit men vill inte gå dit vilket han inte tidigare har sagt men när jag hämtar på eftermiddagen vill han inte gå hem... Fröken sa att det hade hon sett förut i fyra års åldern.
    Kanske är det den "smittan" D fått? samt att ni varit hemma över sommaren och han blivit storebror. Hoppas det snart går bättre för det är tärande på alla. 
    Jag förstår dig om du vill att han går, i vårt fall så skulle inte lillebror få sova nåt om storen var hemma varje dag. Lillebror är alltid jättetrött på måndagar...  
    Men Gud vad skönt att höra! Vad glad jag blir. För då innebär det samtidigt att det kommer gå över framöver, iom att det är en fas menar jag.

Det är säkert en kombination, precis som du säger, ankomst av syskon, långledigt, allmän ångest som börjar dyka upp mm.

Förresten, D har börjat bli rädd för saker - mörkret i sovrummet, oidentifierade saker på altantaket och ett par andra saker. Han har förut varit helt obrydd men börjar reagera nu och säga att han är rädd. Antar att det är ett normaltecken så jag är inte orolig alls. Reagerar era andra 3-4-åringar på samma vis?   
  • Mrs Firren

Jo, jag misstänker att det hänger ihop med den ökade fantasin. Vi har ahft dålig pejl på Ds fantasi eftersom han inte pratat så mycket, men i sommar har det lossnat lite. Så jag tror absolut det hänger ihop och just därför ser jag det som ett tecken på att han är "som alla andra", vilket ju är kanon.

• Mrs Firren

Kasperina - Hoppas liten stannar ett tag till och att du får komma hem snart.

• Mrs Firren

Glassgrisen - Visst använde ni en specifik metod för att skapa rutiner tidigt för E och få honom att sova bättre? Har en kompis som har stort behov av input på sovfronten och jag kom att tänka på dig/er. Vad heter "gurun" och finns det någon bok om ämnet? Kan du beskriva metoden lite?

Kanske nån av er andra som vet också. 

• Mrs Firren

Hej Ellan! Hej alla andra!

Intressant att höra att fler märker av barnens rädslor. Antar att det bara är att invänta fler såna...

Idag var förskolan stängd och D har varit hemma med mig och Stella. Det skulle kunnat bli en dag fylld av konflikter men jäklar vad bra det gått! Jag är så himla glad. Den stora anledningen tror jag var att S sov hela förmiddagen i sin säng, alltså inte i sjalen på min mage, så jag var fri att leka med D i nästan tre timmar. Det var så himla roligt och det märktes att han uppskattade det och därför också var nöjd under resten av dagen. Vi gick en sväng till affären också, det tog 1½ h och D gick fram och tillbaka. Duktiga lillkillen. Men snacka om att det gäller för mamsen att koppla på "lek mode" och leka fram barnet längs vägen istället för att tjata. Antar att fler känner igen det. En riktigt bra dag på alla sätt och vis.

Åh, det var nåt jag skulle fråga men nu försvann det ur minnet, som så mycket annat.       

• Mrs Firren

Här har vi precis haft första vändningarna! Från mage till rygg flera gånger om. Så himla roligt när det händer grejer.    Men motivationen måste vara den rätta - Davids bilar. 

Ellan - Stella är 11 veckor igår så hon är rätt färsk. Nu har hennes mage fixat till sig så kvällarna och nätterna är lugnare. Nätterna t o m bra. Och hon börjar även kunna sova nån annanstans än i sjalen på dagarna så jag tycker allt känns mycket, mycket bättre nu. Annars är hon mest bara glad och väldigt, väldigt nyfiken. "Pratar" mycket.

David är 3 år 8 mån. En riktig guldklimp på alla sätt.  Hjärta 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8