Älgen skrev 2012-08-28 22:47:25 följande:
Mrs Fisk, flera barn på storebrors avdelning har denna höst blivit bökiga att lämna på dagis. De vill inte gå dit, gråter och håller tag i föräldrarna men är glada när de hämtas senare. De har en väldigt bra grupp, både barn och fröknar är toppen men det verkar vara nåt med fyra års åldern som stökar till dagislämningar.
Storebror har inte gråtit men vill inte gå dit vilket han inte tidigare har sagt men när jag hämtar på eftermiddagen vill han inte gå hem... Fröken sa att det hade hon sett förut i fyra års åldern.
Kanske är det den "smittan" D fått? samt att ni varit hemma över sommaren och han blivit storebror. Hoppas det snart går bättre för det är tärande på alla.
Jag förstår dig om du vill att han går, i vårt fall så skulle inte lillebror få sova nåt om storen var hemma varje dag. Lillebror är alltid jättetrött på måndagar...
Men Gud vad skönt att höra! Vad glad jag blir. För då innebär det samtidigt att det kommer gå över framöver, iom att det är en fas menar jag.
Det är säkert en kombination, precis som du säger, ankomst av syskon, långledigt, allmän ångest som börjar dyka upp mm.
Förresten, D har börjat bli rädd för saker - mörkret i sovrummet, oidentifierade saker på altantaket och ett par andra saker. Han har förut varit helt obrydd men börjar reagera nu och säga att han är rädd. Antar att det är ett normaltecken så jag är inte orolig alls. Reagerar era andra 3-4-åringar på samma vis?