Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Är det nån som har erfarenhet av och tips på bra kokbok och bakningsbok för mindre barn? Jag tänker mig tydliga enkla recept med typ en lista att följa, gärna bilder för att visa samma. Jag har inte hunnit kolla runt men tänkte att kanske nån här har bra tips. Bokrea snart...

• Mrs Firren

Kanon! Tack, vad roligt. Då ska jag kolla det.

• Mrs Firren

Jossanjo - Vi har 3,5 år mellan våra och skippade syskonvagnen. Däremot har storebror älskat att åka vagn vilket medförde att jag burit lillasyster mycket, mycket i bärsjal till och från förskolan. Vi har 1,5 km till fsk och det hade inte funkat att han skulle gå. Men bärsjal de första 3-4 mån var en klockren lösning för oss.

• Mrs Firren

Okej att vi vet att Stella är tidig med grovmotoriken men nu går hon fasiken med gå-vagn. Hon är 7,5 mån. Hon reser sig upp överallt och idag tog jag fram vagnen. Hon fattade direkt. Det känns helknäppt med tanke på hur sen David var. Det skiljer ett halvår på dom i utveckling i runda slängar.

• Mrs Firren

Cilla - Ja, det är märkligt hur det kan bli.

Det jag funderar på är om det är nåt speciellt vi ska tänka på nu när hon är så pass framåt motoriskt sätt. Jag tänker säkerhet t.ex. Eller nåt annat? Någon som har erfarenheter el tips som vi kan ha nytta av? 

• Mrs Firren

Zenobia - Det där har jag också hört att bebisar som går jättetidigt är mer klumpiga, utan styrsel. Vet t ex ett barn som inte hade någon fallteknik att tala om (sätta sig på ändan) utan bara kraschade hej vilt när hon gick supertidigt. Hon slog sig duktigt i början.

Till Stella använder vi faktiskt innehjälm i skumgummi. Det känns bra. 

• Mrs Firren

Zenobia - Vissa grejer känns det som att de (tyvärr) måste lära sig av sina misstag, att det inte hjälper att tjata och träna. Men det kanske mer gäller äldre barn?  Just vildingarna känns som såna som ibland måste lära sig själva hur man ska göra, har liksom inte tid att lyssna...

• Mrs Firren

Tack för input alla!

Jossanjo - Alltid bra att höra hur andra tacklat situationen. Hon har ju skumgummihjälm nu, en lånad sådan, men jag ska försöka ta mej till Barnens hus i helgen och kolla utbudet där. Jag misstänker också, precis som du säger, att hon kommer lära sig falla bättre och parera när hon blir ändra. Hon kommer ju inte ha hjälm för alltid, vi är definitivt inte överbeskyddande, men nu när hon är så pass liten så tycker jag den fyller sitt syfte. Vi tränar "falla bakåt på rumpan" och i bland funkar det. Idag la jag också märket till att hon börjar lära sig att gå ner på knä igen när hon inte vill stå längre. Det är bra att kunna.

• Mrs Firren

Stramalj - Underbart! Vad roligt. Grattis grattis till plusset!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8