30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Verkligen bra budskap Pysslig!
Verkligen bra budskap Pysslig!
Slänger in en länk här till en tråd jag skapade - behöver hjälp med att hitta ett amningsvänligt underställ till vintern. Är sjukt less på att ha svettig, kall bomull närmast kroppen när jag är ute och går, cyklar eller bara knatar i skogen. Nån som har nåt tips?
www.familjeliv.se/Forum-3-96/m67253181.html
Elsis - Jättebra tips! Tack!
Spännande Kasperina och Tessan! Hoppas era småskruttar tittar ut snart.
Här har vi gått in i en ny fas - grötfasen. Våra kvällar är halvkaos och S somnar inte förrän 22-snåret som tidigast. Ibland tar hon en powernap vid åtta och är vaken till midnatt. Rätt knäckande även om hon för det mesta är en glad skit. Mina kvällar är utraderade och jag gör inget annat än sitter med tuttarna i vädret från kl 17 fram tills hon somnar. Just nu börjar jag känna mej smådeppad eftersom jag känner mig uppäten; jag existerar inte. Så jag har börjat fundera på om hon helt enkelt inte får tillräckligt med mat på kvällen eller om det kanske är en fas. Hur som helst suger det energi och jag behöver hjälp. Hjälpen heter gröt (vi testar lite med ersättning på flaska också men hon fattar inte riktigt poängen med det) och att Mr F kan dela på ansvaret. Stella är snart 4,5 månad och jag ska försöka helamma tills hon är halvåret men sen vill jag nog runda av så fort som möjligt. Vi kan mysamma sen efter det men jag tror hon är rätt redo för stadigare mat, hon är intresserad iaf.
Annars är hon ett nöjt barn. Väldigt fysisk om jag jämför med hennes storebror. Man skulle kunna säga att hon är lika tidig på grejer som David var sen... Vi får väl se vad som händer framöver.
Galia - Vår BVC-sköterska var inte alls speciellt restriktiv utan hänvisade istället till att rekommendationerna blivit mer liberala från SLVs (?) sida sen 2008 när vi var i samma sits senast. Jag har ingen uppfattning eftersom jag är för dåligt insatt. BVC-sköterskan sa att om S visar intresse för mat/äta när vi äter så ska vi absolut ge henne lite att kladda med och få smaka på - smida medan järnet är varmt. Sen har jag hört från flera håll att det är bra att introducera gluten medan man helammar, så jag känner inga tveksamheter kring att börja med gröt redan nu. Vi får se vad som händer. I slutänden ska jag också må bra i situationen och jag tror inte att S mår mindre bra av att börja med lite gröt vid den här åldern.
Glassgrisen - Jag tror inte att min kompis riktigt tog tag i tipset om Gina Ford, men nu verkar det börja ha fixat till sig för dem iallafall.
Nä, Stella sover tyvärr inte längre på morgonen utan är vaken vid 6-7, kl 8 som längst. Eftersom vi måste i väg till förskolan så väcker jag henne vid åtta om hon sover så länge. Men nu har hon börjat sova ganska bra på dagarna så hon kan få ihop 3+2 h en bra dag.
Ha ha, minns hur det var med hungrigt barn när D var liten. Kul att Freya gillar gröten. Bara att lasta in!
Galia - Ingen fara.
Chiqita - Vad skönt att höra att du känner igen det jag beskriver. Jag hoppas att hon reagerar på samma sätt som Hugo på gröten. Hur är han i fysiken - rörlig, tidig?
Det jag funderar på med S är att hon än så länge verkar vara tidig med det fysiska vilket kanske gör att hon behöver mer energi redan nu än hon kan få från mig. Hon har vänt sig från mage till rygg sen hon var 2,5 månad, nu börjar hon precis behärska vändningarna från rygg till mage. Hon rör sig runt på golvet åt sidorna och bakåt och kämpar för att komma upp i krupställning. Lägger jag ner henne på golvet så drar hon in benen och står i krypställning innan hon går ner på mage. Hon gör situps för att komma upp i sittställning och föredrar att stå när man håller i henne, ibland med hopptendenser. Med all den aktivitet kan jag på ett sätt känna att det är helt naturligt om hon börjar behöva mer energi/mat. Men jag har ingen erfarenhet av barn med "normal" utveckling eftersom D var så sen, så jag har ingen aning ifall det ska räcka med bröstmjölk ändå.
Galia - Nej, inte på annat sätt än att han hade (har) dålig munmotorik och vi därför fick använda amningsnapp de första tre månaderna.
Asap - Tack för exemplet! Känns skönt att höra att man inte är ensam om att resonera så.
Grattis Tessan!!
chiqita - Huvudsaken han kommer dit han vill.
Vi kör också TH till båda. Till D tog vi aldrig den utökade delen när han var ny vilket var tokigt så här i efterhand med tanke på utredningen och ev diagnos. Till Stella tog vi den utökade delen direkt. Däremot har jag pratat om att höja Ds premie eftersom han är så olycksdrabbad pga halvdan balans och grovmotorik. Har inte kommit så långt än bara...