Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Hm, mina ögon har börjat klia nåt vansinnigt idag. De känns torra och jag blinkar ideligen och ser nästan suddigt ibland. Först tänkte jag att det kanske är första tecknet på en förkylning eller ögoninfektion, sen hann jag tänka att "Inte kan det väl vara pollen, redan.", innan det slog mej att det kanske har med hormonbalansen att göra. Efter helgens magsjuka har jag helt slutat amma och det slog mig att det kanske har med minskade hormoner att göra. Nån som har pejl eller erfarenhet av nåt liknande?

• Mrs Firren

Mosing - Jag har trappat ner amningen rejält sista 1-1½ månaden så det låter som om det skulle kunna vara nåt liknande. Skönt att det är bra nu! Mensen börjar göra sig påmind också. Har spiral sen ett halvår men vi får se hur det går nu med ev mens.

• Mrs Firren

Åh nej Vi4! Hoppas du kan komma iväg idag och kolla hur det ligger till. Som Ela säger så behöver det ju inte betyda något. Hoppas allt är okej.

• Mrs Firren

Hur har det gått Vi4? Var undersökningen nu på förmiddagen?

• Mrs Firren

Jossanjo - Usch vilket jobbigt besked och jag förstår att det är mycket som snurrar i huvudet. Jag har erfarenhet av ett barn med litet huvud så jag tänkte bara dela med mig av vår historia med David. Han är världens härligaste men det lilla huvudet har ställt till det lite för oss och honom.

Trots att både Mr F och jag är XL-storlek fick vi en bebis som var rätt pluttig, framförallt hade D ett litet huvud, 33 cm när han föddes. Det var inget vi reflekterade över men han har hela tiden legat på under -3 på kurvan vad gäller huvudomfång. På 18 månaderskontrollen reagerade BVC på att han hade dålig grovmotorik (hade precis börjat gå), inte jollrade/pratade och hade litet huvud. De tre faktorerna gjorde att vi fick påbörja utredning och det har vi gått på nu i två år och utrett och utrett. David har fortfarande litet huvud, något som kan vara ett arv från Mr F som också har litet huvud. De hittar inget fysisk fel på skallen och hjärnan annat än att huvudet är litet och hjärnan därmed också är liten. Troligen är det detta som gör att han har en utvecklingsförsening på ca 1 år, halvdålig grovmotorik (gör allt som andra barn gör men kommer förmodligen aldrig få 5:a i gympa) samt är sen i talet (pratar men ligger ett par år efter i språkutvecklingen). Nu är han färdigutredd men problematiken kvarstår och vi håller precis på med en ny utvecklingsbedömning. Han har en resurs på halvtid på förskolan och vi ägnar mycket tid och energi åt medveten lek/träning för att stärka honom på hans olika problemområden. 

Jag vet inte vad jag egentligen vill säga med det jag skrivit ovan, kanske mest bara säga att ett litet huvud inte behöver betyda att det är något jättefel. Ja, David är inte som andra fyraåringar men han är helt underbar ändå. Hans problematik är så pass enkel att vi inte för ett ögonblick övervägde annan fosterdiagnostik med Stella annat än vanligt UL. Hade vi fått ett likadant barn till med litet huvud, utvecklingsförsening (som förhoppningsvis rättar till sig i framtiden), dålig motorik och svagt tal så hade vi gärna tagit en till sån guldklimp.

Jag förstår att du är skitorolig och det finns många orsaker till att bebisar har litet huvud, arv är ett av dem. Men jag tänker att de kanske kan titta på mer än bara huvudstorleken. Kan de göra magnetröntgen av bebisens skalle i magen? Jag tänker - titta på hur hjärnan verkligen ser ut. Vilka möjligheter till undersökningar finns när bebisen ligger i magen, är det "bara" FVP man gör? Jag förstår att du inte har de svaren nu men jag försöker bara spåna på möjligheterna. Jättebra att du fått träffa läkare till slut och att de vill kolla upp ordentligt. Inboxa gärna om du har frågor eller vill bolla.  

• Mrs Firren

Jossanjo - David hade också litet huvud men långa ben (lårben) när han låg i magen, båda arv från föräldrarna misstänker vi.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8