Inlägg från: chiqita |Visa alla inlägg
  • chiqita

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Den här dagen tog en helt annan vändning än tänkt.. Vaknade och tyckte Agnes kändes sval i morse tidigt, yeeyy, men när vi vaknade vid 9 igen var hon inte längre så sval. 39,1 i feber och jag tänkte att "då kan den säkert gå upp till 40 ikväll", lika bra att ringa läkaren.

Fick en tid vid 10 och trodde då att "ja ja, blir väl bara antibiotika så hem igen" - fel... Läkaren ville inte släppa henne hem bara, sticket i fingret, som hon förövrigt fixade galant, visade ett CRP på över 200, med andra ord ett tydligt bevis på bakterier i kroppen. Han gissade på lunginflammation och remiterade oss till sjukhuset för en ordentlig koll.

Ringde mannen som avbokade dagens möten, hem och hämta väskan m blöjor och lite extra saker ifall hon skulle bli inlagd.

Hämtade upp mannen på vägen, åkte till sjukan och därefter började väntandet. Först puls och syresättningscheck, blodtryck, leksaker för att hon var så duktig och bedövningskräm för blodprov. Tempen låg på 38,6 3 timmar efter dagens Ipren och därefter steg den mer. Mera vänta..

Läkaren kom, lyssnade på hjärta, lungorna som lät bra, halskoll, öron... Ordination till röntgen, blodprov och mera vänta. 30 min senare febernedsättande - vänta.. En timme senare (A hade somnat), blodprov, leksaker, vänta...

En tid senare kom de och sa att vi hade röntgentid om 30 min. Nu var både mamma och pappa hungriga så snabb tur till kiosken, A åt en korvspets, och upp till röntgen därefter... Sen mera vänta... Vänta... Och vid 16-tiden kom läkaren. Både röntgen och blodprov visade på lunginflammation. Den satt långt ner i lungan och därför hördes inget när de lyssnade. CRP-resultat 330 så jo då, tydlig infektion i kroppen. Därefter fick vi äntligen åka hem... Nu hoppas vi bara att hon blir bättre och klarar att ta sin medicin, annars blir det inläggning på sjukhus.
    Ingen fara med A då men oj vad det gör ont i mammahjärtat att se henne utslagen på soffan och ligga och gny oroligt.

Sorry för låååångt egoinlägg.

• chiqita

Ellie: jo pappa höll i och hällde i henne så första dosen är ok. Får se hur det går med nästa..

Pysslig: du närmar dig.. Fast vi har nästan lagt det namnet åt sidan.. Ludvig är å andra sidan fint

• chiqita

Gav henne precis dos nummer två, först ville hon inte men efter att ha förklarat att hon behövde den för att bli frisk gick nästan hela ner. bad om att få en medicin som smakade så bra som möjligt och jag tror vi fick en som är godkänd. Får hoppas nästa dos går lika bra..

• chiqita
    Kan hoppa in och berätta att det är en helt annan tjej här hemma idag. Febern var äntligen borta i morse och när jag kom hem från läkarbesöket i dag var det en glad tjej som tittade fram. Underbart!
    Blir ändå en lugn vecka med återkoll hos läkaren på fredag bara för att få bekräftat att infektionen gått ner (läkarens ordination). 
    När jag var där idag fick jag lyssna på lillebrors hjärta. Livmodern sträckte sig till naveln omkring. Är i v 16+4 idag. BT var fint och nu väntar RUL den 2 nov - spännande! Fortsatt sjukskriven blev jag dock för även om uppkasten minskat har jag svårt att få i mig vad som helst och skulle ännu inte klara av en vanlig arbetsdag med allt vad det innebär. Har trots allt lyckats gå upp ett halvt kg och det är ju super!  

(¯`°? Vår snutta kom 2/7-09, lillebror 5/4-2012..? *kärlek* ?°´¯)
  • chiqita

Moppen: Grattis till lyckat RUL och kul med en lillasyster, om det är det

Mrs Fisk: Ingen kan väl tvinga dig att skriva in dig tidigare, och jag tycker självklart att du ska få lyssna på hjärtat i v 14

Anna: Pepparkakor med citronmarmelad låter som ett tydligt graviditetstecken tycker jag. Håller tummarna att det går vägen denna gång. Kram 

• chiqita

Assar: åå så jobbig maris att få som liten... Blir lite gravidpåverkad och släpper fram en tår.
    Lycka till på BVC idag

A ännu bättre idag. Fortsatt svår hosta men drack nästan en hel välling till frukost.

• chiqita

Mrs Fisk: Grattis till pickande hjärta!!!

Lena: jag har i o f sig lätt att få bihåleinflammation då, men för mig sätter det sig på några dagar bara. Brukar kännas obehagligt och liksom tyngande att trycka lätt med fingrarna över näsryggen..

• chiqita
    asap skrev 2011-10-26 20:12:20 följande:
    Eller ögonblicket då det säger slurp och bebisen är ute och landar på ens bröst och man äntligen får kika på vem det är som varit därinne alla månader.
    Hihi, kul beskrivning av det hela. Hoppas verkligen det går så lätt som ett enkelt "slurp" när det väl är dags

Barbara: Uff din stackare. Lider verkligen med dig och förstår vad du går igenom. Kram!

Norrlandssyster: Du kan inte anmäla dig på deg, låtsas att du ser fram emot det lika mycket som de andra på jobbet och sedan "bli tvungen att dra dig ur" för att ni inte har barnvakt och barnvakten blivit akut sjuk, eller bli sjuk själv eller av någon annan grund bli tvungen att ta bilen? Vinprovning handlar väl egentligen inte om att dricka vinet utan att bara smaka på detoch sedan spotta ut det? Kanske jag som missförstått det, fast personligen skulle jag nog inte ens klara av att bara smaka på vinet och spotta ut det utan att kasta upp.

Ego: Har märkt av mycket sammandragningar i det sista. Från början slog det mig inte att det var det, men när jag tänker på det är det rätt tydligt. Kommer framför allt på kvällen och ännu mer nu när jag har en klängig sjukling på 11 kg som vill bli buren överallt. Tungan ute Måste nog bli bättre på att sätta gränser men samtidigt är det galet svårt att säga nej för jag tycker ju samtidigt synd om henne. Men att bära henne upp och ner i trappen är nog inte det smartaste.. Drömmer
  • chiqita

Wiii, hände precis den första tydliga buffen utifrån, alltså med handen på magen och den var tydlig också Tidigare har  jag bara känt antydningar till buffar men aldrig så tydligt som ikväll! Sååå mysigt!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8