30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Den här dagen tog en helt annan vändning än tänkt.. Vaknade och tyckte Agnes kändes sval i morse tidigt, yeeyy, men när vi vaknade vid 9 igen var hon inte längre så sval. 39,1 i feber och jag tänkte att "då kan den säkert gå upp till 40 ikväll", lika bra att ringa läkaren.
Fick en tid vid 10 och trodde då att "ja ja, blir väl bara antibiotika så hem igen" - fel... Läkaren ville inte släppa henne hem bara, sticket i fingret, som hon förövrigt fixade galant, visade ett CRP på över 200, med andra ord ett tydligt bevis på bakterier i kroppen. Han gissade på lunginflammation och remiterade oss till sjukhuset för en ordentlig koll.
Ringde mannen som avbokade dagens möten, hem och hämta väskan m blöjor och lite extra saker ifall hon skulle bli inlagd.
Hämtade upp mannen på vägen, åkte till sjukan och därefter började väntandet. Först puls och syresättningscheck, blodtryck, leksaker för att hon var så duktig och bedövningskräm för blodprov. Tempen låg på 38,6 3 timmar efter dagens Ipren och därefter steg den mer. Mera vänta..
Läkaren kom, lyssnade på hjärta, lungorna som lät bra, halskoll, öron... Ordination till röntgen, blodprov och mera vänta. 30 min senare febernedsättande - vänta.. En timme senare (A hade somnat), blodprov, leksaker, vänta...
En tid senare kom de och sa att vi hade röntgentid om 30 min. Nu var både mamma och pappa hungriga så snabb tur till kiosken, A åt en korvspets, och upp till röntgen därefter... Sen mera vänta... Vänta... Och vid 16-tiden kom läkaren. Både röntgen och blodprov visade på lunginflammation. Den satt långt ner i lungan och därför hördes inget när de lyssnade. CRP-resultat 330 så jo då, tydlig infektion i kroppen. Därefter fick vi äntligen åka hem... Nu hoppas vi bara att hon blir bättre och klarar att ta sin medicin, annars blir det inläggning på sjukhus.
Ingen fara med A då men oj vad det gör ont i mammahjärtat att se henne utslagen på soffan och ligga och gny oroligt.
Sorry för låååångt egoinlägg.