• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • aigee

lena: trist med kompisen!!

juni; skönt med piggare dotter. och hur får man barnet att dricka varmt mot hostan... N vägrar! inte ens välling går...

ang flytande medicin. Min skrutta tycker flytande alvedon är gott. hon kan ibland till ock med be om medicin!! ger henne på en sked. däremot går inte suppar eller termometer. då blir det illvrål

Ego: ikväll många förvärkar. tur att min man är underbar så jag fick sova bort dom en halvtimma. nu är förvärkarna ersatta av sammandragningar vilket är mycket behagligare!

• Gladhannapanna

Ang medicin: När det gäller Julia är det ibland våld och ibland frivilligt,
    När det handlar om Agnes är det bara att vara tydlig med att medicinen ska ner, hon får välja att ta den själv eller att vi sprutar in den med spruta. Hon är världens bästa på att ta medicin, antar att det underlättar att hon inhalerar mot astma varje dag.

• Piggley Wink

Kanin: USch vad jobbigt, inte nog med att det är jobbigt för er föräldrar, det blir ju ännu jobbigare när det är så jobbigt för Ärtis Alla tummar hålles här för att det blir som du vill i sommar!

Lena: Stackars Ida och stackars vännerna. Ring 1177 och fråga om det verkligen ska vara så att feberna aldrig ger sig, helt hopplöst ju!

H juni 07, syskon november 10
  • Mandra

Vi lät barnen leka med sprutorna lite med vatten. De drack, de sprutade i handfatet och grejjade och hade sig. Sen gav jag dem saft i sprutan.. ibland så ger jag dom sputan och ibland tar de själva och när det är medicin så brukar det gå riktigt smärtfritt numer på båda trollen men det har hänt att Tyra vägrat (lilla tjejen 2,5år) och fått hålla i henne och gett medicinen. Nu i sommar har jag tagit fram spurtena vid ågra tillfällen när vi ska åka bil (för Tyra är ju åksjuk och då vill vilya också ha för dom vill ju alltid ha det den andra får) och fyllt dom med ingefärsvatten. Detkan ju ta en kvart för det är ju inte mycket i sprutorna men då går det i en deciliter eller två i de små liven. Dom älskar sprutorna när de är sjuka.. då brukar jag vätska upp tjejerna med dom också för det är ett roligt sätt att dricka tycker dom.
    Så i detta hus är de där sprutorna kompisar och oerhört värdefulla

• IdaVi

Tack för alla tips om hur man kan underlätta med medicineringen. Men nu går det riktigt bra faktiskt! *knock on wood*

Sara: Hoppas du fått sova i natt?!!
    Det mest konstiga är ju att vi inte ens fått träffa nån dietist eller liknande utan bara fått med oss ett papper hem Det har iofs gått bra ändå, men man tycker ju att man skulle kunna få lite stöttning. Först kändes ju listan med produkter innehållande ägg jätteskrämmande, men nu har man vant sig.

juni: Febern har ju gått ner iaf, så jag antar att medicinen gör nytta. Men har hon feber ikväll så ska jag ringa. Nu har mamma henne och sen tar maken henne efter lunch. Pyssel pyssel.... Och jag har bara 4 veckor kvar att jobba!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Billabong

Hurra! Vi fick sova hela natten utan uppvaknande barn! SÅ SKÖNT. Härligt att känna sig utvilad på morgonen - händer inte alltför ofta (ligger heller inte i min natur som typisk nattmänniska).

Lena: Låter verkligen som att det finns förbättringspotential vad gäller hur de hjälper/informerar familjer med allergiska barn! Vi valde att inte träffa dietisten som jobbar på barnkliniken/allergimottagningen vid ett eget möte eftersom vi skulle behöva vänta i närmare en månad (det var mitt i semestern G blev sjuk). Däremot hade dietisten som var med på Neo info som hon gav oss och så hade vi telefonmöte med den förstnämnda dietisten när hon började jobba igen i mitten av aug. Vi fick så klart också en del info och recept från allergisjuksköterska som utförde pricktestet.
    Framför era synpunkter så att de förstår att de måste bli bättre!
    Annars tycker jag äggallergitråden här på FL är jättebra. Fått mkt bra tips om vaccinationer (MPR innehåller ju ägg) och sådant där. Har du (och Pyttis) hittat den?
    Hoppas I kryar på sig!

• Piggley Wink

Bara för att H och hundarna sov snällt hela natten (valpen har vaknat och pipit lite vissa nätter hittills), så väckte KATTEN mig mitt i natten för han var HUNGRIG! Och då menar jag inte hungrig utan svältande, med näradödenupplevelser ! Han är jättego, men jag gillar inte alltid hans dygnsrytm I lördags firade han sin åttaårsdag, H tyckte han skulle få tårta men han fick lite färska räkor sp blev över från fredagen, och älgfilé. Vissa har det bra!

Allergier verkar ju jättestökigt, här vill de ju inte ens hjälpa mig att hitta vad det är H inte tål . Nu har vi skrivit matdagbok i två veckor, så nästa vecka ska de höra av sig. Hon har inte varit dålig dessa två veckorna, undrar om det är för att hon varit hemma och sjuk? Det är ju bara på förskolan hon blir dålig i magen...

Nähäpp, dags att hämta liten H, har varit på förskolan idag fm. Jag var tvungen att byta bil innan jag kunde hämta henne, vi har lite bilstrul just nu, har FYRA(?!?!?) bilar och alla är ju naturligtvis på fel ställe eller utan barnstol. Ska hämta upp den fjärde ikväll så sen har vi ju iaf alla hemma...

H juni 07, syskon november 10
  • IdaVi

Sara: Hurra för bra skönhetssömn! Det var ni värda!
    Ja, man tycker ju man skulle kunna bli erbjuden information iaf och sen göra ett val om man vill ta del av den eller inte.
    Har missat äggallergitråden. Du får gärna skicka länken om du vill
    Tack, nu borde hon ju bli bra snart stackarn! Hon är ju inte tjock sen tidigare (väger bara 10 kg) och efter 2 veckors petande i maten har det knappast ökat något

Nu har jag tagit långlunch med en f.d kollega. Trevligt!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Billabong

Lena: Länken till äggallergitråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Exakt, erbjudande om hjälp är ändå ett minimum när man ställs inför faktum om att barnet har en födoämnesallergi.

juni: Hoppas nu att H och ni kan få bra hjälp att reda ut vad det är hon blir dålig av! Låter definitivt som att det finns en tydlig koppling till fsk.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8