• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Milla C
    juni: När jag var i vecka 40 med gabriel kom det en dag när jag inte kände några sparkar alls. Var på besök h'r i Arboga (vi bodde i Stockholm då) och alla telefonnummer och allt fanns hemma. Hade bara mobilen, så jag ringde sambon och bad honom kontakta min BM. Hon ringde upp direkt och sa "du ska åka in och kolla. Hellre en gång för mycket än en gång för lite". Vi åkte in till Örebro, och ingen där sa ett enda ord om att det skulle vara "i onödan" fastän det visade sig att bebisen mådde så bra så. Han hade bara vänt sig från ena sidan till den andra (och vände sig tillbaka sen på natten ). Är du orolig ska du definitivt ringa.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • IdaVi

juni: Kikar bara in lite snabbt, för vi är på väg ut. Men med Ida hade jag nästan en hel vecka då jag inte tyckte jag kände några rörelser. Bestämde mig för att åka in till sjukhuset, men då gav den (Ida) sig till känna. Har också märkt av att det är mycket lugnare i magen nu i slutet.
    Det är säkert ingen fara, men är du orolig så tycker jag du ska ringa för säkerhets skull.

Nu ska vi iväg en sväng. Kommenterar mer senare

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

Funderar fortfarande, den sparkar då och då men svagare än vanligt (eller är det jag som inbillar mig). Dessutom kommer det en spark då och då istället för flera i följd. Svårt attt veta om det är hjärnspöken eller på riktigt... Käkar lite rollokolor igen nu, blev avbruten förut för vi fick besök...

H juni 07, syskon november 10
  • IdaVi

juni: Det är samma här... Inte alls några sparkar längre heller för den delen, mer lite lugna rörelser framåt kvällen... Har du testat choklad? Det brukar "min" gå igång på...

• Piggley Wink

Rollo är grejen! Nu röjer den runt för fullt igen, SKÖNT! Undrar om den flyttat lite på sig för ner till vänster har den inte grejat på länge...

• IdaVi

Apropå mina åderbråck så har de inte försvunnit tyvärr. Däremot är de mindre svullna nu när det inte är 30 grader varmt längre. Men jag får fortfarande ont när jag står och går mycket och det värker när jag reser mig upp. Men som sagt, i somras var det faktiskt värre
    Har även testat att ha sex och det har funkat, även om det liksom känns lite "knögligare" där nere Skäms

juni: Oj, vilken bystökning!!  Här har jag bara ökat en storlek. Från B till C än så länge. Men mina bröst krympte nog efter förra gångens amning.

aigee: Gulligt med klapp på ryggen, men inte före tuppen har vaknat

Ela: Tror du blir skitsnygg imorgon! You rock girl!!

Mandra: Hos Ida upptäckte vi äggallergin andra gången hon testade kokt ägg. Hon fick en liten bit av äggvitan och det dröjde inte länge alls förrän hela kroppen var full med nässelutslag; på bålen, halsen, öronen, runt munnen, ryggen, benen osv. Hon såg förskräcklig ut! Fick sen veta att allergin inte alltid visar sig första gången man testar något nytt, utan ofta andra gången.
    Men när vi tänker efter så fanns nog allergin där redan innan. Hon hade en dipp på viktkurvan (har iofs alltid legat under) och mycket eksem och torr hud. Så även när jag ammade så påverkades hon förmodligen av vad jag åt.

Frågade allergisks om det fanns risk att även nästa barn får äggallergi. Och med tanke på att både jag och maken är allergiska (höpollen, gräs osv) så är ju risken större. Men det behöver ju inte betyda att den får allergi och inte heller äggallergi. Så vi får se. Nu har vi ju ingen ägg alls hemma så bebisen lär ju inte utsättas för det speciellt ofta.

Ego: Ida hade 38,3 graders feber idag trots penicillinkur sen i tisdags kväll. Hopplös! Blir så depp! Ringde 1177 och förmodligen är det så att hon även har ett virus. Så vi får avvakta lite till... Men som det ser ut nu så blir det ju inget dagis på måndag heller

Väntar på att middagen ska bli klar, är vrålhungrig!!  Ha en skön lördagskväll allihopa!

• IdaVi

juni: Härligt! Verkar vara en chokladälskare där inne också. För visst smakar väl Rollo choklad? Eller?!

• Piggley Wink

Lena: Mest kolasmak Men tog de ordentligt med prover på Ida när ni var inne och fick penicillinet? Verkar ju hopplöst det där,, kanske är det fel sorts penicillin?  Trist att behöva skola in igen

• Mandra

juni 07 > Heh, vilken buse som skrämmer mamma sådär. Båda mina graviditeter hade jag mycket sammandragningar.. men med Vila var det hysteriskt. Jag kunde inte göra något från tidigt i graviditeten utan att den drog ihop sig i en kram som inte släppte typ. Tror inte det påvärkar rörelser dock. Gjorde inte det på mina små troll som jag upplevde det iaf. Lugnare och mer aktiva perioder däremot. Och med Vilya omkring mig när Tyra var liten så hade jag ju annat att göra än att tänka på att det sparkade i magen och så komkvällen och jag kunde tänka -Hjälp, jag har inte kännt en enda spark på hela dagen?
    Fast båda hade sparksessions nästan varje kväll mellan 19-23 . Då jag satte mig ner och tog det lungt.

Lena > Tack du med för att du svarar och berikade min kunskap i ämnet. Jag söker ju lite efter svar på Tyras (min lilla tjej.. heh 2,5år ) förstoppade mage och funderar om det ligger någon allergi/överkännslighet i det.

Men stackars lilla Ida. Tyra hade också en sån omgång i våras. Hon hade hög feber och först efter 7 dagar på hennes 10dagarskur släppte den. Precis när vi började undra om de skulle byta till en starkare variant. Jag hoppas Idas feber ger med sig imorgon så ni slipper en eventuell ny kur men jag ska nämna rådet de gav mig  att Har hon feber när hon ätit hela kuren så är det kanske läge för ett nytt besök och kanske en ordentlig odling så hon får ett riktat penicilin. (om hon inte redan äter det? eller gjorde dom en sån där snabbodling somman får svar på ngn halvtimma?) men som sagt, vi hoppas det ger med sig nu.

• Piggley Wink

Mer och mer speed i magen tror jag, Barba2 var nog bara lite trött...

Delar med mig av en väns FB-status: "Sonen 6 år gav till ett glädjetjut när han upptäckte att Bert kom på Bollibompa idag. Vi ägde en gång i tiden två Bertfilmer men dessa "försvann" spårlöst efter Thailandssemestern då dottern 3 år ropat "Visa pattarna" till en dam vid poolen."

Underbart!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8