• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

Milla: Vi vet inte om hennes allergi påverkar andningen. Den gången hon fick den kraftiga reaktionen blev hon helt flammig och full med prickar över hela kroppen; halsen, runt munnen, öronen, mage, rygg osv. Och hon får även utslag om man tar på henne efter att ha hanterat ägg eller mat som innehåller ägg. Så hemma hos oss finns det INGET som innehåller något med ägg
    Vi är ju också lite allergiska (hösnuva) jag och maken och det räcker ju för att risken ska öka för barnen.

Sara: De har faktiskt aldrig sagt något om att pricktestet är indelat i olika skalor. Men jag tror nog hon ligger ganska högt i topp där också tyvärr, iaf enligt sjuksköterskans reaktion och att det även blivit större (själva "pricken") sen förra gången.
    Men oftast växer det ju bort som tur är, även om just äggallergin kan ta lite längre tid än andra matallergier. Typ till 6-7 år

Nu har Ida varit feberfri i 2 dagar. Får gå till dagis imorgon igen. Hon har inte varit sen inskolningen så vi får se hur det går. Medicinen är inte lätt att få i henne. Nån som har några bra tips på hur man kan få i dom flytande mediciner? Ögondropparna är ju lite lättare iaf

Nu ska jag äta frukost och sen ska vi ut i skogen och leta svamp.

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • IdaVi

juni: Skönt att madamen mår bättre nu och att sammandragningarna lugnat sig lite.

• Minimalla

Lena: Vad tråkigt att äggallergin inte vuxit bort. Visst brukar man säga att det ofta gör det när den kommer så här tidigt? Hoppas på prickfritt nästa år. Angående flytande medicin så ger vi med spruta. Nu var det tack och lov länge sen för det brukar vara stört omöjligt. Vi ger suppar i de fall det finns, men det gör det ju inte alltid. En del brukar servera medicinen i något fint snappsglas som lockar och så måste ju dockan och nallen också få sig en dos (vatten). Man kan också berätta en saga om favoritfigurerna som blivit sjuka och så måste barnet ta medicinen åt dem. En del barn behöver avledas andra belönas (med t.ex. en chokladbit) och somliga mår bäst av sanningen (du måste ta medicin för att bli frisk). Vi har tyvärr oftast fått ta till våld, dvs. fasthållning och det känns ju inte så kul.

Juni: Vad skönt att sammandragningarna lugnat ner sig lite, hoppas det fortsätter åt rätt håll.

Apropå tänder så kan jag berätta att jag blev en aning förskräckt när jag såg två små vita prickar i charlies nederkäke. Jag vet ju att tänderna kan komma tidigt, men 7 veckor?? Sen var de plötsligt borta, så jag antar att det var kräks jag såg .

*** Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Charlie 100727 ***
  • Piggley Wink

Bläää, H hade lite feber idag igen, visserligen bara 37,0 (igår 36,5 på  morgonen). Min snälla pappa som börjar jobba 80% ska ta henne i em så jag kan gå till skolan, han tar henne imorgon fm också så kan jag vara med och presentera veckans projekt... Efter helgen MÅSTE hon vara frisk, hon är ju fortfarande inte snorig eller hostig...

mini: Vilka bra tips, H älskar medicin har inte fått så många (Mollipect, Le*** hostmedicin, Ipren och Alvedon),  men gillar alla hittills

Lena: Dagis låter ju enderbart efter två veckor, skönt att medicinerna verkar iaf!

H juni 07, syskon november 10
  • Frk Kanin

Minimalla: jag såg just att du fått en liten Charlie. Grattis !! Jag är ju inne här så sällan. Vad skönt att det gått bra.Jag gör ju mitt allra bästa för att Ärtis ska få ett nytt syskon så idag började jag med spruta i magen efter 3 veckors nedreglering. Hej och hå, vallningar och ödem. äggplock om allt går vägen är beräknat till v.39 så har jag en sjusärdeles tur kommer det ett syskon till sommaren. Jag undrar hur du känner det? Men det kan vi ju mailas om annars.

mamma till Ärtis född 06 och Adèle 090221-090302
  • Frk Kanin

en liten uppdaterad bild på ärtis i galleriet.

Hon grät så mycket igår s jag visste knappt vad jag skulle göra. "JAg vill vara som alla andra och ha en lillasyster som finns"...

• IdaVi

Mini: Våld it is!! Nävars, hon har faktiskt *knock on wood* tagit medicinen frivilligt idag, trots att den smackar peck. Sist mutade jag med glass och det funkade efter lite tjatande
    Aj, tänder redan vill man ju inte ha på de små liven! Kan ju vara lite mjölk som klumpat sig också

Frk Kanin: Håller tummarna för att allt går bra
    Nedregleringen var ingen höjdare! Min kropp tog en evighet på sig att förstå vad det handlade om så jag höll på med nässpray i 6 (!!) veckor och 4 ggr/dygn! Höll på att bli galen.
    Men det var det så klart värt, vi har ju fått en guldklimp och har en till på väg  

juni: Här är det inte friskt heller! Trodde det skulle funka med dagis imorgon, men nu hade hon 38 graders feber. Konstigt, har ju faktiskt ätit penicillin sen i förrgår. Men det kanske tar något dygn till?
    I vilket fall som helst så behöver jag träffa chefen och prata om min arbetssituation så min mamma och hennes man ska ta Ida på förmiddagen. Så flexar gubben hem vid lunch så jag får ta min lunchdate.

Annars är jag mest ledsen för våra kompisar som precis fått missfall De skulle komma hit på middag på lördag, men det är så klart inställt .Vecka 11 var hon i... Usch!

Nu har jag varit så duktig så jag är värd att slänga mig i soffan och göra INGET. Har plockat och rensat svamp, bakat en äppelpaj, lagat mat, tvättat och tagit hand om sjukt barn.

• Milla C
    Frk Kanin: Håller tummar och tår för att äggplock går bra, och att det blir ett litet syskon till till ÄrtisHjärta.
    Svårt för en liten tjej (och en stor) att ni inte får vara "som alla andra"Gråter.

Lena: Usch, så tråkigt med era kompisar .
    Du är deffinitivt värt att göra absolut ingenting resten av kvällen.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Billabong
    Lena: Men det är väl själva storleken på pricken som sätter var på skalan man hamnar? Kanske i kombination med ngt annat, men jag är osäker på om ngt mer avgör. Konstigt att de inte sagt ngt... Här fick vi iofs inte veta så mkt om graden av allergin vid själva pricktestet men däremot vid mötet med neo-mottagningen som vi hade ett par dagar senare där en dietist också medverkar.... Som vanligt har olika landsting/sjukhus olika rutiner.

Frk Kanin: Mina allra varmaste förhoppningar om att det går bra med syskonförsöket! Förstår att det skär som en kniv i hjärtat när Ärtis uttrycker sin önskan om ett litet syskon att pyssla om och gulla med... Kram och lycka till!

TRÖTT efter första tjänsteresan (inte så lång iofs...) sedan jag började jobba igen. Det tar på krafterna i form av att behöva vara skärpt och allert... Ska nu dra en repa med dammsugaren inför morgondagens playdate. Hoppas på en natt där gossarna sover sött... *peppar peppar*
  • Gladhannapanna

Frk Kanin: Mitt hjärta värker för er!!! Håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen den här gången!!!

Julia är ju också äggallergiker, hon fick en trea på skalan. Hon reagerar med nässelutslag där hon kommit i kontakt med ägg, kräkningar och ont i magen. Känns skönt att hon inte får andningsbesvär. Jag upplever att personalen är jättenoga med att hon ska få rätt mat, vi har förklarat att det inte skulle vara panik om hon tex smakar på grannens pannkaka men att hon naturligtvis ska undvika det. Inte så lätt att bevaka alla barn hela tiden ju!

Juni: för oss är inte 37,0 feber, men det beror ju på vilken "grundtemp" hon brukar ha.

Skönt att sammandragningarna lugnat sig betydligt!!!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8