• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

juni: Javisst, fattar inte hur det är möjligt med tanke på hur mycket godis och onyttigheter jag trycker i mig.
    Usch, förstår ditt dilemma. Jag har ju inte heller tagit några direkta långpromenader med åderbråcken.
    Vi får satsa på Beach 2011, då jäklar! 

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • cilla67

Eller 2012... Jag är skeptisk till att hinna med någon Beach 2011 - man ska ju förhoppningsvis amma, och det gjorde då sannerligen inget under för min vikt! 

På torsdag är det utvidgat RUL. Antar att jag ska till BM snart också, men det har jag ingen aning om när. Känner mig konstigt ointressant denna gång. Föra gången var jag hos BM var tredje vecka, det togs prover och kollades hela tiden. Den här gången är det lite "ring om det är något", och jag har inte ens ett direktnummer till BM, det hade jag förra gången. Och mejladress till BM, som svarade bums, så fort jag undrade något.
    Jag tror inte bara det är för att det är andra barnet, det är nog olika i olika län också. 

• IdaVi

cissi: Gjorde det inte?! Jag bara rasade i vikt sist och hamnade t.om på -5 kg från innan jag blev gravid. Såg "sjuk" ut som mamma uttryckte det. Iofs behöver det ju inte betyda att det blir så den här gången för mig
    Man är nog mindre engagerad den här gången, det känner jag också. Och besöken hos Bm har också varit mer sällan än förra gången. Nu går jag iofs varannan vecka så här i slutet.
    Spännande med RUL iaf!

Nu ska jag snart iväg och hämta Ida på dagis. Undrar hur det har gått idag med fotografering, mat och sömn?!

• cilla67

Lena, hoppas det gått bra med maten och att det blev fina fotografier! 
    Jag gick ner i vikt i början, vilket ju är rimligt, men sen gick jag upp lite igen, ungefär mitt i Beach 2009! Detta har suttit kvar tills nu, när det har gått åt till Mini. Jag tror inte att jag kommer gå upp lika mycket denna gång, men det KAN bero på att jag hade ett otroligt sug efter läsk och smågodis när jag väntade A, men saknar detta sug nu. Fast nu vill jag ha bullar istället...

• asap

Lena - Skönt att det såg bra ut hos bm. Snart bara en månad kvar, ju! (Varför går andras graviditeter alltid på typ 5 min? Jag vet ju att det var mycket längre när jag själv var gravid.... )

• Piggley Wink

cissi: Vad är utvidgat rul? Menar du verkligen att du SAKNAR godisochläsksuget?

jag har också varit mycket mer oengagerad hos bm, men efter jag fick åka in akut så har jag varit lite mer på tå. Och hon med såklart, såg ju direkt till att jag fick penicillin t ex även om inte antalet streptokocker ökat...

H juni 07, syskon november 10
  • cilla67

Juni, det är inte jag som är oengagerad, det är BM eller snarare mödravården och deras riktlinjer. Jag har varit så besviken, ledsen och orolig för att de är så... ja, slappa här. Vi bytte ju län i somras och får ett helt annat bemötande här än när vi väntade A. 
    Jag har ju också GBS, men det är ingen som velat ta någon odling ännu. 
    Nej, jag SAKNAR inte suget, det bara inte är där! Vilket ju är rätt skönt, då blir det väl mindre att kämpa med sedan! Utvidgat RUL är som ett RUL men det görs av läkare och man tittar specifikt på några saker som Mini har ökad risk att få, som ryggmärgsbråck och hjärtfel.

• IdaVi

cissi & juni: Blir också avis på såna som inte har sötsakssug!

Assar: Ja, 4 veckor snart! Tycker också det gått otroligt fort denna gång. Men jag kan tänka mig att de sista veckorna blir lite mer sega

Ego: Är så himla sliten nu. Ida mår ju bättre, men har fortfarande över 38 graders feber på kvällen upptäckte vi igår. Hon har dock varit på dagis sen i måndags, men där äter hon ju inte eller sover inte och är ett vrak när vi hämtar henne. Då tror man naturligtvis att hon kommer sova bättre på nätterna. Men icke sa nicke! Hon vaknar minst 2 ggr/timme och vrålskriker. Vet inte om hon drömmer eller vad det är? Magknip från medicinerna kanske? Övertrötthet? Mardrömmar?
    Sen i natt ville hon inte somna om och då fick vi för oss att hon kanske var hungrig så hon fick lite välling. Och sen kom kräkset i vår säng och på hennes kudde. Det var iofs bara vällingen som kom upp, men ändå. Upp och torka och hämta ny kudde osv.
    Nu har vi ju inte fått nån normal sömn på snart 3 veckor. Och jag börjar få panik inför förlossning och uppenätter med amning. Usch!!
    Nån som har något tips? Som varit med om samma sak när det gäller sömnen? Det hela började i söndags (med den jättedåliga sömnen) när hon fick en ny säng. Men hon sover iofs dåligt även i vår säng. Sen kanske det byggts på pga hon varit sjuk och fått börja om på ny kula på dagis?

Sorry för jättelångt egoinlägg. Är bara så trött just nu så jag vill tjuta...

• cilla67

Lena, stackare! Kan inte maken ta I själv i natt och du kan få sova ut hos dina föräldrar eller nåt? Du måste ju börja ladda! 
    Tror du inte att det kan ha varit lite många nya grejer på en gång för I  samtidigt som hon har varit sjuk? Hon känner väl också på sig att det är fler förändringar på g, tänker jag. Kan ni inte prova att ställa tillbaka hennes gamla säng och se om det är den hon saknar? Om det är det kanske hon ska få ha den ett tag till, så hon hinner vänja sig vid dagis igen efter sjukperioden och ni kan ta sängbytet på nytt lite senare?
    Vad har läkare sagt om hennes sjukdom? Hon har ju varit krasslig länge nu. 

• IdaVi

cissi: Det har du ju rätt i! Vi skulle kunna testa att ställa tillbaka spjälsängen! Vad smart du är! Blir som du säger kanske för många förändringar på en gång för henne och så är hon ju inte helt ok heller.
    Ska ringa Sjukvårdsupplysningen ikväll om febern är kvar, för nu har hon avslutat sin dos med penicillin.

Funderar faktiskt på att lämna bort Ida nån natt så vi båda för sova. Vi turas ju om på nätterna nu, men som tur är (för mig) så ligger Ida helst på makens sida på nätterna . Men jag vaknar ju ändå varje gång jag rör mig i sängen, är kissnödig och har krampvarning i vaderna osv... Bah!

Usch vad jag klagar. Hatar jobbet också! Urk!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8