• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

Sara: Tack

juni: Är det magen som krånglar med H när hon är på fsk? Använder de något i matlagningen som ni inte har hemma kan man ju undra

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

Lena och Sara: Ja, de måste använda nåt som inte vi använder, men jag kan inte luska ut vad det är även om jag fått alla listor på ingredienser på det hon inte tål... Fick tid hos en dietist men läkaren avbokade den för H hade ju varit bra hela sommaren...

H juni 07, syskon november 10
  • malinkat

Frkn Kanin, håller tummar och tår för er. nu måste det bara gå vägen!!! OCh vilken fin bild på Ärtis!

Lena, ledsen för era kompisar... slut på elände nu tycker jag!

Juni, skönt med minskade sammandragningar, inte kul! Hoppas H är frisk snart igen bara - hon har väldans låg grundtemp!

Mini, förstår förskräckelsen, tänder vid 7 veckor vore liiiite tidigt

Återigen, orkar inte kommentera så mycket men vill ju.... läser allt men energin är inte riktigt på plats med envisa förkylningen och en magkatarr som faktiskt är på väg bort  

• lilamy

Tänkte bara säga hej  och kanske ses vi härinne framöver FlörtJag höll till i väntar trådarna 2007 som "MAJ" skrev just ett längre inlägg i 1-3 års tråden.

Juni, roligt att se dig igen, vi verkar ju ha samma tajming, jag har en kille som är född i början på september och har nu BF 110101 men räknar med att knodden kommer i december.

Jobbigt med allergier. Vi hade magproblem hela förra hösten med S. Det började när han började på dagis. Fick heller ingen utredning på vad det var och provade allt, utesluta ägg och mjölk och gud vet allt. Sedan en dag efter flera månader var det plötsligt okej igen med magen. Det var väldigt konstigt men skönt att det gick över.

• IdaVi

juni: Jobbigt att inte veta och typiskt att de avskrev " ärendet"!

malin: Ja, nu får det vara nog!! *drämmer näven i skrivbordet*!!!
    Jobbigt med envis förkylning. Det verkar vara såna som går nu! Krya på dig!

lilablå: Välkommen hit! Vilket häftigt datum, 1/1-11!!

Nu ska jag bara skriva klart en systemdokumentation, sen drar jag hem och tar helg. Imorgon blir det en tur till svampskogen, annars är det mest lite garage- och trädgårdsfix på agendan.

Ha det bra allihopa! {#emotions_dlg.flower}

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Gladhannapanna

Sara: Tack för länken till tråden om äggallergi, jag har inte läst den tidigare och inte heller funderat över vaccinationen. Inser att jag får ringa bvc och prata om saken eftersom vi har en tid den 30/9 just för MPR.

Personalen på förskolan har flera gånger påtalat hur klättrig och snabb Julia är i vändningarna. Känns rätt skönt att det inte bara är vi som tycker det.

• Mandra

Förlåt att jag frågar men vad är klassiska symptom för äggallergi? om någon orkar dra dom för mig?

• Ela

Frk Kanin - Tummarna hålles stenhårt! Måtte det gå vägen! Och lilla Ärtis vad många känslor hon måste tampas med (och ni med givetvis). Jag kan tyvärr inte se någon bild i ditt galleri.

Mandra m.fl - Vilka jättebra tips för medicinintag! Vi har ju haft tur hittills och endast drabbats av att T fick öroninflammation en gång. Då slank medicinen ner med chokladsås på tub. Alla sätt är bra utom de dåliga va?

juni - Kattskrälle!

lilablå - Hej! Vad kul att se dig och grattis till syskonet i magen! Jag har BF med en trea den 17/12 så vi ligger väldigt lika i graviditeten.

Lena - Vilken energi du verkar ha! Vad du fixar och har dig. Hur går det med åderbråcken?

Pyttis - Jag förstår vad du menar. Vi brukar få liknande kommentarer om båda våra barn och det är lite skönt att få bekräftat att det inte bara är vi som är lite sjåpiga utan att de verkligen ÄR små våghalsiga energiknippen med mycket vilja.

Ego: Får man vara lite ytlig? Min systerson döps på söndag och idag tänkte jag prova lite kläder för att se vad jag ska ha på mig. Fy vad ful och otymplig jag känner mig. Allt sitter jättekonstigt och kroppen bara sväller ut överallt. Blä. Jag offrade dock fogarna och gick och köpte nya skor i eftermiddags och så fick jag ett SMS från min frisör som är mammaledig men precis har börjat jobba litegrann att hon fått ett återbud imorgon eftermiddag. Egentligen passar det inte alls eftersom vi har städdag på dagis men min underbare make övertygade mig att det går att pussla in ett besök. Så nu behöver jag åtminstone (förhoppningsvis) inte se hopplös ut i håret i alla fall...

Två är dubbelt så bra
  • Billabong

Hej MAJ! I remember you!
    Roligt att du kikar in här igen och att det är bebisleverans på gång. Sannerligen ett snyggt födelsedatum - om ni nu tillhör de 4% som prickar rätt (det där med 4% kanske gäller förstabarnet...?).

Pyttis: OM du läser tillbaka ett par sidor (max 5) i äggallergitråden så ser du att det INTE verkar vara ngn fara att vaccinera med MPR - i de flesta fall. Men de barn med EXTREM äggallgeri finns det olika åsikter om hurvida de ska vaccineras, när och var. Vi kommer INTE få vaccinera G på BVC enligt info vi fick på 1-årskontrollen. Har inte er BVC-sköterska nämnt ngt innan? Känner h*n kanske inte till allgerin hos J? Eller så har de andra/nyare rutiner på ert BVC, för som sagt verkar det enligt senaste rön oftast gå att göra som med alla andra icke-äggallergiska barn. Men olika landsting har nog olika rutiner när det gäller den vaccinationen.
    Mitt inlägg om just MPR-vaccinationen handlade alltså mest om att jag i den tråden fick senaste rön och andras erfarenheter. Kanske inte var så tydlig där först... Jag hade en del frågetecken om det hela som jag fick svar på.

Mandra: Finns många diffusa symptom på äggallergi, många har nämnts av K Kavat i inlägg nr 161 (näst sista sidan). Kopierar in det hon gav som exempel (kan nog finnas fler):
    "Men vad som är reaktioner är jätte svårt att veta när de är så små tycker jag. Sömnproblem, överaktivitet och annat är också symptom, fast sällan lika tydliga om man inte vet vad man ska kolla efter.
    Äggfläckar kan ge  torra vita fjällande fläckar när de är inaktivt och röda när de fått i sig ägg. Torr hud och eksem är ytterligare symptom.
    Sen vart man lägger gränsen av vad man tycker är ok hos sitt barn är ju upp till var och en.
    Tänk bara på att symptomen kan ändra sig med åldern och för varje gång. Dvs. idag kanske hon får diarré om ett par månader kanske hon får eksem eller blir förstoppad."

För min lille pojkes del var det dock inget att fundera över eftersom en kraftig rodnad spred sig över kroppen efter han för första gången ätit rent ägg (scrambled), det började också klia på honom och han svullnade sedan upp kraftigt i ansiktet. En klassisk allergichock som krävde läkarbehandling på barnakuten.

Lena: Är också nyfiken på hur det är med dina åderbråck. Håller en tumme för att de är betydligt mindre smärtsamma nu.

Ela: Tror absolut inte att du ser det minsta hopplös ut. Du kommer vara absolute fabulous, med finaste gravidmagen, snajsig frilla och snygga skor!

Två hemmadagar med gullungarna! TGIF!

• Piggley Wink

lilablå: Kul att se dig! Tänkte på dig för nån vecka sen och tänkte leta upp dig... Grattis till syskon!

Pyttis: Visst är det skönt att få bekräftelse ibland. Liksom att det finns fler barn som är som ens eget, vänners dotter hade skrivit sitt namn på väggen i hallen med spritpenna igår, alltså inte bara mitt barn som skriver på bilen och soffan....

Ela: Chokladsås på tub antecknas När man är gravid ska man gärna ha lite klack på skorna sa min sjukgymnast... Det var nåt med vinklar som blev bättre då, kommer inte ihåg riktigt. Skönt att du hinner till frissan iaf, nu börjar mammakläderna sitta bra iaf, så då blir det ju lite lättare. Det jobbigaste tycker jag är när vanliga kläderna inte funkar och man inte har nåt att fylla ut mammakläderna med ännu. Jag ska försöka komma iväg och köpa mig en ny BH idag, inget passar längre, tuttarna är säkert två storlekar större Och då började jag med DD/E så det är bara jobbigt och trist tycker jag

H juni 07, syskon november 10
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8