• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

cissi: Då är det säkert samma för mig. Nu strålar det liksom ut i ryggen också och ner mot ljumskarna. Ser ut som jag gjort i brallan när jag går

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Minimalla

Lena: Jag har haft förvärkar med alla tre barnen, just den där molande, strålande mensvärkkänslan som du beskriver. Det har blivit värre och ondare för varje graviditet, det är som att kroppen vet vad det handlar om och drar igång lite extra . Ibland har magen även känts hård i samband med detta och ibland har symtomen förekommit var för sig. Så länge det inte tilltar i styrka så är det nog ingen fara och man får se det som bra träning för livmodern som ska jobba hårt sen när det är dags.

*** Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Charlie 100727 ***
  • Minimalla

Skulle även skriva att förvärkarna hållt på till och från i många veckor innan BF.

*** Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Charlie 100727 ***
  • aigee

här är det blandat förvärkar (som gör ganska ont) men oftare bara sammandragningar... i lördags fler av värktypen, men så har bebben blivit fixerad oxå... eller som bm sa, jaha, du åkte inte in då. för nu är du ju i v 35 så då stoppar de ju inte värkarna om de skulle komma...

• IdaVi

Mini: Ok, då är det helt normaaaalt alltså Skönt att höra!

aigee: Ja, jag har bara haft just de här sammandragningarna utan smärta förut. Nu var det mer som mensvärk, precis som det kändes före Ida föddes. Men det har gått över nu

Fick en jourtid till Ida och träffade en underbar läkare. Blir så glad när jag träffar bra, pedagogiska och förstående läkare. Så nu är medicinskåpet fyllt med Kåvepenin, Mollipect och ögonsalva. Nu jäklar ska vi få ett friskt barn!

Och imorgon blir det allergimottagningen kl. 11 för att se om Idas äggallergi är puts väck.

Men nu lagas det mat, blev lite sent idag. Ida sover och jag med snart

• Piggley Wink

Skönt Lena att Ida får massor av dundermedicin, med superpenicillin kommer hon ju bli sig själv på ett par dagar!

Jag började ju med penicillin igår em och redan idag kunde jag promenera liiiite fortare utan att få sammandragningar. HURRA! Förhoppningsvis var det ju GBS som strulade då och inte bebisen som ville ut! Ser att ni skiljer på förvärkar och sammandragningar, jag hade inte fattat att det var nån skillnad , trodde det var samma sak, men iofs så har jag ju inte haft erfarenhet alls innan förra onsdagen...

H har fortfarande 38,6, hoppas det lugnar sig imorgon. Svärmor rycker in som en räddande ängel imorgon så hoppas jag hon kan gå till förskolan på torsd, hoppas kan man ju alltid Annars får det lösa sig på nåt sätt...

H juni 07, syskon november 10
  • aigee

ang förvärkar så sa min bm att de lugnar sig med varmt bad etc till skillnad från riktiga värkar... dessutom känner man sammandragningar och förvärkar mer innan tvåan än innan ettan

hoppas att våra förkylningar etc ger sig snart, jobigt att vara gravid och förkyld/sjuk!

har bestämt att bara jobba till 1 oktober. ringde idag dagissamordnaren i kommunen och tydligen gäller samma regler om man tar ut fp för bebisen som om man varit sjukskriven på slutet, det betyder att Nora kan gå kvar på dagis de två veckorna det gäller innan bebisdelivery! SJukt skönt!! då kan jag vara hemma och vila och dessutom ha gott samvete!

• Billabong

Mini: Vilket  fint sätt ni valde att uppmärksamma Lillys dag på! Men jag tycker det är så fruktansvärt hemskt hur allting blev... Så fel. Kram!

Grattis till Assars Ida i efterskott!

Och kollektivt grattis till alla namnsdags-Idor!

Ela: Vilken härlig dag du och R fick idag!

aigee: Så bra att du får vila sista veckorna inför BF!

juni: Vad bra att penicillinet kickat in och gett effekt! Hoppas det blir ännu bättre med dina sammandragningar.

Ang. sammandragningar och förvärkar så märkte jag inte av ngt av det första grav. förrän alldeles mot slutet då jag hade förvärkar i knappt en vecka eller så innan J föddes.

Andra grav. var annorlunda. Hade en del sammandragningar - fast turligt nog inte tidigt den gången heller. Är annars vanligt när man väntar tvillingar.
    Förvärkar hade jag senaste månaden varje sen natt/gryning och de gjorde ONT. Rejält molande mensvärk med ordentliga hugg. De lade av sedan ett par dagar före BF. Då hade min stackars livmoder gett upp sina försök att i sitt extremt uttänjda tillstånd mäkta med att dra igång förlossningen.

Lena: Så skönt att nu är rustade för att mota bort alla virus/bakterier nu! Hoppas hon blir frisk och kry snabbt.

När är det förkylt hos familjens två yngsta familjemedlemmar. Så trist. Kinkigt och snorigt till och från hela dagarna (lite skönt att kunna sticka ifrån det och vara på jobbet...). Och kvällarna är alldeles bedrövliga. Minst en av dem är fortf. vaken. Supertrött o gnällig men vägrar/kan inte somna. Inte så mkt feber men tror de har riktigt ont i halsen. Ngn som har tips om vad man ger små halsonda bebishalsar?

• IdaVi

juni: Vad härligt!! Snart kan du springa marathon! Tungan ute

aigee: Får testa ett varmt bad ikväll. Har haft molande mensvärk i natt också och även nu. Men det är säkert helt normaaaalt!

Sara: Usch, er tur att åka på baciller nu. Hoppas sjuklingarna kryar på sig snart!

Ego: Ida sover fortfarande! Otroligt! Har iofs vaknat till några gånger i natt, men ändå. Ska snart försöka få lite liv i henne så vi hinner bli klara i tid för att åka till sjukhuset. Mycket spring hos läkare nu

• Piggley Wink

Lena: Maraton it is

Trist med sjuka Sara! H gillar att dricka varmt/ljummet när hon har ont i halsen. Nyponsoppa är en favvo om hon inte har så ont att hon vägrar allt såkklart

H har 36,5 idag, till skillnad från gårdagens 28,6, Yieeeey!

H juni 07, syskon november 10
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8