• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Lena: Skönt att järnvärdet är på gång!  Trist med feber dock, min mamma fick feberfrossa igår men idag var hon helt OK, bara lite rethosta Hoppas det gör över fort hos dig med!

Det var jättebra på spec mvc idag. Fick träffa en rejäl "tant" (förlossningsläkare) som sa att minsta risken för min rygg blir med vanlig vaginal förlossning. Dessutom träffade vi en narkosläkare som sa att det absolut inte är några problem att få ryggbedövning. Känns kanonbra eftersom jag hela sommaren har velat med om jag verkligen ville ha KS. Skönt att slippa sövning cokså, iaf planerad variant. Läkaren var supertrevlig och verkligen mån om att det skulle kännas OK, och garanterade att de fixar KS snabbt om min rygg inte orkar. Risken med KS är att man ligger dumt så att det skadar ryggen medan man inte känner någonting, och dessutom blir man mindre stillaliggande efter vanlig förlossning än KS och det är också bättre för ryggen. Sen påverkas väl magmusklerna av KS också? Det är ju de som har hållit ihop min stackars rygg de senaste åren så dem ill jag ju inte vara utan...

Tack för alla tankar idag, det har varit en intensiv dag med ett par timmar på sjukhuset och sedan en eftermiddag i skolan och plugg på kvällen. Hysteriskt stora uppgifter första veckan men de är som tur är i grupp. Hoppas vår lille indier vågar prata imorgon när vi ska köra igång vår företagsanalys

H juni 07, syskon november 10
  • IdaVi

juni: Vad skönt att det gick så bra hos MVC! Låter ju verkligen lovande!

Förkylningen är lite bättre idag. Igår frös jag hela tiden och hade skitont i halsen. Nu verkar det halsonda ha blivit hosta istället men jag är iaf inte frusen. Idas feber ligger konstant över 38 grader och snoret rinner massor och hon hostar så hon kräks. Frågan är om det blir något dagis för henne den här veckan

Nu ska jag ta hand om en liten snorig tjej

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • malinkat

Härligt med positivt möte Juni, Men dumma jag! KS är i min värld Karolinska sjukhuset, vilket ju innan gjorde mig förvirrad för jag funderade på om det inte var lite långt för dig... men så tänkte jag att det var spec-vård, ja du vet Nuuuu förstod jag ju av ditt inlägg att det handlade om något heeeeelt annat

Blä för sjukdom Lena
    Här är det också taggtråd i halsen, lim under ögonlocken och så gör det ont när jag andas in.............liksom torrt/svider. Snoret rinner med... blä! När jag är förkyld får jag så himla mycket slem som ska upp, sist behövde jag penicillin för att det inte skulle sätta sig för hårt i lungorna. Barnen är också snoriga, och i morrn kommer mor och far på besök. Dålig kombo! Men skönt att det är just dem i alla fall - så kan jag ju tillåta mig att vara sjuk och få lite hjälp..  

• Piggley Wink

malin: Ja, Karolinska är lite väl långt när det väl kommer igång, jag tänkte mest på hejsarsnitt jag

Är  i skolan, har just avslutat en uppgift inför ett litteraturseminarium. Nu är det dags för lunch, har ingen mat med mig så jag måste bestämma mig vad det ska bli för mat. De andra i gruppen hade mat med sig

• Billabong

juni: Vilken lättnad för dig att komma ifrån sjukhuset efter ett sådant bra möte med många uträtade frågetecken! Härligt!

Hoppas att alla förkylda mammor och barn snabbt blir friska!
    Jag fick en tursam variant och är nu bara kopiöst snorig, det halsonda gick över i söndags efter en mastodontsovmorgon! Kan rekommenderas. O snorar jättemkt hemma men är annars pigg.

Gjorde värsta simhoppet idag, istället för att dyka framåt när han satt på kanten damp han rakt neråt - så jag fick plocka upp honom nere på botten! Galna unge!

• johlinn

tjuvläser - Juni, underbart skönt att du fått svar på dina frågor om ks vs vaginalt. Väldigt lätt för mig att tänka KS som karolinska också, det är där vi är med E. när vi är på sjukan. Fast mest på ALB såklart, Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Så det blev lite förvirrat med folk som skrev om ALV i somras, undrade hur kul man kunde ha på ett sjukhus egentligen

• IdaVi

malink: Bläk för förkylning. Men skönt att du får lite avlastning nu iaf

juni: Hoppas det går bra i skolan och att du fick i dig nån god lunch.

Sara: Skönt att förkylningen gav med sig. Ibland räcker det visst med lite ordentlig sömn.

Nu är vi hängiga alla 3, men värst är Ida. Inte lätt att ta hand om en sjukling när man själv är krasslig.

En fråga till er kunniga: Hur länge ska man vänta innan man kontaktar läkare för feber/hosta/varigt öga? Ida har ju haft feber mellan 38-40 grader sen i lördags, hostar så hon spyr upp en massa slem flera ggr/dag och båda ögonen är röda, svullna och variga. Vad göra?! Vänta och låta det gå över av sig självt?

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

Lena: Tre dagar med hög feber har jag för mig... ring 1177! Trist att ni är sjuka allihop, här är det bara mormor än så länge men jag hoppas att vi andra klarar oss lindrigt!

Sara: Skönt att barnen klarat sig bra hittills!

johlinn: Hahaha, jaaa, jag tror inte H hade varit lika nöjd med ALB

Tack för alla tankar, det var verkligen jätteskönt att reda ut allt! Nu är det v 30 och idag tror jag att magen ska spricka, det gör ONT för det stramar så. Undrar om Barba2 håller på att ändra läge där inne? Eller också var det bara trångt så Barba2 trycker "lite" för att göra större plats

• Billabong

Lena: Jag vet faktiskt inte hur länge man ska vänta.... Det brukars om jag uppfattat det mest bero på själva allmäntillståndet än själva temperaturen i sig - såvida den inte rusar i höjden (Märkligt nog verkar de inte tycka 40 grader är så upprörande i sig hos en 1-åring här. Det gjorde de däremot när han var 6 månader). Jag brukar välja att ringa 1177 först för att få lite allmänna råd och vägledning om hur länge till vi ska avvakta innan vi åker o kollar upp det.

juni: Hoppas Barba2 lägger sig tillrätta snart och låter din mage får fortsätta vara hel och osprucken. Sedan ska h*n byta läge en gång till under resten av tiden och sedan ligga snällt i huvudstupa-läge.

(Det var O som gjorde snyggaste nedslaget i bassängen idag, missade visst att skriva vem av dem det var... Minimalt med stänk a'la Anna Lindberg.)

• aigee

Juni: visst är det viktigt att träffa rätt människor i rätt tid!!  och JA man känner sig grymt osmidig fr v 30!! för att inte tala om i v 34!!

hejar på alla förkylda och sällar mig till gruppen. det är trist att vara snuvig. idag dessutom ony i höger bihåla. morr. det har jag itne tid med!!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8