Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Ela: Tack för ny tråd!

Knase: Oj vad allt råkar krocka här nu i början av april. Får hoppas ni kan skjuta på resan en vecka. Förstår att det vore skönt att hinna packa upp i nya hemmet och få det lite på plats så att det känns som ett hem att komma hem till sedan med nya familjemedlemmen. Ni får väl försöka packa inför resan redan nu så att de väskorna är redo så att ni slipper leta efter sådant sedan bland alla flyttlådor. Men det är ju självklart knepigt att få till det bra. Kan ni inte besiktiga städningen tidigt och ta in en städfirma till att bättra det de jobbiga nya ägarna ev. skulle komma att anmärka på? Har glömt, hur länge är ni i C? Var det fyra veckor?
    Lille sonen är alltså ganska exakt 2 månader äldre än våra grabbar. Då hinner ni hem lagom till att fixa inredandet i nya huset lite mer innan det är dags för 1-årskalaset sen!
    Är också nyfiken på namnet och kan tänka mig att få det i min inbox. Funderade även på hur man vanligtvis gör numera med namn för barn som adopteras och tycker ert upplägg låter väldigt bra.

Förresten, är det någon som hört från Ella? Har inte sett henne här på länge och inte heller i BF-tråden... Undrar om allt är ok.

Grattis till Lena! Skönt att kunna andas ut över att det ser fint ut på VUL.

Oyra: Härligt att du lyckades filma första stegen lillebror tog!

aigee: Ja, andra graviditeten är det ännu längre mellan BM-besöken - OM man inte visar sig bära på två bebisar för då får man plötsligt massor av BM-besök och läkarbesök och fler UL.

Tessanu: Då får vi se om förvärkarna ger snabbt resultat så att du hinner före emmlis bebisleverans imorgon!
    Det var inte min mening att stressa dig med boandet, hoppas du inte tog det så.

emmli: Jag ville heller inte ha kejsarsnitt men det blev ju ett akut sådant ändå. Nu när du hunnit smälta det hela och kan vara inställd på att bebisen är hos er imorgon hoppas jag att det hela blir en lika positiv upplevelse som mitt blev - trots att det kom högst oväntat och oförberett. Jag har alltid varit livrädd för ryggbedövning men när valet stod mellan det eller att bli sövd var det plötsligt ett väldigt lockande alternativ. Lycka till imorgon! Tänk, om ett dygn är ni också fem i familjen!

Milla: Usch då. Stackars er. Men skönt att kunna prata med G och få svar på hur han mår.

Här är det också magsjukt. I torsdags morse ringde de fr Js dagis och meddelade att det gick maginfluensa och alltså fick hon stanna hemma från dagis för att inte utsättas för det. Tyvärr var det för sent, eller så blev vi smittade via leksakerna på BVC i tisdags, för på torsdagskvällen kaskadkräktes O över sig själv, mig, köksbänk och golvet. I fredags kräktes han i sängen med sedan dess har inget mer kommit upp. Därmot är ALLA barnen i familjen dåliga i magen och det byts mängder med bajsblöjor och smörjs in på illröda små rumpor... Även vi parenteser har varit risiga i magen men inte lika illa. Eländigt.
    Tur att O som är mest krasslig har lite hull att ta av.
  • Billabong
    Knase: Nej, att anlita städfirma för hela städningen är ju oerhört dyrt så det förstår jag att ni inte har pengar till i samband med alla andra utgifter nu. Jag menade att ni tar till det för bättringsstädning enbart, ifall de jobbiga köparna har några jobbiga synpunkter - OM det inte finns ngn snäll familjemedlem som kan rycka in och städa om det de anmärker på.
    Ojdå, 8 veckor! Trevligt! Vanligtvis brukar det väl inte ta SÅ lång tid? Nästan märkligt att de lägger in en adoption vid denna tidpunkten då eftersom de räknar med att behöva göra en månadslång paus i hela ärendet. Ja så tycker jag, som är lite härligt svensk i mitt tankesätt och kanske inte resonerar riktigt likadant som man gör i SydAm... Jag menar inte att ni skulle behöva vänta längre på er son så klart!
    Just det ja, lillknasan fyller väl år nästan samtidigt som lillebror då va? Om jag minns rätt... för jag tror hon och jag delar dag.

aigee och juni: Jodå, jag tycker minsann det är dags för en tvillinggraviditet här i tråden nu!

Pyttis: Instämmer med juni, imponerande beslutsamhet!

Här har G trillat dit i magsjukan också... Inga kräkningar men det som kommer ut i blöjan är som vatten. Och blöjor håller INTE för sådana mängder. "Härligt" med nedbajsade kläder, lakan, babysitter, handdukar m.m. TUR att vi bor i hus nu och därmed har egen tvättmaskin. Vilken mardröm det måste vara att behöva boka tvättider i samband med ngt sådant här! *Ser det positiva i det hela*
  • Billabong
    Piggley Wink skrev 2010-03-21 19:51:07 följande:
    Sara: Ja visst är det underbart med egen tvättmaskin! När jag pluggade bodde jag ett år utan tvättmaskin. Tvättade när kompisar bokat sin tvättstuga. DET hade jag inte stått ut med nu! Trist med mer magsjuka, hoppas J klarar sig!
    Ja, det kunde man verkligen hoppats. Tyvärr ringde sambon just och berättade att även J kräkts efter simmet i omklädningsrummet. Han är för söt och tror det är för att hon svalde väldigt mkt vatten på simmet... Hon var lite halvhängig i em och åt väldigt lite kvällsmat så jag tror nog att det är mer än enbart bassängvatten.
    Ja, det är väl detta som är den ENDA nackdelen med tre barn...
    Så, det får nog bli en specialbegäran om tfp hos FK imorgon för sambons del. Får se om de godkänner den...

Oj, helt utan tvättmaskin!? Det var ovanligt. Jag hade egen tvättmaskin ett år när jag pluggade, värsta lyxen. Fast torktumlarfunktionen i den var... inte så bra. Efter två timmars tumling var kläderna jättevarma men fortfarande dyvåta. Behöver jag säga att jag inte använde tumlaren mer än ett par enstaka gånger? Istället stod alltid en torkställning uppfälld i badrummet, tur att det var rymligt och upptog ca 1/3 av lägenhetens 34 kvm.
  • Billabong
    Piggley Wink skrev 2010-03-21 20:11:42 följande:
    Hoppas verkligen de tillåter tfp när alla tre är magsjuka, annars är väl du magsjuk?
    Näe. Jag kan inte med att nyttja systemet så och i vårt fall skulle vi dessutom förlora ännu mer på det eftersom min SGI är högre än makens. Får se hur natten avlöper, ev. jobbar han fm och kompar ut på em.

Knase: Vilken tur att jag vidareutvecklade min tanke om att bara ha städfirman för kompletteringsstädningen av er egengjorda flyttstädning. Att bara ta in dem för lite småsaker kostar nog inte så fasligt många tusingar.
    Skönt att det känns som att ni hunnit mkt idag. Jobbar du fortfarande eller har du tagit semester/F-ledigt? Hoppas du är ledig!
    Va!? Ska man alltså stanna i Kenya i 6-12 månader för att få adoptera därifrån? Vilken icke-multimiljinär har möjligheterna till det? Jag trodde bara man var bortresta i ca 3 veckor... De jag läst om har varit det. Huvudsakligen har de varit i asiatiska länder, kan det vara förklaringen?
    Å andra sidan tycker jag er vistelse vid karibiska kusten större delen av väntetiden låter alldeles ljuvligt skönt. Där kan ni lära känna lillkillen bra bland sand, badleksaker och relalalaxa i hängmattorna.
  • Billabong
    Emsters mamma Nej, jag vet inte om jag håller med om att det är snabbt övergående. Och ffa inte när det är tre barn som är krassliga. Kanske om de bara kräkes och sedan är bra i magen, men O är nu inne på fjärde dygnet nu med jättediarré och bajsar ner sig, lakan/handdukar/mattor och annat flera ggr om dagen.
    I morse började även G att kräkas... Men jag håller en tumme för att han inte blir lika sjuk som O, ffa eftersom han inte hade gått upp så mkt i vikt vid den senaste BVC-kontrollen...
    J är hyffsat pigg men har inte jättemkt matlust - fullt förståeligt för det har inte vi föräldrar heller.
    Sambon gick till jobbet ändå men kommer hem om 2 h.

Jobbigt med fuktskadan... Men, vilken absurd lägenhetshyra!? Nåväl, förmodar att er försäkring går in och täcker den, så det går väl an. Hoppas det blir klart snabbare än på 4 månader så att ni hinner tillbaka till er egen lägenhet och inte behöver bo i en 1,5:a utan möjlighet att stänga ute ljud när ni är fyra i familjen. Å andra sidan vänjer sig barn vid ljud också har jag märkt.

malinkatarina: Våra pojkar delar rum och har gjort det hela tiden. Ja, från början delade de även spjälsäng. Men som Siggan tipsade om så lägger vi dem sällan exakt samtidigt även om det händer. Ngn av dem brukar vara tröttare än den andre och får nattas först.
  • Billabong
    Fredrika Bremer skrev 2010-03-22 10:26:08 följande:
    Man kan faktsikt ha egen tvättmaskin i lägenhet också...
    Beroende på hur ens badrum ser ut...
    Men visst!
  • Billabong
    Milla: Usch och fy, vilken eländig magsjuka som drabbat er alla. Vila ni så mkt det går och be ngn handla Cola åt er som de kan leverera utanför er ytterdörr. Skönt att sönerna sover och kan möjliggöra för er att också vila.
    Trist att missa simmet. Här kommer vi missa onsdagens kursstart för andra halvan av terminen... Såvida inte sista leveransen från O kom nyss och han mirakulöst är bra i magen igen sen.
  • Billabong

Ler åt minnet över första kvällen man skulle ha alla tre barnen själv - det var inte roligt just då däremot. Helt genomsvettig och uppstressad var jag.
    Men efter ett par gånger så är det inte lika stressande och oftast fungerar det bra. De gånger det kör ihop sig så löser man det ändå på ngt sätt. Så småningom somnar de alla tre även om nattningen inte alltid blir optimal. Tror det är en fördel att nattningsrutinen finns där MEN att barnet klarar av en förändring utan att allt går i baklås.

Här tränar sambon två kvällar i veckan, men hittills är ofta en träning så sent att barnen sover då, iaf ett av dem, ofta två och ibland alla tre - de kvällarna känns som rena lyxen!
    Och snart börjar dessutom matcherna på fredagskvällarna igen, istället för lördag eller söndag dag vilket blir en förbättring för familjen som helhet.

Själv är jag, liksom flera av er beskrivit, dålig på att ha egna intressen utanför huset på kvällstid. Att hänga här på FL kan jag ju göra oavsett om han är hemma eller inte...
    Träffar tjejkompisar en kväll varannan vecka men tränar inget och har inga AW med ngt jobb eller så. Fast jag brukar få min egentid på fredag em eller lördagar - då beger jag mig in till stan för lite shopping, byte av varor jag köpt, fönstershopping osv. Känner att jag behöver den "stimulansen" av ytlighet och människor omkring mig efter att ha bott mitt i centrum i 10 år och nu hamnat i ett villakvarter.

På magsjukefronten är det förhoppningsvis *peppar peppar* slut på kräkandet. Sista var igår kväll, en retur av risgröt och blåbärspuré. Turligt nog kom det över G, nyduschade pappan och en handduk han hade i knät och inte på soffan och mattan. Men dessa blöjmängder som produceras... Magarna är inte i bra form. Och vi har börjat fundera över var vi ska lägga våra sopor, för soptunnorna töms inte förrän på tisdag...
    Pratade m BVC idag och fick lite kosttips samt OK på att lämna J på dagis nu, eftersom hon inte är sjuk än så bär hon inte på viruset (hon sov iofs mkt igår men hennes mage är bra). Men hon får vara hemma ändå nu, för vi missade dels att ringa och tala om att hon kommer och dels blir det nog lite knepigt med att hämta henne. Stackars barn, hon kommer knappt utanför dörren. Så idag fick hon vara ute först med pappa och sen med mig ngn timme och sopa garageinfarten och kratta löv. Jag njöt lika mkt som hon!

Oj, det blev bara värsta långa ego-rapporten. Men jag vill hinna dra ett varv med dammsugaren innan Grey's börjar.

• Billabong
    Pyttis: Jobbigt när storasyskonen inte är snälla längre... Här har vi två små offer för storasysters emellanåt lite hårdhänta agerande. Det kom i samband med att de började förflytta sig och det inte längre bara var hon som kunde ge dem saker som fanns ur räckhåll - utan de själva tog sig dit de ville.
    Hårda klappar på huvudet och att hon trycker ner huvudet mot golvet när de ligger på mage är värsta problemet, är rädd att de ska slå i ansiktena i golvet.
    Enligt BVC är det högst normalt att vilja försvara sig/sina saker samt testa vad som är tillåtet när man får syskon så jag är inte jätteorolig.

Förresten, du har väl en Babyjogger? Har du den "vanliga" Elite eller City mini double? Funderar på om den sistnämnda kan vara ett framtida alternativ istället för får BT. Som jag gillar, det är inte det. Men vore skönt att slippa ha en BT och en tvillingsulky som jar ser att det kommer bli annars. Eller så har vi bara de vagnar vi har... Eller om ngn annan vet ngt om Babyjogger City mini double?

Idag ska jag äntligen få komma iväg ett par timmar när sambon kommer hem: goda vänner flyttar och jag tänkte passa på att se möjligheten till att komma i form till Beach 2010 genom att bära lite pryttlar.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8