Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

juni: Ajajajaj... Men du, har du missat mina varningar för att just dammsuga! Det värsta du kan göra för fogar och ischias som gravid, ffa om du har mattor och måste "ta i" när du dammsuger. Överlåt det till maken framöver!

• Billabong

Grattis Pregga till den ursöte lille prinsen! {#emotions_dlg.flower} (Discoprinsen? Har han kört disco-moves i magen?)

Förmodar att han var ngt längre än du skrev...
    Låter som en väldigt lugn och omtänksam liten kille som äter och sover bra - och låter mamma göra detsamma. Ha det så mysigt medan ni lär känna varandra och storasyster.

• Billabong

Assar: Ja du. Jag får instämma i Elas glada supporter-rop! "Go Assar, go Assar!"

Pyttis: Härligt med en vänhelg med aktiviteter du tycker om och har saknat! Hoppas op. kan bli ganska direkt efteråt och inte dröja till juletid.

aigee: Ojdå! Så tråkigt att ni vanligtvis fortf. har sådana bataljer kring badandet. Men roligt att det gick bra idag. Hoppas att det kan vara inledningen på en förändring. Gillar hon inte att bada i hav/sjö/bassäng heller?

Själv var jag också ganska vattenrädd som barn så babysim var högsta prio när det gällde bebisaktiviteter. Och nu har jag tre badgalningar. Julia kan bli tvärilsk om man inte vill låta henne bada på kvällen när O och G ska kvällsbada med motiveringen att hon ju duschade/badade tidigare på dagen.

Tänkte på det du skrev (för ett antal dagar sedan) ang. diskussionen om barn som biter och at tman skulle uppmuntra positivt beteende och ignorera bitande. Jag tror inte att bitande är ett fall för när man ska ignonrera rent generellt utan att det är viktigt att markera att det inte är ok genom att säga till med allvar på rösten alt. visa att man blir ledsen för att det gör ont. Men om man vill testa den metoden så går det kanske att få en förändring på sätt också - om det bara finns ett barn i familjen.
    Men det känns inte som ett tänkbart alternativ när man har tre barn, varav två blir bitna...

juni: Hur länge höll H på att bitas? Jag hoppas innerligt att detta är en kortvarig fas som snart är över.

Utöver Preggas lille goding så fick jag även träffa en ursöt liten bebistjej idag, 1,5 månad gammal. Bedårande men jag känner nog inget särskilt starkt bebissug ändå. Men, som jag skrivit i planerar syskon-tråden, vem vet om några år när 40-årskrisen slår till?

• Billabong
    M73: Hoppas att fler Ipren kunnat hålla febern på en ok nivå så att inte allmäntillståndet blir alltför påverkat.
    Eller att du fått doseringsanvisningar som gör att även Alvedon hjälper. vad sa läkaren?

juni: Håller helt med dig. Att ignorera ett felaktigt beteende som man vet att de sett att man såg går inte. För då ger man ok till det. Ibland är jag därför medvetet ouppmärksam på vad J gör vissa dagar när hon ständigt provocerar med att tänja på gränserna - självklart inte för farliga saker, men de där som bara är "lite fel" (som Pyttis exempel med matkladd). Kan behöva pausa från att säga till för den ena saken efter den andra vissa dagar. Bättre är så klart att bryta helt m ngn ny aktivitet, men det är inte alltid läge för det.
    Så bra att du fick en ny tid snabbt!

juni och malinkat: J är också helt oemottaglig när man man är riktigt arg på henne. Efter en stund brukar det gå så mkt lättare att reda ut allt.

Lena: Du har verkligen inte fått ngn höjdragraviditet denna ggn (vet inte hur förra var). Nästan så jag hoppas att bebisen titar ut två veckor för tidigt. Då är det iaf bara sju veckor med molvärk och allt det andra kvar...
    Så roligt att inskolningen gick så bra. OCH premiärnatten i egna nya sängen.

Milla: Rackarns... Trist med VAB så snart.

aigee: Det blir det alldeles säkert!
  • Billabong
    Ela skrev 2010-08-24 20:44:40 följande:
    Gör som jag och skyll på att det är bäst att göra albumen till alla barnen samtidigt så att de blir "likvärdiga". Annars är det ju liksom risk för att första barnets blir mest genomarbetat och ambitiöst och det är ju inte rättvist.
    Åh tack snälla för denna eminenta ursäkt!
    Eller tja, det var iaf en bra ursäkt. Mina killar har visst hunnit fylla 1 år för 1,5 månad sedan o jag börjar jobba igen på måndag. Så jag BORDE ju ha fått det klart vid det här laget...
    Skönt att du har haft en sådan bra BM - min var också kanonbra men har tydligen också gått i pension nu enl. uppgift från en gravid kompis. Lyssna nu på henne och ta det lugnt på jobb och i hemmet framöver.

malinkat: Ajajajaj!

juni: Förstår förnuftsmässigt att det är tungt o jobbigt med stora behag, även om jag samtidigt känner viss avundsjuka. Har bara fått ha en yppig barm under kortare perioder, nu är det nog nära de vändstekta äggen barba skrev om i 1-3årstråden...

Frk Kanin: Håller självklart en tumme i stenhårt grepp för dig/er att det vill sig, så att det blir ett litet syskon till till storasyster.
  • Billabong

Tack snälla juni! Inlägg nr 50 i den tråden var helt underbar. Skrattar så jag gråter, och otränad som jag är får jag ont i mina magmuskler - det som är kvar av dem!

• Billabong
    malinkat skrev 2010-08-26 08:46:52 följande:
    Ett litet inlägg om fotoalbum..... Man skulle ju tro att jag ligger steget före som fotograf, hmmm..... Men jag har just beställt en fotobok jag gjort från Alfreds första (dryga) år. Hahahaha, bara 3 ½ år sent!
    TACK för att du bjöd på denna "bekännelsen". Känns skönt att höra!
  • Billabong
    Lite ego-rapportering så här på tredje arbetsdagens FL-paus.

Imorse var det skönsång för Julia som yrvaket slog upp ögonen och blev störtförtjust över att vi alla (inkl mormor) sjöng "Ja må hon leva" för henne bredvid vår dubbelsäng (där hon vaknar alla morgnar). På frågan "Hur gammal är du nu?" gavs det mycket nöjda och stolta svaret: "TRE år" {#emotions_dlg.flower}
    Stor succé med Blixten McQueen-tröja, den åkte på direkt o det gjorde även Hello Kitty-trosorna. Lille G passade på att lägga beslag på vattenflaskan m hello Kitty-motiv.
    Sambon är på utb. under fm idag o mormor är inkallad som nanny. I em. möts vi på stan för en födelsedagsfika på café och så ska J få välja en present i leksaksaffären, då hon fick en present från sin morfar som var identisk med det hon redan hade.

Och ett grattis till lias Ida på 2-årsdagen! {#emotions_dlg.flower}

Lena: På mitt jobb förekommer inga direkta tjänsteresor, men visst ibland är det möten 8-10 mil bort. Har själv aldrig jobbat särskilt nära BF så jag har aldrig behövt fundera över frågeställningen. Men spontanta känner jag att sista månaden hade jag inte velat vara långt från sjukhus och sambon...

M73: Hoppas ni kan få klara besked om T alla förkylningar. Fast helst hoppas jag ju att de inte hittar ngt och då blir det väl svårt att få några klara besked...?

aigee: Knepig kollega... Varför ska h*n bry sig det minsta om det? Bra och kreativt svar på tal från M73!
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8