Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Nu pausar jag ett tag och kollar på SATC tills sambon är för trött och vill sova. Då kikar jag väl in här igen. Men, då sussar väl alla andra.
    Ska se SATC2 på onsdag kväll och vill komma lite i stämning.

• Billabong
    juni: Låter jättebra. Hoppas det blir lika tätt och bra mellan magmusklerna efter nästa graviditet.

Att vara gravid under sommaren har den fördelen att man inte behöver fundera över hur magen väljer att forma sig... Å andra sidan var jag knappt på stranden de två somrarna jag var höggravid då jag höll på att förgås i värmen.

Assar:  Vad är det som händer på lördag? Det kommer säkerligen gå alldeles strålande att göra debut på playan i helgen!   Ja, såvida ni inte har 10 grader och konstant regn såsom det varit här i två dagar...
    Det händer nog inte så mkt om man gör vanliga sit-ups. Det som kan hända är väl att det blir än svårare för de underliggande magmusklerna att gå ihop -  OM de har delat på sig (vilket mina definitivt gjort).
  • Billabong
    söder och pyttis: Alla svaren på era frågor (var och hur man känner de delade musklerna) står i tråden jag länkade till. Lägger in länken igen: www.familjeliv.se/Forum-5-276/m51956039.html

söder: Hoppas du får en toppenhelg i London!

juni: Då får hålla dig i vattnet tills magen ser ordentligt gravid ut!
  • Billabong
    Assar: Åh vad härligt med en tripp till Mallis? Har funderingar på att bege oss dit om ganska exakt ett år, dvs innan grabbarna fyller två år och börjar kosta mer än 300 kr vardera att ta med. Vart ska ni? Stannar ni en vecka eller två.
    Och nu är jag inte lika avis på dig som jag vore i början av veckan. Här var det plötsligt strålande solsken och 22 grader varmt idag! Betydligt bättre än gårdagens 9 grader och konstant regn.

Lena: Bra replikerat åt ohyffsade grannen!
    Och självklart är fluff snyggt! Se bara på alla Maes konstverk på FB!
  • Billabong
    Assar: Smart att ta med barnvakter på semestern! Du får lämna omdöme för resmålet och hotellet sedan när ni kommit hem igen.

Pyttis: Grattis till täta fina magmuskler!

Och vänner: Ni som gillade förra SATC-filmen, styr kosan till närmaste biosalong! :o)
  • Billabong

Härliga bilder, juni! Och såååååååååååå sugen jag blev på smörgåstårta! Och tårta med för all del...
    Jepp, det är sammandragningar. Obehagligt men gör inte ont.

Vad skönt att det löst sig med inskolningen av lille L i augusti, Milla! Skönt att den mjuka vägen räckte.

Rackarns, nu missade jag att önska Assar en härlig tripp på Mallis! Men, jag tror nog att semestern blir alldeles härligt skön ändå!

Lena: Trist med inställt helg-besök. Tyvärr lär det inte vara sista gången. Jag har också svårt att inse att familjen har tre högrisk-medlemmar numera vad gäller att vara friska och krya när man ska hitta på roliga saker. I nyårshelgen missade vi två mycket efterlängtade besök, dels från vänner som bor utomlands och dels från min kusin m familj som bor 40 mil härifrån...

Våra pojkar är nu inne i värsta svårsövda perioden. Båda två. Jättetrist att de kommer i säng först framåt 22. Eller ännu senare. Vet inte vad det är. Antingen en faaaaaaaaaas. Hoppas det går över fort. Helst imorgon!
    J är inne i en period med en sjuhelsickes humör men mellan utbrotten är hon alldeles ljuvligt härlig och rolig. Hon dribblar fotboll bättre än jag någonsinn lärt mig göra (säger iofs inte så mkt... då jag är ganska kass) och applåderar och berömmer mig för varje spark jag gör - såsom vi gör med henne, O och G.
    Idag när jag kom hem med hämtpizza på kvällen så var hon helt lyrisk över att hon fått ett set med hink o spade från vår härlige granne - med Hello Kitty på! J älskar numera den tecknade lilla kattungen och hon avgudar vår jättesnälle granne. Härom veckan när vi började äta kvällsmat så kom han ut på sin garageinfart för att tvätta bilen och J ville genast rusa ut och prata m honom. Jag sa att hon var tvungen att äta färdigt först. En bra stund senare var det tomt på hennes tallrik och jag frågade om hon ville ha mer mat. Men då var hon redan på språng ut genom altandörren och ropade ivrigt hans namn! Gullunge!

• Billabong
    oyra: Vad härligt att se dig - det var verkligen inte igår!
    Kul med fritidshus-köp/spekulationer! Och lika kul med bilsemester i Europa!
    Här är vi också nära att få påbörja lyxsommar med två långlediga föräldrar. Räknar ner...

Ela: Grattis till bra resultat på KUB! (uppfattar jag det som, här erbjuds vi inte NUPP elelr KUB så jag är inte så insatt mer än via alla er här i tråden som gör sådant... ). Vilket datum har vi nu då? Julafton? Du får uppdatera i BF-listan! *Påminner*

Lena: Lycka till på RUL imorgon!

Milla: Skulle det kunna vara att han är lite, lite FÖR trött? Så att det skulle gå bättre att somna 15-20 minuter tidigare? Eller så är det någon av de där faaaaaaaaaaserna...

Ela
    och söder: Rackarns! Är era små som är jämnåriga med mina redan ute på egna äventyr och går. Jag får nog sätta mina killar i lite mer träning, här går de "bara" längs möblerna och O är betydligt stadigare än G som krampaktigt håller i sig med båda händerna medan O bara låter ena handen vila mot soffan/bordet.
    Jag får nog mixtra med lära-gå-vagnen och ställa in den på det mest trögrullande läget och låta dem prova den... Nog för att tvillingar brukar vara lite sena med motoriken, men som jag förstått det beror det huvudsakligen på att de brukar födas för tidigt snarare än att de är två... Och mina killar kom allt annat än för tidigt - snarare en månad för sent!

MEN.
    Min lille O sa klockrent "Mamma" ikväll. Två gånger, som upprepning efter att jag sagt det. Och sedan applåderade han sig själv! Det har varit tendens till det ett par dagar nu men idag satt den.
    Så jag förlåter honom för att han inte somnade förrän vid 21.45...
    G däremot som inte somnade förrän vid 23 och inte ens försöker säga mamma, vad ska jag göra åt honom?! 
    Så nej, här är fasen inte över. Kvällen blev heller inte bättre av att J v ar vaken till ca 23 hon med - hon hade gått o lagt sig i vår säng och somnat medan jag gav killarna mellanmål i eftermiddags. Och sedan var det kört att väcka henne. Vet inte hur länge hon sov, men säkert 1,5 timme - och ändå var hon suuuuuuuupergrinig när hon vaknade och ville bara somna om men kunde samtidigt inte.
    Charmiga kvällar. Ser fram emot morgondagen när sambon kommer hem vid midnatt pga skolresa till Liseberg över dagen... Han möts väl av minst 2 vakna barn när han kommer hem.
  • Billabong

Nu ska vi se om min strategi kommer ge gott resultat ikväll. J var supertrött nu på vägen hem från dagis. Koooooonstigt när man somnar kl. 23... Så jag parkerade killarna i lekrummet och tog the easiest way, så J fick somna i vår säng med mig bredvid. Gick på ett par minuter. Förhoppningsvis gör tidig middagssovning att hon iaf kommer i säng vid halv nio ikväll...

Nähä, nu börjag det bli missnöje i lekrummet. Dag att ge killarna lunch!

• Billabong
    Lena: Härligt med ok-stämpel på magen vid ert RUL idag! Och viktigt att det är just på lördag du börjar äta järntabletterna!
    Nej, tvillingvampyrerna (som vi börjat kalla dem de senaste veckorna...) hade den goda smaken att somna strax efter kl 23 igår kväll. Dvs en kvart innan pappa kom hem.
    Charmig kväll. Jag hade nääääääästan lyckats få J att somna vid halv sju, men så plötsligt gick hon från jättetrött till superpigg. Typiskt. Hon hade vägrat kvällsmat men framåt nio kom hon på att hon var hungrig och ville äta den... Hm. Inte läge att neka ungen mat eftersom hon inte kan somna hungrig. Dessutom var det ändå dags för G att äta sen kvällsmat då, för han hade tagit en tredje tupplur lite sent och vaknade vid halv åtta. Galen kväll. J var slutligen den som somnade först ändå, men inte förrän vid tio-halv elva. O blev andre man att kasta in handduken, efter att ha presterat sin TREDJE bajsblöja på lika många timmar.

Vi hade lite samma problem ikväll med att alla tre var svårsövda. Men det är så mkt lättare när vi är hemma båda föräldrarna. J somnade först av de tre, vid halv nio. Sedan var O och G allmänt gnälliga och bajsade båda två. Somnade cirkus halv tio. Det är det där med magarna som ställer till det tror jag. Vet inte varför de inte kan bajsa lite tidigare. Ja, alltså G bajsar minst tre, fyra ggr till under dagen men O har ofta bara en större leverans. Och uppenbarligen är det detta som hindrar dem från att somna. Känns svårt att påverka...

Kanske kommer det ändå förändras lite av sig självt. För igår vägrade O bli matad. Och idag hakade G på. Plockmat är det som gäller. O går att lura lite med att skyffla i med en sked om han får plocka eller ha en egen sked, men inte G. Han puttar konsekvent ut allt man försöker få i honom.
    Nackdelen är att de (ffa lille, tunne G) inte blir särskilt mätta vid måltiderna eftersom att motoriken inte är den allra bästa och mesta maten hamnar på golvet, i matstolen/haklappen samt på kinder och händer. I dagsläget har det fått bli tankning med nappflaska innan eftermiddagssovningen. Och dubbla flaskor välling på kvällen. Kanske ordnar det till sig av sig självt när de blivit bättre på att få in maten i munnen? Tips ngn?

Jag insåg just att våra killar är bra mkt efter J vad gäller det här med att gå. J gick själv sina första steg ca 3 veckor innan hon fyllde 1 år. Det skulle motsvara att killarna har en deadline för samma bedrift om ca två veckor. Ja, låt säga midsommarafton. Jag är skeptisk till att de fixar det.
    Försökte "lura" O idag genom att sträcka händerna mot honom när jag satt en bit ifrån så att han skulle gå till mig ett par steg och tvingas släppa soffborde. icke! Han bara flinade glatt mot mig och satte sig sedan på blöjrumpan ock kröp fram.

söder: J är mer åt motsatta hållet än din K; hon är också en liten beeeeeeeeeebis titt som tätt och måste bli matad.
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8