Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Emsters: Under förutsättningarna du beskriver så hade jag inte skolat in. Att få syskon är en JÄTTESTOR förändring i våra barns liv. Att flytta tror jag inte påverkar dem fullt lika mkt eftersom deras föräldrar ändå är med och leksakerna och möblerna följer med - även om de placeras annorlunda. Dagis är en stor förändring och i vårt fall var det inte optimalt att J fick byta dagis strax efter hon blev storasyster, men vi visste inte då att det nya dagiset skulle ha så många sämre delar (tider och personal) jmf med det gamla. Hade vi vetat det så hade hon fått gå kvar på det gamla fram tils nu i sommar istället.

Vi har haft mkt egenlek för J under detta året: filmer, Bolibompa på SVT play, duplo (ständiga favoriten), pussel, rita med kritor har varit det hon gjort mkt. Men även hjälpa till att hämta saker åt småbröderna.

• Billabong

Så sorgligt det som hänt Istapp. Man påminns om att livet är bräckligt.

Usch vilka tidiga morgnar ni har!
    Vaknar något av våra barn vid 5-snåret så är det för att h*n är hungrig så då gör vi välling och sen somnar barnet om. Tur det!
    Emsters: Tur du hade ett nytt läppstift att muntra upp dig med i ottan!

Milla: Jobbigt när de börjar klättra. Jag bävar för den tiden...

Idag har sambon och en vän byggt grind till staketet mot garageinfarten så att J inte kan springa ut på gatan i full karriär. För att helt barnsäkra tomten ska även ett nät upp på insidan av staketspålarna eftersom att ribborna sitter med alldeles för stora mellanrum för att hålla barnen inne. Under den understa ribban kan de små krypa ut och i mellersta hålet kan J (och nästa sommar O & G) lätt klättra ut.
    Därefter ska vi njuta av att vara ute i trädgården mkt mer!

• Billabong
    Ela: Kram till dig. Jobbigt när det är mkt på jobbet samtidigt som sömnen haltar. Och oj vad mkt er lilla R kan - hon är ju bara veckor äldre än mina småskruttar. Skoj!

FB: Usch så jobbigt att behöva oroa sig för bebisen och ev. sätesförlossning. Hoppas att du får lugnande besked imorgon vid nya ctg:et! Jag håller med juni i intervallträningsteorin! Jättebra att de kollar upp dig.

malinkatarina: Har tyvärr ingen bra lösning... Här väcker våra killar också varandra på morgnarna när de delar rum. Men eftersom det är vid 7-snåret ser vi det sällan som ett problem - och de hade säkert vaknat vid ung. den tiden även om de haft varsitt rum.

Lena: Vi hade också bara en liten öppning i staketet mot garageinfarten men det har hänt flera ggr att J plötsligt traskat omkring på gatan - oftast på väg mot vattenpölarna... - så det är jätteskönt att ha grinden på plats nu som stoppar hennes rymningsförsök. När sedan nätet är på plats också kommer det kännas riktigt bra.
  • Billabong
    juni: Jag var trött länge när jag väntade J, tror det blev bättre omkring vecka 14-15 någonting. Med tvillingarna gick det liksom aldrig över ordentligt...
    Hoppas din trötthet är puts väck redan efter denna helgen!

Lena: Fy vilken pestig jobbsituation du verkar ha! Vad säger dina kollegor och chef när du konfronterar dem då? Tar de till sig budskapet eller verkar de ignorera dig?
    Självklart ska du trösta/muntra upp dig med shopping!

Fialialej: Roligt att KUB verkar gått bra (är inte så jätteinsatt i det hela med statistiksiffrorna och vilka värden som är eftersträvansvärda eftersom det inte erbjuds här).
  • Billabong
    Labilina: Åh nej! Så jättetråkigt... Varm kram till dig!

Vi var på hörselkontroll med G idag på sjukhuset. Han hör prima. Varför han "misslyckades" med BOEL-testet 2 ggr förblir en gåta...
  • Billabong

Grattis Milla!

Grattis till er som är gravida nu och som fått en "ny" butik att kunna handla mammakläder i.
    Har Lindex börjat igen också, förresten? Där köpte jag en del -07, men sedan hade de slutat med dem förra våren. Men enligt svaren jag fick då så skulle de börja igen.

Nåväl, själv har jag inga planer på att bära sådana plagg igen. Därmot sälja av en del på Tradera när jag väl får tummarna ur att ta tag i det.

• Billabong

Just det, kan ju ego-rapportera lite också.

Hemkomna från BVC och 10-månaderskontrollen. Piiiiiiiiiiiiiiinsamt vad dåligt engagerad jag är i mina barn och deras utveckling nu så här andra/tredje gången.
    Tur att jag i förrgår noterade att mina söner kan slå två klossar mot varandra iaf. För jag hade noll koll på om de kan pincett-greppet (ja, det kan de) och vilka ord de förstår. Har t.ex. inte ens lärt dem var lampan är någonstans! Läkaren bara skrattade och sa att det var väldigt vanligt med andra barnet, att man som förälder inte är lika tidig och "på" med att lära dem saker, de får mer hänga med. Vilket mina pojkar verkligen får göra. inte mkt som anpassas efter dem.

O har blivit ännu tyngre, gått upp drygt 5 hg och är fortf. av underlängd för sin vikt.
    G har också blivit tyngre men inte så mkt, knappt 2 hg - så nu drar viktskillnaden iväg igen. Jag har själv noterat det då G känns som en fjäder i jmf med O. Men, eftersom det är G som ligger närmast normalkurvan oroar vi oss inte för Gs vikt. Dessutom har han börjat krypa som en dåre nu och gör av med de kalorier han får i sig.

O går utmed möblerna, G har nyligen lärt sig resa sig upp och stå kvar. Dessvärre har han inte utvecklat tekniken att sätta sig ner igen fullt ut... Så det blir en del blixtutryckningar för att hjälpa honom!

• Billabong
    pyttis: Skönt att höra att det är fler småsyskon som inte får samma stora uppmärksamhet.

aigee: Härligt med en liten tumsugande sötis på RUL! Då håller vi en tumme på torsdag för att de hittar lillhjärnan (är väl pga att den är liten som den är svårhittad...? )

juni: Låter klokt att dra ner på tempot lite. Du vet att vi andra är fulla av beundran av att du mäktar med allt du har för dig med studier, pending, maken bortrest mkt, husrenovering inkl dikesgrävningar och andra trädgårdsprojekt, och underbara men livliga H som kräver sitt! En eloge till dig för det du KLARAR AV.
  • Billabong

Lena m.fl. som lider av foglossning: Jag kom på att jag fick tipset/varningen av en kollega (ssk, dock inte BM) att man ska undvika att dammsuga fr o m direkt när man börjar känna av foglossning. Ffa ska man skippa svårdammsugna mattor och liknande. Enl. henne (säger inte att hon är kunnig inom området, men tipset hjälpte mig) så är rörelsen man har när man tar i med dammsugaren en värsting för foglossningen.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8