• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • aigee

ego: blev godkänd av bm för ännu en veckas jobb! TJoho! Ett under med tanke på att dagen började med att en kollega skällde ut mig för att jag hade tuggumi i munnen när jag kom till jobbet.... (innan jag hängt av mig jackan) stressade igång rett fett över det och blev jätte arg.... inte så bra för trycket men bevisligen hade jag blivit lugn och fin till kl 17!!!

• IdaVi

Assar: Ida föddes ju på BF och de tror inte jag kommer gå över den här gången heller. Men det vet man ju aldrig och det behöver ju inte heller betyda att jag kommer föda 3 veckor före BF. Men det vore ändå trist om något hände när man sitter på tåget eller kontoret på Arlanda och ska försöka ta sig hem på något smidigt sätt

aigee: Skönt att du blev godkänd! Men vilken puckad kollega!?!! Jag hade också blivit spritt språngande galen!

ego: Idag ska jag till Arlanda och imorgon till Ullared (ca 8 tim i bil + shopping) och så har jag ryggskott på G. Ingen jättekul kombination. Hinner ju inte till naprapaten idag heller men ska ringa och se om jag kan få nån tid på fredag.

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • M73

Lena: du måste nog känna efter själv vad du vågar... Det finns ju alltid hellikoptertransport om det kniper o födande kvinnor sätter nog fart på omgivningens hjälpsamhet...
    På onsdagen den sista veckan jag jobbade fick jag sånna känningar så jag vägrade faktiskt åka på torsdagen som skulle varit min sista dag. Nu hände ju ingenting den veckan men jag kände att jag ville inte sitta i bilen OM det skulle börja... Så om du har tjänsteresor inbokade så kan du väl försöka ha en back-up som kan rycka in om du skulle känna att det inte funkar?
    Aige; Erbjud dig att spotta ut tuggummit innan du kommer o istället kräkas på henne? Bara att skylla alla utbrott på graviditeeeeeeeten o hormoooooooooooonerna så passa på!
    T fick godkänt på tiomånaderskollen. Själv förundras jag över BVC... undra om gränsen för när propagandan vänder går exakt vid sex månader eller kanske inte förrän sju? Iaf är det lustigt hur all ammningspropaganda slår över i "men du förstår väl att hon behöver riktig mat?" Hon äter mat när hon vil OCH tuttar fortfarande OCH följer era djädra kurvor så skit i hur vi lägger upp det så länge alla är nöjda?  Imorgon skall vi äntligen till öron, näsa hals och kolla T, får se om de hittar nån orsak till allt snörvlande o alla förkylningar. Känns ju som om det håller på att växa bort iaf men det är märkligt att det skall ta tio månaders tjat för att de skall kolla upp det. (biller..?)

• Billabong
    Lite ego-rapportering så här på tredje arbetsdagens FL-paus.

Imorse var det skönsång för Julia som yrvaket slog upp ögonen och blev störtförtjust över att vi alla (inkl mormor) sjöng "Ja må hon leva" för henne bredvid vår dubbelsäng (där hon vaknar alla morgnar). På frågan "Hur gammal är du nu?" gavs det mycket nöjda och stolta svaret: "TRE år" {#emotions_dlg.flower}
    Stor succé med Blixten McQueen-tröja, den åkte på direkt o det gjorde även Hello Kitty-trosorna. Lille G passade på att lägga beslag på vattenflaskan m hello Kitty-motiv.
    Sambon är på utb. under fm idag o mormor är inkallad som nanny. I em. möts vi på stan för en födelsedagsfika på café och så ska J få välja en present i leksaksaffären, då hon fick en present från sin morfar som var identisk med det hon redan hade.

Och ett grattis till lias Ida på 2-årsdagen! {#emotions_dlg.flower}

Lena: På mitt jobb förekommer inga direkta tjänsteresor, men visst ibland är det möten 8-10 mil bort. Har själv aldrig jobbat särskilt nära BF så jag har aldrig behövt fundera över frågeställningen. Men spontanta känner jag att sista månaden hade jag inte velat vara långt från sjukhus och sambon...

M73: Hoppas ni kan få klara besked om T alla förkylningar. Fast helst hoppas jag ju att de inte hittar ngt och då blir det väl svårt att få några klara besked...?

aigee: Knepig kollega... Varför ska h*n bry sig det minsta om det? Bra och kreativt svar på tal från M73!
  • asap

aigee - Surt bemötande från kollegan! Antar att det har att göra med att du är lärare? För att det inte är tillåtet för barnen att tugga..? Eller varför fick kollegan annars ens för sig att kunna/få kommentera en sådan sak? Knäppt!

M73 - Argh, don´t get me started on BVC....

Lena - Nej fy för att föda på ett tåg!! Då är det nog bättre att stanna kvar på Arlanda, känns mindre trångt där.

• aigee

ang tuggumit och kollegan... ja vi är båda lärare. blev mest arg för att hon sa åt mig... det var kan jag tillägga inga elever i närheten. Hon gick igång så med att hon kämpat så med att få barnen att inte tugga på lektionerna och att här kom jag och förstörde allt..... (inga barn hade alltså sett mig.) jag sa åt henne att lägga av, att jag var tokstressad och bara ville veta vad jag skulle göra och var jag skiulle vara och undrade om hon bara kunde visa mig istället för att skälla.. Lite senare undrade hon om jag tagit illa vid mig.... Ja sa jag. jag blev arg, jag tyckte det var onödigt att säga åt mig. då gick hon igång igen om att det var såååååå svårt att få eleverna att inte tugga tuggummi... jag sa lite spydigt att va konstigt, på mina lektioner är det aldrig några problem. inga elever tuggar tuggummi. dessutom hade jag inget tuggummi när jag mötte era elever så det kommer nog inte bli några problem för dig heller.... sedan gick jag. morr. tänk om hon bara sagt hej istället när jag kom.... vilken bra dag det hade blivit!

M:73bvc är väl ett spännande kapitel!! är väl jättebra att amma så länge man kan???

• asap

aigee - Det var något ditåt jag tänkte mig som kollegans argument för att få hoppa på dig. Men vaddå, skulle alla elever börja tugga frenetiskt bara de såg någon annan som gjorde det? De fattar väl också att det är en sak på lektion och en annan utanför. Obestämd

Har beställt jultidningar idag, här i barntäta suburbia är det fajt om kunderna. 4 olika påringningar har vi haft redan.

• Minimalla

Jag försöker kika in en sväng om dagarna, men helt plötsligt har datortiden blivit så mycket mindre . Jag klagar inte för det är ganska mysigt med bebisgos istället. Det är ganska intensivt just nu, Charlie blir fem veckor idag men vill fortfarande äta varannan timme. Mycket tuttande blir det, men så växer han därefter också. En stadig bit precis som Stella. Syskonkärleken är stor men vi kämpar fortfarande med att hitta balansen, det är verkligen inte lätt att vara 4 år och plötsligt inse att man måste dela med sig av mamma och pappa.
    Om någon är intresserad så finns det nu en förlossningsberättelse i min blogg, varning för en LÅNG berättelse.

*** Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Charlie 100727 ***
  • aigee

Assar: elever är långt ifrån korkade, dessutom delade jag inte ut tuggummin till dem. skolan ligger mitt ute i ingenstans så VAR skulle de hittat tuggummin där?? Orkade inte ens gå in på att tandborstning graviditet och yberstressig morgon inte passade just då så att det fick bli ett v6 i bilen för att inte lukta apa... för DET blir eleverna sura på!

Minimalla: jag läser gärna.... men får inte...

idag har jag lämnat på dagis. En glad men snuvig unge! Hoppas att de inte ringer och säger att hon är sjuk på riktigt brara.... men det är hämt halv två så det blir nog fint!

• Minimalla

aigee: Nu är du välkommen in!

*** Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Charlie 100727 ***
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8