• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Titinea
    Salt Groda skrev 2010-04-28 07:04:45 följande:
    Behöver råd...När lillen föddes var jag helsåld på tygblöjeiden, men sen i praktiken blev det mest engångs med nån tyg då och då. Vi har kört EC light hela tiden också. Nu är grabben 16 månader. Hemma är han blöjfri och går på pottan själv. Men ute har han engångsblöja. Han kissar fortfarande så ofta att det känns lite jobbigt att potta honom när vi är iväg. Dock är blöjan ibland torr när vi kommer hem igen. Jag skulle gärna vilja använda tyg igen, men det blir bara problem hela tiden. Sätter jag på honom en tygis nu tycker han att det känns klumpigt och vill ta av sig. Han är ju van vid att gå helt utan blöja hemma, så steget till tygis ute verkar störa honom.Däremot har jag plockat fram mina pockets för att använda när han sover middag. Problemet är dock att de läcker. Har 4 olika pockets, och bumgenius är den enda som inte har läckt. De andra swaddlebee, blueberry och happy heiny läcker efter en kissning. Så ska det väl inte vara. Pulen känns blöt på utsidan. Måste man stoppa dem mer då eller är det pulen som är knasig? Vill gärna använda tyg i alla fall delvis, varje utbytt blöja är ju bättre för miljön (och plånboken). Hoppas någon orkar svara. Oj, en fråga till. Jag har beställt några trainingpants från imse vimse samt några andra märken. Någon som har använt det och vad tyckte ni om dem i så fall? De är ju inte vattentäta, men jag tänkte som ett litet skydd när man börjar våga gå utan blöja även ute.
     Eftersom han oftast kissar på pottan så kissar han nog mycket när han kissar. (barn som alltid har blöja småkissar lite då och då) Jag har upplevt att inte alla blöjor klarar av storkissningar. Jag tror att du behöver mer inlägg speciellt framtill.

Kör du med pockets (med coolmax eller annat tunt innermaterial) och microfiber frotte som inlägg så blir inte blöjan så tjock. Sen är det bra att ha formsytt inlägg.
    Syr du inte egna pockets så kan du köpa blöjor med de materialen av folk som syr. Har sett att det sålts hemsydda med coolmax på tradera.
    Kika gärna in i min blogg
  • Zoria123

tack för stöd :) känns bättre nu och tror mer på att vi kommer kunna bevisa de andra att man visst kan använda tygblöjjor :D

Vikisar här kommer vi! :)
  • Monsterpannkaka

Hej alla!
    Stod och spanade efter tvättmedel häromdan.. vilken djungel.
    Hittade bara en jag tyckte var någorlunda vettig på stora ica maxi(hittade itne ica´s egna) och det var Grumme:
    fritt från fosfat och zeolit..

står inget om parfymfritt?

någon som har något annat förslag som man vet funkar, som går att hitta i en vanlig butik? spanade efter de andra ni tipsat om här, men hittade inte..

tack tack

• Hundägare i Gbg
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-28 08:48:21 följande:
    Hej alla! Stod och spanade efter tvättmedel häromdan.. vilken djungel. Hittade bara en jag tyckte var någorlunda vettig på stora ica maxi(hittade itne ica´s egna) och det var Grumme: fritt från fosfat och zeolit.. står inget om parfymfritt? någon som har något annat förslag som man vet funkar, som går att hitta i en vanlig butik? spanade efter de andra ni tipsat om här, men hittade inte.. tack tack
    Vi har Grumme parfymfritt, var det flytande eller pulver? Vi har pulver och texten på föpackningen är blå.
  • Londonvibes
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-28 08:48:21 följande:
    Hej alla! Stod och spanade efter tvättmedel häromdan.. vilken djungel. Hittade bara en jag tyckte var någorlunda vettig på stora ica maxi(hittade itne ica´s egna) och det var Grumme: fritt från fosfat och zeolit.. står inget om parfymfritt? någon som har något annat förslag som man vet funkar, som går att hitta i en vanlig butik? spanade efter de andra ni tipsat om här, men hittade inte.. tack tack
    Vi använder flytande via colour, det funkar jättebra. Läste nånstans för över ett år sedan att det var bra att använda. Har använt det sedan dess och aldrig haft problem med igensatta blöjor etc.
  • grynet80

I dag har jag börjat med vikisar!
    Lilla räkan är 8 veckor nu, men shit vad det blev bulligt och bodyn räckte knappt till.. så tog jag en blöjbyxa utanpå för att det skulle sitta bättre.
    Det blev den här vikningen; http://www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=27 .

Är bara så stolt över att jag äntligen provat, vet inte varför det har tagit emot.. Funderar ang tvätten, hade tänkt tvätta dem med hennes övriga kläder & handdukar i 60grader men då har jag mer än en tsk tvättmedel... Täpper det blöjorna fastän jag kör en hel maskin?

• onoff
    grynet80 skrev 2010-04-28 09:16:10 följande:
    I dag har jag börjat med vikisar! Lilla räkan är 8 veckor nu, men shit vad det blev bulligt och bodyn räckte knappt till.. så tog jag en blöjbyxa utanpå för att det skulle sitta bättre. Det blev den här vikningen; www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=27 .Är bara så stolt över att jag äntligen provat, vet inte varför det har tagit emot.. Funderar ang tvätten, hade tänkt tvätta dem med hennes övriga kläder & handdukar i 60grader men då har jag mer än en tsk tvättmedel... Täpper det blöjorna fastän jag kör en hel maskin?
    Hejsan, jag tänkte också börja med vikisar nu i september när vi får en liten... Men inte tänkte jag på att det skulle bli bylsigt, och det är ju klart att det blir bylsigare än en gångs blöjor!! Och jag so redan har beställt vikisar! =/ Vilken storlek har du på dina vikisar, och vilken storlek har du på bodyn??
  • anirahtak
    grynet80 skrev 2010-04-28 09:16:10 följande:
    I dag har jag börjat med vikisar! Lilla räkan är 8 veckor nu, men shit vad det blev bulligt och bodyn räckte knappt till.. så tog jag en blöjbyxa utanpå för att det skulle sitta bättre. Det blev den här vikningen; www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=27 . Är bara så stolt över att jag äntligen provat, vet inte varför det har tagit emot.. Funderar ang tvätten, hade tänkt tvätta dem med hennes övriga kläder & handdukar i 60grader men då har jag mer än en tsk tvättmedel... Täpper det blöjorna fastän jag kör en hel maskin?
    Jo det blir ju bylsigare..bodysarna blir lite för små för oss när vi har tygblöjor jämfört med vanliga så hon får börja med lite större storlekar tidigare än hon annars skulle gjort kanske, men det spelar nog inte så stor roll.. är väl lika för alla tygisanvändare kan jag tro.

När vi tvättar tvättar vi också tillsammans med vanlig tvätt ibland och jag har aldrig kört på den där teskedsanvinsningen utan jag har lika mycket tvättmedel som jag alltid använder till en full maskin och jag har inte märkt någon skillnad på blöjorna.
  • anirahtak
    onoff skrev 2010-04-28 09:48:42 följande:
    Hejsan, jag tänkte också börja med vikisar nu i september när vi får en liten... Men inte tänkte jag på att det skulle bli bylsigt, och det är ju klart att det blir bylsigare än en gångs blöjor!! Och jag so redan har beställt vikisar! =/ Vilken storlek har du på dina vikisar, och vilken storlek har du på bodyn??
    Skriver samma sak åt dig så. Vi har vanlig storlek på vikisarna (vad det nu är 70x70 typ?) och använder blöjbyxor till, pul eller ull osv. Hon är 60-61 cm nu och använder 62:or men vissa av de är tighta medan vissar passar bra trots tygblöjor. Vissa bodysar är ju större än andra beroend epå märke har jag märkt så de som är av mindre modell får man kanske plocka bort snabbare p.g.a tygisarna än man annars skulle behövt göra men det tycker jag inte gör något. Det enda som kan vara är attärmarna ofta är lite för långa då men de går ju att vika upp..:)
  • onoff
    anirahtak skrev 2010-04-28 09:54:59 följande:
    Skriver samma sak åt dig så. Vi har vanlig storlek på vikisarna (vad det nu är 70x70 typ?) och använder blöjbyxor till, pul eller ull osv. Hon är 60-61 cm nu och använder 62:or men vissa av de är tighta medan vissar passar bra trots tygblöjor. Vissa bodysar är ju större än andra beroend epå märke har jag märkt så de som är av mindre modell får man kanske plocka bort snabbare p.g.a tygisarna än man annars skulle behövt göra men det tycker jag inte gör något. Det enda som kan vara är attärmarna ofta är lite för långa då men de går ju att vika upp..:)
    Jag har ju redan storhandlat kläder i 50-56... Bodysarna kan man kanske glömma, men man kanske inte behöver knäppa dom heller, för oftast har man ju byxor över bodysarna (får ju en höstbebis) och då är det väl bara att stoppa in flärparna på bodysen i byxan...
    Men byxorna (50-56) lär dom väl kunna ha med tygisarna... *hoppas*
Svar på tråden Tygblöjetråden 24