• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • onoff
    LillaVild skrev 2010-04-28 16:41:01 följande:
    Bodyförlängare: Finns nästan alltid på Tradera, men jag mailade och beställde direkt av tjejen som säljer där. Då får man tre för hundra, väljer färger själv och får dem direkt. Jag fick mina dan efter Billigaste jag hittat iaf. Och hon tillverkar med tre olika storlekar på knapparna, så att de passar alla bodies Klart man kan sy själv annars, behöver bara en knapptång, knappar och tyg
    fast då kan man ju inte använda alla tre knappar utan bara en... =/
  • LillaVild
    onoff skrev 2010-04-28 18:25:15 följande:
    fast då kan man ju inte använda alla tre knappar utan bara en... =/
    Eh, va?! Förstår inte hur du menar...? {#lang_emotions_undecided}
    Det är självklart samma storlekar på alla knapparna på en och samma förlängare! Men man kan välja mellan tre olika storlekar. Det finns beskrivet vilka märken de olika passar till
    Jag beställde via den här länken: 
  • Blå Flygare

Vi harhaft svårt att hitta vanliga byxor som funkar, men så harvår grabb riktigtbredmage också, och känslig så att om byxorna sitter år så kräks han. Nu är han inte så känslig längre, men med formsydd blöja o PUL har vi ofta svårt att dra upp byxorna, resåren är jämt uttänjd max. Knepigt, för han väger inte alls för mycket {#lang_emotions_undecided}

• drWho
    Salt Groda skrev 2010-04-28 07:04:45 följande:
     Problemet är dock att de läcker. Har 4 olika pockets, och bumgenius är den enda som inte har läckt. De andra swaddlebee, blueberry och happy heiny läcker efter en kissning. Så ska det väl inte vara. Pulen känns blöt på utsidan. Måste man stoppa dem mer då eller är det pulen som är knasig?
    Prova att torktumla blöjorna, det kan täta läckande PUL. (Har jag läst mig till här i tråden, har inte provat själv ännu men litar på allt som sägs här som absolut sanning {#lang_emotions_tongue_out})
  • onoff
    LillaVild skrev 2010-04-28 20:14:49 följande:
    Eh, va?! Förstår inte hur du menar...?  Det är självklart samma storlekar på alla knapparna på en och samma förlängare! Men man kan välja mellan tre olika storlekar. Det finns beskrivet vilka märken de olika passar till Jag beställde via den här länken:  www.oslagbart.se/annons/barnsaker-leksaker/12...
    Ahaaaaa... då fattar ja =)
  • anirahtak

Suck..köpte ett par pulbyxor från Imse Vimse, vanliga alltså, fick dem förra veckan och de läcker redan igenom!! Förstår inte..jag måste ju ha gjort något fel? Det är modellen med djurmotiv på.
    Vi har likadana som vi köpt begagnade som nog har några år på nacken som inte läckt så varför har de här blivit så dåliga redan? Jag har tvättat dem med vanligt babytvättmedel på 60 grader tillsammans med annan tvätt..

• Maria K

Nu har jag lyckats Ullkura dotterns hemstickade blöjbyxor, men undrar nu hur mycket måste jag ha i för att hon ska klara nattten? och behöver jag ullkura mer än 1 gång?

• SaltNapp

HERRE GUD va mycket BRA fakta ni skrapat ihop här !
    Tusen tack !

Här är en som är lite nyfiken på tygisar =)
    Så skall nog försöka mig på att sy en och se vad lill killen tycker om dem.

Ni som sytt..
    Vilka material har ni tyckt bäst om?

Har en liten 2 månader så vill att dem är så torra som möjligt..

tack igen för bra tråd !

• Hundägare i Gbg

En liten tvättfråga. Vi tvättade igår, 60 grader som vanligt och bajsblöjorna var fortfarande helt solkiga. Tips? Kan ju inte köra 90 grader varje gång ju.... Borde vi låta blöjorna ligga i blöt mellan tvätt?

• onoff
    SaltNapp skrev 2010-04-29 08:29:13 följande:
    HERRE GUD va mycket BRA fakta ni skrapat ihop här !Tusen tack !Här är en som är lite nyfiken på tygisar =)Så skall nog försöka mig på att sy en och se vad lill killen tycker om dem.Ni som sytt..Vilka material har ni tyckt bäst om?Har en liten 2 månader så vill att dem är så torra som möjligt..tack igen för bra tråd !
    det kanske tom blir billigare att köpa IKEAS tvättlappar och så slipper du köpa tyg och sy själv, har hört en del som använder sig av dom som vikblöjor..
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908
Svar på tråden Tygblöjetråden 24