• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • sara384
    NorrVimpel skrev 2010-05-04 09:06:57 följande:
    Jag tänkte att vi skulle ha tygblöjor (får vårt första barn i november). Pockets verkar förstås väldigt smidigt men är mycket dyrare än de andra alternativen. Att sy känns inte heller lockande... Tänkte att vikisar är väl bra men så har jag en man som är mycket opraktisk så nu lutar det åt Imse formsydd flanellblöja. Tycker det är bra att man kan ha dem hela blöjperioden. Är det någon som har åsikter om Imses formsydda flanellblöja?Och är det något man skall tänka på när man införskaffar tygblöjor?
    har inte provat vikblöjor, men använder Imses andra sorter. Dottern är bara sex veckor så är väl ingen expert än, men.. Bäst av allt gillar jag aio, men det blir dyrt eftersom de inte funkar hela tiden. Har både flanell och frotté i formsydda, gillar frottén bäst, de suger upp mycket bättre än flanellen. Ffa i början då barnet bajsar ofta och löst så blir det en sjö i flanellblöjan som man slipper med frottén... Lycka till!
  • sara384

NYM... satsa på newbornstrl, tyckte först det var lite onödigt, kunde väl funka med one-size....Inte en chans, -de är jättestora. Min dotter är liten men kommer inte att kunna ha de andra på LÄNGE!

• IVFmamma

NYM: håller med föregående talare: satsa på NB, man brukar kunna hitta billiga på blocket eller tradera. När jag väntade mitt första barn köpte vi one size blöjorna då jag var övertygad om att barnet skulle väga över 4kg och ut kom en smal flicka på 2.8kg. Blöjorna var nästan större än henne. Så denna gång har vi valt att köpa vikblöjor/flanelltvättlappar från IKEA+ billiga AIO som jag har hittat på nätet för den allra första tiden för att sen när bebisen har vuxit lite använda våra Onesize flanell, de är stora trots att man viker ner "bakkanten"

• IVFmamma

Jag har en fråga ang. sånna tunna inlägg, min dotter blir LÄTT röd i rumpan och om jag missar att hon har bajsat och hon går med det för länge så kan det t.o.m bli blåsor. Jag försöker använda sånna inlägg för torr stjärt även dagtid men de hinner ta slut innan jag hinner tvätta.

Jag har köpt sånn tunn fleecefilt från IKEA och tänkte använda men har den samma "funktion" som dessa inlägg för torr stjärt?

Blire inte väldigt varmt med fleeceinlägg?

Sånna där inlägg med silke, hur fungerar de och vart kan man köpa sånt? Eller är det vanligt silkestyg ni köper?

• IVFmamma

Nån som har varit med om att deras barn inte tål tygblöjor? Jag vill verkligen använda tygisar och gillar inte alls engångs men vad ska jag göra med dotterns hud?? Hon har blåsor på snippan som har spruckit och som svider när jag tvättar och på skinkorna ser det ut som om en tiger har rivit henne, förmodligen har hon rivit själv, dessutom har hon svårt att sova då det förmodligen svider när hon kissar.

Vad skulle ni göra? Ge mig tips!!

• NorrVimpel

Tack har har det rasslat in svar . Så frotté är bättre än flanell och new born-storlek är bra att ha i början. Hur många i NB behöver man? Är det lika många som de andra 18-24 stycken?

Bejbi08: Tvätta enbart med olja inte med vatten så kanske det blir bättre? Har själv torr hud och har olja till underlivet. Lufta också så mycket du kan när hon är vaken. 

• annbom

Du kanske använder fel tvättmedel. Jag har lite svårt att tro att man kan vara allergiska mot tygblöjor för du är man ju allergisk mot tyg rent allmänt. Använder du ullbyxor? Det är luftigare och bättre för barnet, men vissa barn tål inte ullen.

IVFmamma skrev 2010-05-08 12:48:11 följande:
    Nån som har varit med om att deras barn inte tål tygblöjor? Jag vill verkligen använda tygisar och gillar inte alls engångs men vad ska jag göra med dotterns hud?? Hon har blåsor på snippan som har spruckit och som svider när jag tvättar och på skinkorna ser det ut som om en tiger har rivit henne, förmodligen har hon rivit själv, dessutom har hon svårt att sova då det förmodligen svider när hon kissar.Vad skulle ni göra? Ge mig tips!!
  • Svampp

Bejbi08: Vad har du för material i blöjorna? Har fattat att barn kan vara känsliga för många olika material, så det kanske kan vara värt att testa blöjor i annat material och se om det blir bättre?

• glockenbach

Tack för svaren angående Bumgenuisläckage. Ja, hon kanske är för liten, hon har ganska smala ben än så länge.

En ny fråga: Jag har beställt vikblöjor på ebay (begagnade men fräscha) och precis fått ett jättepaket med blöjor och inlägg. Jag försöker nu fatta hur jag ska göra med dem. Det är en modell som jag tror är italiens, alltså att de redan är liskom trapetsformade och har knytsnören i ena änden. Tyget är dubbelt så man kan lägga in nånting mellan lagren.
    Inläggen är helt enkelt ett gäng handdukar av muslinväv eller flanell.

Jag antar att jag viker ett inlägg till en "limpa" och lägger mellan de två lagren i blöjan, möjligen med ett rispapper närmast babyn, och sedan knyter om? Eller tror ni inlägget ska ligga ovanpå blöjan, inte mellan lagren? Och funkar rispapper på en enmånadsbaby eller är det först när bajset är fastare som det går?

• IVFmamma
    Jag ska säga att hon inte alltid ser ut såhär i rumpan utan det kommer då och då. Jag tror att hon fick gå med bajs för länge i blöjan och eftersom hon är känslig så tyckte väl inte huden om det.
    Vi använder just nu tvättnötter som tvättmedel, förut hade vi Grumme tvättsåpa men det har sett lika illa ut oavsett tvättmedel.

Vi använder IV formsydda i flanell på dagen och IVs frotte på natten med ett frotteinlägg + inlägg för torr stjärt. På dagen har vi PUL byxor och på natten ullbyxor.
    Vi köpte några FuzziBunz men det gillade inte alls hennes hud.

Luftar gör hon massor men jag upplever att när hon luftar så blir huden så enormt torr så huden på henne spricker.

Vad har ni för åsikt om silkesinlägg?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24