• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • annbom

Fast ikeas är ganska små och funkar bara den första tiden.

onoff skrev 2010-04-29 09:48:37 följande:
    det kanske tom blir billigare att köpa IKEAS tvättlappar och så slipper du köpa tyg och sy själv, har hört en del som använder sig av dom som vikblöjor.. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908
  • onoff
    det kanske tom blir billigare att köpa IKEAS tvättlappar och så slipper du köpa tyg och sy själv, har hört en del som använder sig av dom som vikblöjor.. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908
    Kanske kan sy ihop två st... måste bli billigare de än att köpa tyg iaf =)
  • SaltNapp
    hmm oki en vanlig limpvikning och sen ett par vanliga under byxor över?
    eller vad tar jag över vikningen?
    läste att man kan använda näkten frotte handuk från ikea med som vikis... har man den direkt mot barnet då? känns som om frotte närmast inte blir lika mjukt som tex tvättlapparna?

(var på ikea igår å hade inte en tanke på detta då, men har näkten handukar hemma redan, men ej tvättlapparna.. ;) )
  • SaltNapp
    annbom skrev 2010-04-29 10:19:22 följande:
    är dem som en mjuk bomullslapp lixom? typ som vissa babyfiltar?
    eller mer som kökshanduks tyg?
    så svårt när de bara står 100% bomull..kan ju varaså olika..
  • annbom

Det finns kökshandukar för 1.50kr/st på ikea. Man kan säkert ta och klippa till och sy ihop till en blöja. Jag har köpt några för att sy inlägg. Vill man göra en formsydd blöja så kan man köpa till en frottehanduk för 5kr att ha emellan. Jag har köpt kökshandukarna för att sy inlägg.

• anirahtak

Ingen som har någon fundering på varför de nya pul-byxorna läcker?

• SaltNapp
    annbom skrev 2010-04-29 10:46:04 följande:
    Det finns kökshandukar för 1.50kr/st på ikea. Man kan säkert ta och klippa till och sy ihop till en blöja. Jag har köpt några för att sy inlägg. Vill man göra en formsydd blöja så kan man köpa till en frottehanduk för 5kr att ha emellan. Jag har köpt kökshandukarna för att sy inlägg.
    okey =) tack

vad tar jag på utanpå fotte/bomulls blöjan sen?
  • annbom
    Yllebyxa eller pul-byxa.

SaltNapp skrev 2010-04-29 10:56:49 följande:
    okey =) tackvad tar jag på utanpå fotte/bomulls blöjan sen?
  • SaltNapp

oki så en yllebyxa över en frotte i limpvikning-> läcker inte ?

spännade !
    hur stort behöver frotte stycket vara som jag skall vika?
    2 månader 6 kg klump ;)

• Titinea
    Hundägare i Gbg skrev 2010-04-29 08:57:27 följande:
    En liten tvättfråga. Vi tvättade igår, 60 grader som vanligt och bajsblöjorna var fortfarande helt solkiga. Tips? Kan ju inte köra 90 grader varje gång ju.... Borde vi låta blöjorna ligga i blöt mellan tvätt?
    Vi har alltid förtvätt och det fungerar bra med 60, märkte att de luktade mer när vi inte hade förtvätt. Sen har jag nu börjat ha inlägget i 90 mer ofta än pocketsen, de slits mer i 90 grader har jag märkt.
    Kika gärna in i min blogg
Svar på tråden Tygblöjetråden 24