• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Titinea
    Zoria123 skrev 2010-04-26 14:10:52 följande:
    Tack för era svar, känns skönt om inte annat att läsa andra här som inte verkar har något probem med det. Om inte annat triggar allas kommentarer mig bara mer till att jag vill bevisa att det vist går! :) Jag hoppas bara på att de inte kommer ha rätt. Dock kommer vi antagligen köra främts på vikisar då vi inte vill använda torktumlare så mycket :) Och förstått att de torkar betydligt snabbare än andra blöjjor... eller?
    Jag har aldrig torkat mina pockets i torktumlaren. Det sliter så mycket på tyg och miljö, så jag väljer att inte göra det. Det går hur bra som helst och pockets torkar fort de med. Nu har vi aldrig haft vikisar, men för oss är pockets hur bra som helst.

Vi har använt tygisar sen A var tre månader (eftersom pocketsen var för stora i början och vi inväntade att de skulle passa) och jag tycker att det är fräschare och bättre med tygisar fortfarande.
    Jag tycker att engång e lite äckliga faktiskt med alla kemikalier och att de kan rymma hur mycket kiss som helst, så man inte behöver byta på flera timmar.
    I början när A var liten så var det nästan så att jag undrade om hon hade urinvägsinfektion eller nåt när hon hade kissat i engångsblöjan för de luktade så konstigt. Men sen visade det sig att det var blöjan.

Dock använder vi engångs då och då, men jag har ännu inte hittat några som jag är helt nöjd med. Men målet är att helt ha tygisar, fast nu hoppas vi ju att hon snart ska sluta helt med blöjor. Tråkigt eftersom jag vill sy mer..tihi
    Kika gärna in i min blogg
  • emindy
    Zoria123 skrev 2010-04-26 10:39:26 följande:
    En kankse dum fråga men jag får heeeeeeela tiden höra från folk när jag berättar om att vi vill använda oss av tygblöjjor att ohhh lycka till! Du kommer bara orka en eller två månader sen kommer du övergå till vanliga blöjjor.  Hur orkar ni och är det sååååååå jobbigt? Och får ni höra samma kommentarer?
    Vi fick höra ganska precis samma kommentarer från lite olika håll, sedan när lillan kom var vi ju så duuuuktiga som höll på med tygblöjor (men vi skulle säkert inte orka så länge till) :-/

Men nu säger de ingenting längre.
    Och själv har man ju kommit in i rutinerna och skaffat blöjor som funkar för oss i alla möjliga situationer så det är ingen konst

BTW. vi kör med vikblöjor för det mesta och ser de inte som jobbigare än pocketarna som vi också har men som sparas till barnvakten/dagis. Vikisar är lättare att tvätta, läcker aldrig någonsin och torkar på en grisblink.
  • Moson
    onoff skrev 2010-04-25 22:20:54 följande:
    Är inte alls främmande för att vika... kan vara lite mysigt att sitta framför tv:n och vika, och det kan ju inte ta sån lång tid heller? men du menar att IKEAS är svårare att vika? är det för att dom är mindre?
    Nej de är nog inte svårare än några andra, men storleken gör att den färdigvikta blöjan så att säga blivit liten nu men då får man ju helt enkelt bara vika på något annat sätt. Det är bara vi som är lite lata, eller kanske framför allt mannen i huset som tycker det är krångligt ;)
    Fördelen är ju att de är lite roligare att titta på då det är lite färg och mönster på, och att de är billiga så man kan testa. Mindre storlek är nog ändå bra i början när de är så små, använd med fördel "det magiska viket" http://www.faktisktpraktiskt.se/VIKNING/vikning.html för att stänga inne bajsexplosioner och stäng med Snappi.
    Jag tycker att de absorberar bra och känns inte lika blöta som mina formsydda av trikå.
  • Moson
    Zoria123 skrev 2010-04-26 10:39:26 följande:
    En kankse dum fråga men jag får heeeeeeela tiden höra från folk när jag berättar om att vi vill använda oss av tygblöjjor att ohhh lycka till! Du kommer bara orka en eller två månader sen kommer du övergå till vanliga blöjjor.  Hur orkar ni och är det sååååååå jobbigt? Och får ni höra samma kommentarer?
    Haha {#lang_emotions_laughing} det där känner jag igen.
    Så himla jobbigt är det inte och det är verkligen stor skillnad i mängden sopor, lite skrämmande hur mycket det blir med engångsblöjor. 
    Vi har tyvärr en liten svacka nu då vi kör mest engångs men det är för att E vuxit ur ett gäng blöjor och jag inte haft tid att sy nya.
    Men nu har ju lönen kommit så jag ska slänga iväg en beställning av en knapptång så blir det pocketsömnad på rullande band här hemma{#lang_emotions_smile}
  • Blå Flygare
    Markatta skrev 2010-04-26 10:44:39 följande:
    Vi reste i Indien i tre månader med tygblöjor! Vi tvättade dem i maskin tre ggr under den tiden, men de höll sig hur fräscha som helst! När man har semester så har man ju mer tid till att tvätta för hand, vi tvättade varje dag, det blev en rutin som inte alls känndes jobbig. När man tvättar ofta hinner ju inte blöjorna bli så ingrodda heller, om man har möjlighet kan man ju också skölja av dem direkt när man byter, så är det ännu lättare att tvätta dem sen! Jag tycker absolut att ni ska ta med tygblöjorna på semestern, om det inte känns som det funkar när ni väl är där kan ni väl byta till engångsblöjor? Lycka till!
    Tack, det ska nog gå bra! Tyvärr har vi inga vikisar(nja, tre klippta att ha som limpa) utan bara formsydda eftersom jag aldrig hittade bambuvikisar jag tyckte om (de är så tjocka). Är därför rädd att det ska bli lite sunkigt att tvättaför hand - formsytt o pockets är ju så mkt tjockare och därför svårare att få rent. Men men, bara att tuta o köra för engångs funkar ju inte till honom. Senast vi testade gjorde vi det under en bilfärd och då hade han blödande sår i en vecka efteråt. Trots att det funkar att ha på natten. Så ska vi fuska men engångs blir det när han kan krypa/gå fritt!
  • saknaden

hej tjejer.brukar följa er tråd ganska flitigt men efter som vår lilla inte kommit ut än så brukar jag inte skriva. När min dotter var liten för 11 år sedan så hade vi tygblöjor och tänker självklart ha det på nästa oxå. Men jag har totalt glömt bort hur vi vek dom. Någon som har en bra sida som dom kan rekomendera så jag kan kolla in det där med vikning innan liten kommer ut. För makens skull så brukade jag ha färdig vikna på skötbordet för enkelhetens skull.

• Ekorrfamiljen

Har för mig att Imse Vimse hade vikinstruktioner på sin sida förut iaf.

Hörrni.. Bambu och hampa, kan man ha det direkt mot huden eller bör man bara använda det som booster i pockets? Jag har en del bambu- och hampainlägg som jag vill använda i nattblöjan (flanellformsydd + ullbyxa) men vet inte om jag ska försöka lägga dem utanför flanellen eller inuti. Hjälp!

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • anirahtak
    saknaden skrev 2010-04-26 21:47:11 följande:
    hej tjejer.brukar följa er tråd ganska flitigt men efter som vår lilla inte kommit ut än så brukar jag inte skriva. När min dotter var liten för 11 år sedan så hade vi tygblöjor och tänker självklart ha det på nästa oxå. Men jag har totalt glömt bort hur vi vek dom. Någon som har en bra sida som dom kan rekomendera så jag kan kolla in det där med vikning innan liten kommer ut. För makens skull så brukade jag ha färdig vikna på skötbordet för enkelhetens skull.

Den här använder vi och den är smidig.. Samma finns här också på www.tygisar.se samt flera andra..
    www.tygisar.se/tygblojor.php
  • anirahtak
    Ekorrfamiljen skrev 2010-04-27 11:01:15 följande:
    Har för mig att Imse Vimse hade vikinstruktioner på sin sida förut iaf. Hörrni.. Bambu och hampa, kan man ha det direkt mot huden eller bör man bara använda det som booster i pockets? Jag har en del bambu- och hampainlägg som jag vill använda i nattblöjan (flanellformsydd + ullbyxa) men vet inte om jag ska försöka lägga dem utanför flanellen eller inuti. Hjälp!
    Vi lägger bambuinläggen direkt mot huden och det har fungerat bra.. Har t.o.m haft enbart bambuinlägg i blöjbyxan och det har aldrig läckt..då har vi haft inlägg i 6 lager bambu..
  • Ekorrfamiljen
    anirahtak skrev 2010-04-27 11:07:17 följande:
    Vi lägger bambuinläggen direkt mot huden och det har fungerat bra.. Har t.o.m haft enbart bambuinlägg i blöjbyxan och det har aldrig läckt..då har vi haft inlägg i 6 lager bambu..
    Tack för snabbt svar! Då kör vi med bambuinlägget inatt!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden Tygblöjetråden 24