• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Monsterpannkaka

Kali B: behöver man ha snappisar om man har byxblöjor? ( en till rookie här!)

• yrväder
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-19 10:29:58 följande:
    Kali B: behöver man ha snappisar om man har byxblöjor? ( en till rookie här!)
    Nej det behöver man inte. Man behöver det bara om det är drapåbyxor. Men en del kanske tycker det är enklare om vikblöjan sitter fast när man ska sätta fast byxan.
  • Monsterpannkaka

Tjoho! Nu har jag fått lite PUL-tyg hemleverat!
    Även jätte fin svart bambuvelour. Supernöjd är jag!

Så nu kan jag börja sy på min blöjpåse :) Men.. eh.. vilken sida är vilken på PUL-tyget?

• Monsterpannkaka

Det var inget! Jag hittade svaret tidigare (:
    Nu ska vi se om jag listar ut vad jag gör..

• Ekorrfamiljen
    LillaVild skrev 2010-04-19 09:02:05 följande:
    En rookiefråga..... Väntar första nu i maj och har samlat på oss ett jättelass med olika sorters tygisar.  Undrar bara hur ni gör med blöjorna efter bytet?! Sköljer, förvarar, tvättar direkt? När gnuggar man fläckarna, hur ofta MÅSTE man tvätta dem (hur snabbt blir det äckligt om de ligger)? Olika med kiss- och bajsblöjor? I nuläget är det inte säkert att vi kommer att ha tvättmaskin i lgh, men det är prio 1 att fixa...
    Kul med fler tygblöjeanvändare. Själv lägger jag kissblöjor i en hink utan vatten, de ligger där max 3 dagar innan jag tvättar. Bajsblöjor sköljer jag av och om jag är "rädd om dem" dvs. inte vill ha fläckar så kör jag en omgång med Imse Vimses fläcktvål på dem innan jag tvättar, annars lägger jag dem bara i en hink med kallt vatten och lite ättika. Även här går det max 3 dagar innan de tvättas, men helst tidigare. Det underbara med fläcktvålen är att man kan använda den även på fläckar som redan gått i tvättmaskinen en gång men inte försvunnit. Tvålen brukar fixa dem också!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Kali B
    yrväder skrev 2010-04-19 10:35:47 följande:
    Nej det behöver man inte. Man behöver det bara om det är drapåbyxor. Men en del kanske tycker det är enklare om vikblöjan sitter fast när man ska sätta fast byxan.
    Aha.
    Jag trodde att "flikarna" behövde fästas.
    Jag såg en video på youtube om vikningar och sedan att just de fäste ihop flikarna.
    Haha, det är en jäkla tur att ni finns tjejer.
    Utan er hade det varit svettigt! {#lang_emotions_surprised}
    Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • Nillan77
    yrväder skrev 2010-04-19 10:35:47 följande:
    man kan fästa ihop vikblöjan utan snappi genom att vika den ena "snibben" in under den andra. Funkar jättebra!
  • Kali B
    Nillan77 skrev 2010-04-19 18:42:02 följande:
    man kan fästa ihop vikblöjan utan snappi genom att vika den ena "snibben" in under den andra. Funkar jättebra!
    Jag är en rätt händig kvinna och tror att det klarnar när jag får hem blöjorna.
    Att sitta här och fundera blir ju minst sagt komplicerat... uppenbarligen. {#lang_emotions_foot_in_mouth}
    Men jag är skitglad att jag har er med erfarenhet som gör det betydligt klarare. {#lang_emotions_smile}
    Älskade Ophelia 20081025 --- Sagogryn BF 20100515
  • annbom

Jag har vikisar och sjöler av dem och sedan låter jag dem torka för att sedan läggas i tvättkorgen.

Jag är inne på mitt 4:e tygblöjebarn och har tidigare provat olika sorters blöjor men alltid gått tillbaka till vikisar. Jag tycker att de är bekvämast, men vill nu försöka sy blöjbyxor själv.

• adagumsan
    Kali B skrev 2010-04-19 18:45:43 följande:
    Jag är en rätt händig kvinna och tror att det klarnar när jag får hem blöjorna. Att sitta här och fundera blir ju minst sagt komplicerat... uppenbarligen. Men jag är skitglad att jag har er med erfarenhet som gör det betydligt klarare.
    Ja det är kanon att få ställa sina "dumma" frågor här

Jag är också relativt ny vad det gäller tygblöjor. Har en sexmånaders liten kille och änsålänge behövs ingen såndär snappis. Jag bara viker in flärparna i varandra och det funkar fint! Men om han börjar krångla mer än han gör nu så kanske Men det tar jag då.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24