• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • yrväder

Oj vad konstigt det blev nudå när dom öppnade upp alla gamla trådar. Nu skriver folk i gamla tygblöjetråden.....kunde dom inte gjort så att alla trådar som startades from nu inte stängdes...

• Develina
    Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Vi använder tygblöjor till vår son, imse vimses vikblöjor och bambino mio's "cotton nappies" som också är en sorts vikblöja. Nu börjar han växa ur de 3 par blöjbyxor vi har till bambino blöjorna så vi skulle behöva inhandla några nya par i storlek L (istället för M som han har nu). Vi har ju fortfarande imse vimse blöjbyxor i större storlek men dom passar inte lika bra till bambino blöjorna...

Nu är problemet att vi tidigare har handlat bambino sakerna på Babyland men dom verkar inte sälja det märket längre. Enda stället jag kan hitta dom till försäljning är via bambino mio's engelska hemsida, och då kostar frakten £20 (det är mer än vad blöjbyxorna kostar...)

Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag i bambino mio blöjbyxor i Sverige?

Jag hittade en blöjbyxa på nätet som kallas "wonder wraps" som tydligen ska passa till olika typer av tygblöjor. Är det någon som har erfarenheter av dem? Nån som vet om dom passar bra ihop med bambinos cotton nappies?

Tacksam för tips :)
  • Made in Taiwan
    Develina skrev 2010-04-11 08:33:58 följande:
    Hej! Jag skulle behöva lite hjälp. Vi använder tygblöjor till vår son, imse vimses vikblöjor och bambino mio's "cotton nappies" som också är en sorts vikblöja. Nu börjar han växa ur de 3 par blöjbyxor vi har till bambino blöjorna så vi skulle behöva inhandla några nya par i storlek L (istället för M som han har nu). Vi har ju fortfarande imse vimse blöjbyxor i större storlek men dom passar inte lika bra till bambino blöjorna... Nu är problemet att vi tidigare har handlat bambino sakerna på Babyland men dom verkar inte sälja det märket längre. Enda stället jag kan hitta dom till försäljning är via bambino mio's engelska hemsida, och då kostar frakten £20 (det är mer än vad blöjbyxorna kostar...) Är det någon som vet om man fortfarande kan få tag i bambino mio blöjbyxor i Sverige? Jag hittade en blöjbyxa på nätet som kallas "wonder wraps" som tydligen ska passa till olika typer av tygblöjor. Är det någon som har erfarenheter av dem? Nån som vet om dom passar bra ihop med bambinos cotton nappies? Tacksam för tips :)
    Vi har kört bambino mio i Imses blöjbyxor, inga problem. Har det behövts när han har vuxit (och pinkat större mängder) så har vi bara haft ett extra inlägg. 
  • emindy

Vi är nöjda med våra wonderwraps men använder vikblöjor och egensydda formsydda.

• Svampp

Jag sitter och letar PUL-påsar. Jag skulle ha så att jag kan klara mig om jag är borta ca 3 dygn. Jag har mest tänkt använda vikblöjor, rutvävda när bebis är mindre och flanell när den blir större. Nu funderar jag dels på vilken stl på påse som är smartast att ta, och om man borde köpa en stor eller flera medelstora eller kanske en stor och en liten (den lilla till ullblöjbyxorna som ska tvättas för sig) eller nån annan komnination, vad tror ni? Sen undrar jag om ni har tips på vart det finns bra PUL-påsar, jag vill nog helst ha med dragkedja och med antingen nån öggla eller nån annan anordning som gör att den går att hänga upp. Och är det smartas att ha nån vit/naturvit påse eller kan man ha i färg? Kan pul-tyget färga av sig på vikisar eller andra blöjor?

• Titinea
    Svampp skrev 2010-04-11 18:52:59 följande:
    Jag sitter och letar PUL-påsar. Jag skulle ha så att jag kan klara mig om jag är borta ca 3 dygn. Jag har mest tänkt använda vikblöjor, rutvävda när bebis är mindre och flanell när den blir större. Nu funderar jag dels på vilken stl på påse som är smartast att ta, och om man borde köpa en stor eller flera medelstora eller kanske en stor och en liten (den lilla till ullblöjbyxorna som ska tvättas för sig) eller nån annan komnination, vad tror ni? Sen undrar jag om ni har tips på vart det finns bra PUL-påsar, jag vill nog helst ha med dragkedja och med antingen nån öggla eller nån annan anordning som gör att den går att hänga upp. Och är det smartas att ha nån vit/naturvit påse eller kan man ha i färg? Kan pul-tyget färga av sig på vikisar eller andra blöjor?
    De säljer fina PUL på blöjloppis har jag sett. Annars brukar jag själv sy, det är inte så svårt.
    Kika gärna in i min blogg
  • Monsterpannkaka
    Titinea skrev 2010-04-11 19:48:26 följande:
    De säljer fina PUL på blöjloppis har jag sett. Annars brukar jag själv sy, det är inte så svårt.
    Funderade på om jag skulle sy en själv, att ha som tvättsäck här hemma. Skulle behöva ha en att lämna till dagis i framtiden med..

Är det svårt att sy i PUL-material? Hur stora har du sytt? Dvs hur mycket tyg behövs det..

tack (:
  • Titinea

Monsterpannkaka: Jag tycker inte det är svårt att sy i PUL. Men bra att ha är glidfot (speciellt när man syr på den glatta sidan) och micotexnålar. Det går åt dubbelt av den storlek som du vill ha + sömsmån. Jag brukar sy fast dragkedjan först med en liten bit och en stor bit PUL (framsida) och sen syr jag ihop bak och framsida. Då syr jag fast band och namnband samtidigt. och sen är det klart. I min blogg kan du se hur mina påsar ser ut titinea.blogspot.com/ hmmm.. går visst inte att länka nu

• Titinea

Jo, jag har sytt små för en blöja 20 x 25 och stora för fler blöjor 40 x 50.  

• Monsterpannkaka
    Titinea skrev 2010-04-12 11:36:17 följande:
    Monsterpannkaka: Jag tycker inte det är svårt att sy i PUL. Men bra att ha är glidfot (speciellt när man syr på den glatta sidan) och micotexnålar. Det går åt dubbelt av den storlek som du vill ha + sömsmån. Jag brukar sy fast dragkedjan först med en liten bit och en stor bit PUL (framsida) och sen syr jag ihop bak och framsida. Då syr jag fast band och namnband samtidigt. och sen är det klart. I min blogg kan du se hur mina påsar ser ut titinea.blogspot.com/ hmmm.. går visst inte att länka nu
    Oj.. Så avancerat du pratar (:
    Glidfot? Innebär det att man måste ha symaskin ;)
    jag ska kika i din blogg och fundera ut om jag förstår hur du gjort. tack för tipsen!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24